بولتون: ترامپ از اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران حمایت کرده بود

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در افشاگری‌های تازه خود اعلام کرد رئیس جمهور این کشور در جریان نشستی در سال ۲۰۱۷ از اقدام نظامی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران حمایت کرده بود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب تازه خود از تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای حمایت از تل‌آویو در خصوص حمله نظامی به ایران پرده برداشت.

بولتون در کتاب جدید خود، که انتظار می‌رود این هفته منتشر شود، جلسه‌ای در سال ۲۰۱۷ را تشریح می‌کند که ترامپ این اظهارات را در آنجا بیان می‌کند. بولتون که در آن زمان هنوز عضو دولت ترامپ نبود، در نشست مذکور حضور می‌یابد. رژیم صهیونیستی یکی از مباحث اصلی آن جلسه عنوان می‌شود.

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا نوشت من به ترامپ هشدار دادم سرمایه سیاسی خود را در جستجوی راه حلی برای مناقشه میان اعراب و اسرائیل هدر ندهد و از انتقال سفارت آمریکا به قدس قویا حمایت کردم. بولتون در کتاب خود افشا کرد در خصوص ایران، ترامپ را تشویق کردم تا برنامه خود برای خروج از توافق هسته‌ای را پیش برده و برای او تشریح کردم که چرا توسل به زور علیه برنامه هسته‌ای ایران تنها راه حل پایدار برای حل این مشکل است.

گرچه بولتون منظور خود از استفاده از زور علیه ایران را شفاف اعلام نکرد، اما ترامپ در پاسخ گفت که از نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. ترامپ رو به بولتون می‌گوید به بی بی (نتانیاهو) بگویید که اگر متوسل به زور (اقدام نظامی علیه ایران) شود، من از او حمایت می‌کنم. من به او گفته ام، اما شما باز هم به من یادآوری کردید.

بولتون در بخش دیگری از کتاب خود آورده است که در اکتبر سال ۲۰۱۸ در جریان نشستی در کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی منابع و توانایی نظامی کافی را ندارد، در خصوص اینکه اسرائیل بتواند به ایران حمله کند، ابراز تردید کرده بود. بویژه آنکه اگر برخی کشور‌های عربی با ایران متحد شوند، این امر بعید به نظر می‌رسد. رئیس جمهور روسیه همچنین خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را اقدامی مثمرثمر ندانسته است. اما بولتون با طرح ادعای عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای، گفت در تلاش برای یافتن شواهدی از همکاری هسته‌ای میان ایران و کره شمالی هستیم.

در بخش دیگری از کتاب بولتون به سفر غافلگیرانه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به فرانسه در اوت سال ۲۰۱۹ و همزمان با برگزاری نشست گروه ۷ در این کشور پرداخته می‌شود. بنا به گفته بولتون، ترامپ ابتدا این موضوع را با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در میان گذاشت. به گفته بولتون، مکرون از ترامپ برای دیدار با ظریف دعوت کرده بود و بنابر ادعای او ترامپ می‌خواسته این کار را بکند.

قرار است کتاب بولتون بیست و سوم ماه ژوئن (۳ تیر) منتشر شود. سایمون اند شوستر، ناشر کتاب، اعلام کرده است: «این کتابی است که دونالد ترامپ نمی‌خواهد شما آن را بخوانید.»

این ناشر اعلام کرد کتاب بولتون اقدامات ترامپ را در قبال چین، روسیه، اوکراین، کره شمالی، ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان تشریح می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۵۹ ۰۲ تير ۱۳۹۹
چه غلطا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۱ تير ۱۳۹۹
ما بايد با كره و چين و روسيه و هند هم پيمان بشيم و يه پيمان مثل پيمان سنتو ببنديم تا آمريكا فكر نكنه كه فقط اون ميتونه هم پيمان برا خودش جور كنه
آخرین اخبار