پمپئو: قطعنامه شورای امنیت در محکومیت نژادپرستی «ریاکارانه» است

وزیر امور خارجه آمریکا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت نژادپرستی را «ریاکارانه» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانس پرس، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به ریاکاری متهم کرد و آن را پناهگاهی برای کشور‌هایی همچون ونزوئلا، کوبا و چین خواند.‌

وی در یک پیام توئیتری رأی دیروز شورای حقوق بشر سازمان ملل با تمرکز بر خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا را در پایین‌ترین سطح دانست و مدعی شد شورای حقوق بشر سازمان ملل باید در زمینه حمایت از حقوق بشر جدی عمل کند. نیاز‌های قانونی زیادی برای توجه به آن وجود دارد، مانند نابرابری‌های نژادی سیستماتیک در مکان‌هایی مانند ونزوئلا، کوبا و چین.

او در این توئیت نوشت: مباحثه شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد خشونت پلیس و نژادپرستی در آمریکا سطح پایین برای یک نهاد (بین المللی) را نشان می‌دهد. گفتمان مدنی و مداوم ما، نشانه قدرت و بلوغ دموکراسی ماست. ما حق داشتیم در پی این شوخی، مجمع حقوق بشر متشکل از ونزوئلا و اخیراً کوبا و چین را ترک کنیم.

در متن قطعنامه و در ابتدا به شکل بی‌سابقه‌ای آمریکا به خاطر نژادپرستی سیستماتیک مورد انتقاد قرار گرفته و همچنین از مراجع بین‌المللی خواسته شده بود تا سطح بالای خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان در آمریکا بررسی شود. اما پس از گذشت زمان در محتوای این قطعنامه تغییراتی به نفع دولت آمریکا حاصل شد که موجب خشم گروه‌های حقوق بشری شده است. پس از اعمال تغییرات گسترده در متن قطعنامه، گروه‌های حقوق بشری از دخالت واشنگتن در این روند انتقاد کردند و گفتند که آمریکا برای حذف نام خود از متن پیش‌نویس قطعنامه لابی کرده است.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: «باید به آن دسته از حوادثی که منجر به مرگ جورج فلوید و سایر آفریقایی‌ها و افراد آفریقایی‌تبار شده، توجه کرد و به مسئولیت‌پذیری و جبران خسارت قربانیان اهتمام ویژه ورزید».

در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با این ادعا که شورای حقوق بشر سازمان ملل در تحقق اهدافش شکست خورده است، تصمیم گرفت از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شود. آمریکا این شورای ۴۷ عضوی را به ضدیت با رژیم اشغالگر قدس نیز متهم کرد.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار