رئیس سازمان بازرسی کشور مطرح کرد؛

۲۵۰ برنامه سازمان بازرسی برای رفع موانع تولید/ قول وزیر کار برای افزایش حداقل دستمزد کارگران در ۶ ماهه دوم سال

درویشیان گفت: دفتری برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی در نظر گرفته شده است و ۲۵۰ برنامه بازرسی به همین موضوعات اختصاص دارد.


به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کشور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به قانون اساسی، اظهار کرد: یکی از وظایف قوه قضائیه نظارت بر حسن اجرای قانون است و بر اساس این ماموریت سازمان بازرسی در دوره جدید مدیریت تحول قوه قضائیه با استفاده از تجارب گذشته و اقدامات خود کار می‌کند و در همین راستا سند تحول بازرسی به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه شناسایی بستر‌های فساد و رفع آن‌ها هدف ماست، کشور ادامه داد: بسیاری از پرونده‌های دستگاه قضا ناشی از بستر‌های فساد زاست و ما در تعامل با قوه مقننه با اولویت موضوع معیشتی این کار را پیش می‌بریم.

وی با اشاره به معیشت مردم گفت: مقام معظم رهبری طی ۱۰ سال گذشته نام سال‌ها را با عنوان تولید قرار داده اند و بر همین اساس توجه به تحقق شعار سال و رفع مشکلات تولیدی هدف ماست.

رئیس سازمان بازرسی کشور بیان کرد: دفتری برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی در نظر گرفته شده است و بخشی از مشکلات حل شده اند و بخشی دیگر نیازمند اصلاح رفتا‌هاست و ۲۵۰ برنامه بازرسی به همین موضوعات اختصاص دارد.

وی با اشاره به این برنامه‌ها، گفت: حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، مشکلات مالیاتی، موانع تولیدی از جمله این برنامه‌هاست.

درویشیان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما پیگیری ترک فعل‌هاست، گفت: ما به تمام برنامه‌هایی که باید انجام شوند، اما نادیده گرفته شده اند ورود پیدا می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کشور بیان کرد: آنچه مهم است رسیدگی به اموری است که از بروز تخلفات جلوگیری کند.

وی گفت: ما چند هزار بازرس افتخاری داریم و از اصحاب رسانه دعوت میکنم که به عنوان یک بخش تاثیرگذار در اصلاح نظام اداری گزارشات خود را درباره سوء مدیریت‌ها به ما اعلام کنند.

درویشیان با بیان اینکه پرونده‌های سوت زنی بسیاری موجود است، اظهار کرد: بسیاری از گزارش‌های ما از سامانه رسیدگی به شکایت و بازرسان افتخاری است. سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار گزارش و اعلان داشتیم.

رئیس سازمان بازرسی کشور درباره واردات بی رویه و خرید‌های دولتی، گفت: یکی از محور‌های تمام بازرسی‌های ما بررسی استفاده از توان حداکثری داخلی و ممنوعیت واردات است؛ یعنی اگر محصولی مشابه داخلی وجود دارد دستگاه اجرایی حق ندارد آن را از خارج خریداری کند همچنین بحث رسیدگی به قاچاق کالا از اولویت‌های ماست.

وی افزود: بحث قاچاق را از تمام دادستان‌ها مخصوصا داستان‌های شهر‌های بندری پیگیری می‌کنیم. واردات بی رویه و قاچاق را تمام دستگاه‌های اثرگذار باید پیگیر شوند.

درویشیان با اشاره به پرونده تصرف اراضی، اظهار کرد: بالغ بر ۵۱ میلیون متر مربع اراضی را از تخریب، تغییر کاربری، تصرف اراضی یا رفع تصرف جلوگیری کرده‌ایم.

رئیس سازمان بازرسی کشور ادامه داد: از موضوع فرار مالیاتی به مبلغ ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان جلوگیری کردیم علاوه بر آن در اصلاح قرارداد‌ها و صورت وضعیت‌ها در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفت و مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به دستگاه‌ها و خزانه دولت بازگشته است.

وی گفت: ۴۰۰ میلیون دلار و یورو به دستگاه‌های دولتی بازگشته‌اند همچنین تعداد بازرسی‌های ما در سال گذشته بیش از ۵ هزار عدد بوده است.

درویشان گفت: باید در بحث خودرو، در جریان بیماری کرونا و حمایت از پرستاران اقدامات خوبی انجام شده است همچنین در حوزه خصوصی سازی پرونده‌های متعددی بررسی شدند؛ برای مثال پرونده ماشین سازی تبریز به دولت بازگشت و پرونده‌های همچون هپکو و دشت مغان درحال رسیدگی هستند.

رئیس سازمان بازرسی کشور با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که ما انجام دادیم در حوزه بانک سرمایه بود، ادامه داد: حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بدون رعایت ضوابط قانونی داده شده بود و این افراد محکوم شدند.

وی درخصوص وضعیت فعلی بازار خودرو بیان کرد: اواسط مرداد گذشته حسب مصوبه سران سه قوه کارگروه تنظیم بازار و قیمت گذاری را انجام می‌داد، اما تاریخ آن مصوبه به پایان رسید و شورای رقابت باید فرمول قیمت گذاری را به خودروسازان اعلام می‌کرد و خوشبختانه پس از ۲ سال که شورای رقابت نقشی نداشت این شورا وارد عرصه ارائه دستورالعمل قیمت گذاری شد و این اقدام بسیار مهمی بود.

درویشیان با بیان اینکه همچنین نحوه فروش خودرو هم اشکالی بزرگ بود که ما نسبت به آن اعتراض داشتیم، ادامه داد: عده‌ای می‌توانستند هرچقدر که می‌خواستند خودرو ثبت نام کنند و خوشبختانه وزارت صمت و دولت فعلا به شکل قرعه کشی عمل می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی کشور تصریح کرد: معتقدیم که شرایط ثبت نام خودرو باید بیشتر شود تا خریدار واقعی بتواند خودرو بگیرد و بر اساس قول خودرو سازان قرار شده است آن‌ها به تعهدات خود عمل کنند و خودروها را عرضه کنند اکنون بالغ بر ۴۰ هزار خودرو فاقد یک قطعه در پارکینگ‌ها وجود دارد و با تامین قطعه‌ها آن خودرو‌ها هم عرضه خواهند شد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی در حوزه کارگری، اظهارکرد: اواسط مرداد گذشته حسب مصوبه سران سه قوه، کارگروه تنظیم بازار، قیمت گذاری را انجام می‌داد، اما با توجه به اینکه تاریخ آن مصوبه به پایان رسید شورای رقابت باید فرمول قیمت گذاری را به خودروسازان اعلام می‌کرد.

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: خوشبختانه پس از ۲ سال که شورای رقابت نقشی نداشت، این شورا وارد عرصه ارائه دستورالعمل قیمت گزاری شد که این اقدام بسیار مهمی بود.

درویشیان با بیان اینکه قرار شد مشکلات حوزه پرستاری احصا شود، افزود: البته مشکلات پرستاری مربوط به قوانینی است که باید اصلاح شود البته بخشی دیگر مرتبط با اعتباراتی است که دولت باید آنها را تامین کند

وی با اشاره به پرونده‌های در دست بررسی، تصریح کرد: پرونده‌های بسیاری در دست اقدام است در حوزه زمین خواری مخصوصا در استان تهران و منطقه لواسان پرونده‌های متعددی است، همچنین در حوزه تعهداتی که ایفا نشده ۲۰۰ میلیون دلاری پرونده وجود دارند.

درویشیان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کرونا، اظهار کرد: جلسات متعددی در این حوزه برگزار شد در حوزه غسل اموات با وزارت بهداشت همکاری خوبی انجام دادیم همچینن ۲۰۰ میلیون یورو اعطا شد اقلام مورد نیاز برای مقابله با کرونا را وارد کنند و این اقدام توسط سازمان بازرسی انجام شد.

رئیس سازمان بازرسی کشور ادامه داد: پیگیری سازمان بازرسی درخصوص پرداخت مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تامین اجتماعی نتیجه بخش بود.

وی با اشاره به دفتر حمایت از کارآفرینان، بیان کرد: از طریق دفتر رسیدگی به شکایت می‌توانیم مشکلات این افراد را برطرف کنیم هم می‌توانند به ما مراجعه کنند و مشکلاتشان را بگویند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار