رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

افزایش نقدشوندگی و بهبود زیرساخت‌ها در اولویت سازمان بورس

قالیباف اصل افزایش نقدشوندگی، بهبود زیرساخت‌های مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات، توسعه منابع انسانی و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی را از اهداف مهم سازمان بورس دانست.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین نشست خبری در خصوص شفافیت در بازار سرمایه گفت: این شفافیت و گستردگی در بازار سرمایه را مدیون رسانه‌ها هستیم به علت آنکه در جناح نهاد‌های فعال از نوع رسانه‌ای آن بوده اند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: در بازار سرمایه ما باید از یک سری موازی کاری‌ها اجتناب کنیم که در همین راستا در سازمان بورس یک سری اقدامات صورت گرفته است و این سبب می‌شود تا ما از انرژی و پتانسیل‌هایی که نهاد‌های مختلف در سطح بازار ایجاد کرده اند به درستی استفاده کنیم.

او افزود: سازمان بورس باید به امور نظارتی بپردازد و کار‌های اجرایی را به نهاد ذی ربط بسپارد که در این یکی دوماه هم این اتفاق افتاده است ما در همین راستا دو جلسه برگزار کرده ایم که نتایج مهم را به دنبال داشت. نخست دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در سازمان‌های بورس اصلاح شد و در بخش دوم سازمان بورس به طور کل از هیئت پذیرش خارج شد؛ و در آخر هیات پذیرش کار‌های اجرایی را به شرکت‌های بورس و فرابورس سپرد.

قالیباف اصل در ادامه تصریح کرد: در قانون دیده شده است که سازمان به عنوان نهاد نظارتی در بازار سرمایه عمل کند وفعالیت اجرایی به مجریان واگذار شود این امر به جدیت مورد پیگیری قرار گرفت تا یک مرز مشخصی بین حوزه‌ نظارت و حوزه‌ اجرا ایجاد شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نیروی انسانی بیان کرد: ما باید در جهت ارتقای نیرو و منابع انسانی در سازمان بورس تلاش کنیم به علت آنکه سازمان بورس منابع تولیدی ندارد پس بزرگ‌ترین منابع سازمان بورس منابع انسانی است.

او در ادامه افزود: ما یک سری موضوعات کلیدی را هم اکنون در بازار سرمایه مورد بررسی قرار داده ایم که می‌توان نخست به بحث نقد شوندگی اشاره کرد. این موضوع از پارسال تا به حال بهتر شده است.

قالیباف اصل در خصوص ارتقای جایگاه بازار سرمایه به دو اصل اشاره کرد: در خصوص این بحث می‌توان به پیگیری در جهت ایجاد سهام شناور آزاد اشاره کرد به نحوی که در این سهم شرکت‌ها باید به تعهد‌اتی که به بازار سهام داده اند، به درستی عمل کنند. دومین مسئله مهم در این راستا سهام ممتاز است این نوع سهام کمکی به شرکت‌ها در جهت عرضه‌ سهامشان است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص افزایش ظرفیت تامین مالی گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها و فلسفه‌ وجودی بازار سرمایه افزایش ظرفیت تامین مالی است و قطع به یقین این جزو مسائلی است که ما آن را به طور جد در بازار سرمایه بررسی خواهیم کرد.


قالیباف بیان کرد: هر چه بیشتر در سازمان بورس استاندار‌های بین المللی را رعایت کنیم این مسئله می‌تواند گامی در جهت بین المللی شدن باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بحث شفاف سازی در سازمان بورس گفت: این مسئله یکی از مهم‌ترین اولویت های سازمان بورس است که امسال در خصوص این امر برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

او بیان کرد: اصلاح قوانین و مقررات جزو مواردی است که برای تسهیل سرمایه گذاری در بورس انجام می‌شود تا اقدامات با سرعت بیشتری صورت گیرد که در این جهت می‌توان به اعطای مجوز اشاره کرد .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص زیر ساخت‌های بازار‌ سرمایه تصریح کرد: هم اکنون باتوجه به توسعه‌هایی که در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد ایجاد زیر ساخت‌های فنی مناسب برای بازار سرمایه ضروری است که امسال قطع به یقین به این مسئله خواهیم پرداخت.

سه ماموریت مهم اقتصادی بازار سرمایه

او بیان کرد: در ده سال گذشته حداقل سه ماموریت مهم به بازار سرمایه سپرده شده است که نخست بحث واگذاری‌ها در راستای اجرای فصل ۴۴ بوده که عمده‌ این واگذاری‌ها از طریق بازار سرمایه انجام شد.

قالیباف افزود: دومین ماموریت که سبب به جریان افتادن یک اتفاق بزرگ در بازار سرمایه شد مسئله‌ قابل معامله شدن وآزاد سازی سهام عدالت است این اتفاق بعد از ۱۵ سال به نحوی سبب شد تا امسال سهام عدالت از طریق بازار سرمایه قابلیت معامله داشته باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: از میان ۴۹ میلیون و ۱۵۰ هزار نفری که مشمول سهام عدالت بودند حدودا ۱۸ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند و مابقی روش غیر مستقیم را برگزیده اند؛ که از این میان ۷۰۰ هزار نفر سی درصد از سهامشان را به بازار سرمایه واگذار کرده اند که خوشبختانه این اتفاق به درستی در بازار سرمایه رخ داد.

او افزود: کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند زیر نظر شرکت‌های استانی قرار می‌گیرند؛ و این شرکت‌های استانی به تدریج از این هفته وارد بورس خواهند شد و بعد از این اتفاق سهام آن‌ها قابلیت معامله پیدا خواهد کرد. سومین ماموریتی که می‌توان به آن اشاره کرد افزایش منابع مالی است.

قالیباف در جریان مقایسه‌ بازار سرمایه در سه ماه نخست امسال با کل سال گذشته بیان کرد: قاعدتا بازار سرمایه سه ماه نخست امسال با کل سال گذشته قابل مقایسه نیست که همین سبب پیچیدگی کار و افزایش رسالت نهاد‌های ذی ربط می‌شود به طوری که ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس در سال گذشته ۸۳۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که فقط در سه ماهه‌ نخست امسال ارزش آن به ۷۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: تعداد کد‌های صادره در بورس، در کل سال گذشته ۱۲۰ هزار بود، اما در سه ماهه‌ نخست امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد رسیده است.

او افزود: در ادامه باید به این مسئله اشاره کرد که مجموع افرادی که درسال گذشته جهت ثبت نام به سایت سجام مراجعه کرده بودند دو میلیون و ۱۵۰ هزار نفر وکسانی که احراز هویت شدند یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بود. اما امسال فقط در سه ماهه نخست سال تعداد افرادی که به سایت جهت ثبت نام مراجعه کردند به نه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و اما از این بین شش میلیون نفر آن‌ها احراز هویت شده اند.

انتهای 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار