مذاکرات روسیه و آمریکا برای کنترل تسلیحات اتمی

نمایندگان آمریکا و روسیه این هفته به منظور مذاکره در خصوص کنترل تسلیحات اتمی در اتریش با هم ملاقات می‌کنند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد نمایندگان مسکو و واشنگتن دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به منظور مذاکره در خصوص کنترل تسلیحات اتمی در اتریش با هم دیدار خواهند کرد.

بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، مارشال بیلینگزلی، نماینده دولت آمریکا در وین و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نمایندگان دو کشور در این مذاکرات خواهند بود. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا خواهان مشارکت چین در این گفتگو‌ها است و صراحتا بر حسن نیت هر سه کشور برای پیگیری مذاکرات تاکید کرده است. کاهش بکارگیری تسلیحات اتمی از موضوعات محوری طرف آمریکایی روسی خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیشتر نیز خواهان پیوستن چین به مذاکرات مسکو و واشنگتن در خصوص پیمان کنترل تسلیحات اتمی بوده است. پیشتر معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص تنش‌های دو جانبه بر سر کنترل تسلیحاتی اعلام کرد روابط میان مسکو و واشنگتن امیدوارکننده نیست.

اخیرا نیز وزارت خارجه روسیه اقدام آمریکا برای برداشتن محدودیت فروش هواپیما‌های بدون سرنشین نظامی را ضربه‌ای مهلک به پیمان کنترل تسلیحاتی ۱۹۸۷ توصیف کرد.

اوایل سال میلادی گذشته آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه همان سال نیز رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار