اسلامی خبر داد؛

افتتاح اولین واحد‌های مسکن ملی در تیر امسال

اولین واحد‌های مسکن ملی در استان‌های مختلف تا پایان تیر ماه افتتاح خواهد شد و امیدواریم در آبان ماه امسال پرونده مسکن مهر را ببندیم.

محمد اسلامیبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی، انبوه سازان و بازار تهاتر ایرانیان با بیان اینکه سازندگان همواره به عنوان ثروت‌های یک جامعه محسوب می‌شوند گفت: همواره این اراده در کشور وجود داشته که بتوانیم از ظرفیت و توان بخش خصوصی در حوزه ساخت و ساز و مسکن استفاده کنیم.

او ادامه داد: طبق تکلیفی که قانون اساسی برای ما تعیین کرده ساخت مسکن جز وظایف ذاتی وزارت راه و شهرسازی است و باید این وزارتخانه زمینه خانه دار شدن مردم را هموار و تسهیل کند.

اسلامی توضیح داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی در این بخش روان و پا برجاست و ما سعی داریم که با اعتماد سازی که در بین سازندگان ایجاد می‌کنیم بتوانیم میزان تولید مسکن را در این بخش افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه سعی داریم جریان تولید مسکن را در کشور پایدار کنیم، گفت: در یک دوره زمانی مشخص سعی کردیم سیاست‌های این حوزه را تثبیت و تقویت کنیم و با تسهیل گری این بازار را به سمت تولید هدایت کنیم.

او گفت: در راستای سیاست‌های مسکن مهر سعی کرده ایم که با اجرای طرح اقدام ملی مسکن راه خدمت به مردم و مسکن دار کردن اقشار ضعیف را ادامه دهیم بنابراین برای ما اهمیت دارد که با همکاری تمامی دستگاه‌ها اعتماد، حرکت و یک روند پایدار مسکن را در کشور فراهم کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه باید همه ما بدانیم که شرایط اقتصاد کلان کشور با توجه به ایجاد نوسان در بازار‌هایی مانند طلا، ارز و سکه تغییر کرده است، گفت: التهابی که هم اکنون در کشور ایجاد شده خارج از اختیار وزارت راه و شهرسازی است و ما تابع شرایطی هستیم که در حوزه اقتصادی کشور ایجاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: ما با هجوم منابعی برای تامین سرمایه مواجه شدیم و حفظ سرمایه خود به خود در این شرایط وضعیت را دچار بحران می‌کند و مردم باید بدانند که در همین شرایط پر التهاب غفلت نکنند و از گرفتن تصمیمات هیجانی در این حوزه جلوگیری کنند.

او گفت: باید سعی کنیم با تسهیل گری، ساخت و ساز را تبدیل به یک جریان پایدار کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه شده در ۴ تا ۵ سال گذشته کف پروانه‌های صادره در کشور ۳۰۰ هزار واحد مسکونی بوده و نیاز جامعه به بازار مسکن حدود ۹۰۰ هزار پروانه ساختمانی است که از این میزان ۲۰۰ هزار واحد مربوط به بخش روستایی و ۷۰۰ هزار واحد هم مربوط به بخش شهری است.

کشور نیازمند ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است

وزیر راه و شهرسازی  گفت: نیاز کشور هم اکنون با توجه به آمار‌های ارائه شده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ما سعی کردیم در قالب طرح اقدام ملی مسکن این نیاز جامعه را تامین کنیم و علاوه بر تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن مهر در یک برنامه دوسالانه بتوانیم این واحد‌ها را به بهره داری برسانیم.

او بیان کرد: امروز با همه سختی‌هایی که وجود داشته سعی کردیم موانع بر سر راه طرح اقدام ملی مسکن را برطرف کنیم و با وجود آنکه کمبود منابع در این بخش وجود داشت این طرح‌ها را آغاز کردیم.

اسلامی با بیان اینکه مسکن مهر در بسیاری از استان‌ها به اتمام رسیده و ما جشن اختتامیه این واحد‌ها را گرفتیم گفت: طبق آمار‌های ارائه شده توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران  ۳۲۰ واحد مسکن مهر به جز واحد‌های شهر‌های جدید تهران مشکل قضایی دارند و باید با همکاری دادستانی این واحد‌ها تعیین و تکلیف شوند.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور به متقاضیان تحویل داده شده و ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر هم آماده بهره برداری است و ما امیدواریم در آبان ماه امسال بتوانیم پرونده مسکن مهر در کشور را ببندیم.

او یادآور شد: تعدادی از واحد‌های مسکن مهر در کشور مشکل قضایی و حقوقی دارند که با همکاری دادستانی و کمک دستگاه‌های قضایی امیدواریم مشکلاتی که تعاونی‌ها ایجاد کرده اند را حل و  فصل کنیم.

اسلامی اظهار کرد: ۷۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکن مهر در این زمینه بلاتکلیف هستند که امیدواریم هر چه سریعتر مشکلات این واحد‌ها هم برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه تعدادی از واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن از همین ماه در استان‌های مختلف بهره برداری می‌رسد، گفت:   ۴۰۰ هزار واحد در کشور کلنگ زنی شده بود که تعدادی از متقاضیان در این زمینه ثبت نام کردند که پالایش آن‌ها در حال انجام است و اراضی تعدادی از واجدان شرایط در شهر‌های مختلف به ویژه در شهر‌های کوچک مشخص شده و واگذاری به آن‌ها را آغاز می‌کنیم.

او اظهار کرد: ۴۰۰ هزار واحد مسکن ملی با نام و نشان در زمین‌های مرغوب تعیین و تکلیف شده و طبق تفاهم نامه‌هایی هم که با نیرو‌های مسلح، وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین آموزش و پرورش در حوزه مسکن منعقد شده هم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

اسلامی ادامه داد: برای پروژه‌هایی که تامین زمین آن‌ها انجام شده سعی خواهیم کرد حرکت جهشی را انجام دهیم تا ساخت مسکن را در کشور تبدیل به یک جریان پایدار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به صنعتی سازی در کشور شده است، گفت: صنعتی سازی به معنای انبوه سازی نیست بلکه باید در ایران همانند کشور‌های توسعه یافته و با استفاده از امکانات و مصالح صنعتی و همچنین واحد‌های پیش ساخته بتوانیم در طول مدت ۵۰ تا ۹۰ روز یک واحد مسکونی را به بهره برداری برسانیم که در این زمینه با همکاری مهندسان ایرانی این طرح‌ها را در دستور کار خود قرار داده ایم و با استفاده از نقشه‌های دقیق و مهندسان مشاور انتظار داریم این طرح‌ها در کشور کلید بخورد.

امضا تفاهمنامه برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن در تهران

او افزود: انتظار داریم امروز با تفاهم نامه‌ای که برای ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن منعقد می‌شود بتوانیم از الگو‌های صنعتی سازی استفاده کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه تولید و عرضه مسکن باید از یک روند متفاوتی برخوردار باشد، گفت: بخش ساختمان نقش محرکی در ایجاد اشتغال کشور دارد و ما باید سرمایه‌های راکدی که در کشور خوابیده را وارد حوزه مسکن کنیم البته وزارت راه و شهرسازی سعی کرده با عرضه زمین‌ها مرغوب این انگیزه را در بین سازندگان مسکن فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه در شورای عالی مسکن و همچنین و ستاد اقتصادی دولت مباحث مختلفی را برای بازار مسکن مطرح کرده ایم، گفت: برای هموار سازی این مسیر سعی کردیم دو تا سه مانع اصلی در این زمینه برداشته شود که یکی از این موانع برداشته شده مربوط به سهم ۲۵ درصدی صاحبان سهام در حوزه مسکن است که این ۲۵ درصد بخشیده شده و از سوی دیگر برای صدور پروانه در بافت‌های فرسوده هم تخفیفاتی را برای سازندگان در نظر گرفته ایم.

او گفت: خوشبختانه شهرداری هیچ طلبی از دولت ندارد و این خود می‌تواند در حوزه صدور پروانه‌های ساختمانی موثر باشد.

اسلامی با بیان اینکه تا کنون چندین بار اعلام کرده ایم که هر سازنده و یا انبوه سازی که دارای پروژه نیمه تمام و یا تمام شده دارد می‌تواند در قالب طرح اقدام ملی مسکن این واحد‌ها را عرضه کند، گفت: وزارت راه و شهرسازی از این سازندگان و سرمایه گذاران پشتیبانی می‌کند تا تولید و عرضه مسکن از یک روند متفاوتی برخوردار شود.

او با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه شده از اواخر دهه ۷۰ متوسط نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور پیشرفت ۵۰ درصدی داشته و ما از اواخر سال ۷۰ با حجم قابل ملاحظه‌ای از ملک‌های فرسوده و ریز دانه رو به رو شده ایم.

وزیر راه و شهرسازی  تاکید کرد: مردم باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده خود انگیزه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و ما با پیگیری‌هایی که تا به امروز داشته ایم توانسته ایم اقدامات موثری را انجام دهیم.

او توضیح داد: در سال ۹۸ در سطح کشور ۲۷ هزار نفر برای نوسازی بافت‌های فرسوده معرفی شده اند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر تاکنون تشکیل پرونده داده اند.


بیشتر بخوانید

معرفی ۴۵ هزار واحد فرسوده برای بازسازی در تهران

اسلامی افزود: زمین در بافت‌های فرسوده شهر‌ها تامین کرده ایم به طوری که در استان تهران ۴۵ هزار واحد فرسوده جهت نوسازی معرفی شده اند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای بافت‌های تاریخی هم اقدامات جداگانه‌ای را انجام داده ایم و ملاحظات خاصی را برای این واحد‌ها در نظر گرفته ایم.

او به منابع مالی بانک‌ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شده که تنها ۶۸ هزار میلیارد تومان از آن‌ها مربوط به بخش مسکن و ساخت و ساز بوده که حدود ۷ درصد از این تسهیلات را شامل می‌شود.

اسلامی گفت: با پیگیری‌های که صورت گرفت و مصوباتی که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن تخصیص دهند که اگر ۵۰ درصد از این تسهیلات سال گذشته را حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از آن‌ها باید به بخش مسکن و ساختمان تخصیص یابد.

وزیر راه و شهرسازی  اظهار کرد: باید از این میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به مسکن باشد و ۵۰ هزار میلیارد از آن هم به بخش ساختمان باشد.

او در پایان گفت: با منابعی که مردم و انبوه سازان وارد حوزه مسکن می‌کنند امیدواریم حرکت‌های خوبی در بخش مسکن کشور اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار