افشای زمینه‌چینی‌های بن سلمان برای رسیدن به تخت پادشاهی تا پایان امسال

یک رسانه آمریکایی تشدید ممنوع‌الخروج شدن مخالفان ولیعهد سعودی از عربستان را مقدمه تسخیر کامل قدرت از سوی او در سال جاری توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی با اشاره به تشدید اقدامات سرکوبگرایانه از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، احتمال تلاش او برای رسیدن به تخت پادشاهی در سال جاری را مطرح کرد.

یادداشت نویس واشنگتن پست در ابتدا با اشاره به افزایش ممنوعیت خروج از عربستان برای مخالفان دولت ریاض، آن را اقدامی سیاسی بن سلمان برای ارعاب مخالفان خود، که تهدیدی سیاسی علیه او محسوب می‌شوند، ارزیابی کرد.

این رسانه آمریکایی به نقل از خالد الجبری، پزشک سعودی ساکن تورنتو کانادا می‌نویسد گروگان گیری ابزار ولیعهد برای فرمانروایی است. این پزشک سعودی اعلام کرد از سال ۲۰۱۷ و با رسیدن بن سلمان به ولیعهدی برادرزاده‌های او از خروج از کشور منع شدند و این اقدام بر اعمال فشار بر پدر آنها، که یکی از مقامات سابق اطلاعاتی عربستان بوده، صورت گرفته است.

نویسنده واشنگتن پست با توجه به نتایج بررسی‌ها یادآور می‌شود اعمال محدودیت‌های سفر به خارج کشور، چیزی فراتر از تصور عموم است و در حقیقت بخشی از یک نظام سرکوب سازمان یافته در عربستان است. محدودیت مسافرت به خارج که بیشتر شامل حال مخالفان بن سلمان می‌شود، روش او برای استحکام بخشیدن به جایگاه خود و زمینه چینی برای تصاحب کامل قدرت در سال جاری است. موضوعی که به تائید مقامات آمریکایی نیز رسیده است.

در ادامه این یادداشت با استناد به اظهارات تحلیلگران آمریکایی و عربستانی آمده است تعداد ممنوعیت سفر‌های خارجی به نحو قابل توجهی در حال افزایش بوده و به هزاران تن رسیده است. این ممنوع الخروجی البته تا زمان حضور در فرودگاه اعلام نمی‌شود و دولت ریاض خود را ملزم به ارائه هیچگونه توضیح رسمی در این خصوص نمی‌بیند.

روزنامه واشنگتن پست در یادداشت خود تاکید می‌کند در فهرست افراد ممنوع الخروج از سوی بن سلمان نام خانواده عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان به چشم می‌خورد که شامل خانواده او از جمله ۲۷ فرزند و بالای ۵۰ نوه او ممنوع الخروج می‌شود و حجم بالایی از فهرست گروگان‌های بن سلمان را تشکیل می‌دهند.

بن سلمان همچنین بسیاری از عموزاده‌های خود را از زمان رسیدن به مقام ولیعهدی به اتهام‌های مختلف راهی حصر خانگی یا زندان کرده است.

واشنگتن پست همچنین به گزارش اخیر دیده بان حقوق بشر در خصوص محدودیت‌های مسافرتی خارج از کشور در عربستان اشاره می‌کند و با استناد به این نهاد آن را ابزاری برای تنبیه مخالفان دولت ریاض می‌داند.

واشنگتن پست در پایان یادداشت خود یادآور می‌شود گروگان گیری خانواده‌های بی گناه برای اجبار آن‌ها برای همراهی با حکومت، از ویژگی‌های رژیم‌های مستبد و بی رحم تاریخ است. با این حال دستگاه سرکوب گری سعودی با شتاب به پیش می‌رود و به استانداردی از حکومت بن سلمان تبدیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
مطمئن باش نمی ‌شه خخخ
آخرین اخبار