سید حسن نصرالله: تحریم آخرین سلاح آمریکا است / آمریکا از لبنان و اقتصاد آن برای تحقق منافع خود استفاده می‌کند

دبیر کل حزب الله در سخنرانی خود درباره تحولات داخلی لبنان و منطقه، مسئله دلار را یک توطئه آمریکایی علیه لبنان، مردم، پولی ملی و اقتصاد آن دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی امروز خود درباره تحولات داخلی لبنان و منطقه گفت: «درگذشت آقای رمضان عبدالله شلح، دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین را به خانواده او تسلیت می‌گویم. رمضان عبدالله فرماندهی حکیم و بزرگ و دوستی عزیز بود. شخصا با او دیدار‌های متعددی داشتم و از نزدیک او را می‌شناختم.»

سید حسن نصرالله: رمضان عبدالله فرماندهی بزرگ و دوستی عزیز بود

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: «وی به مقاومت فراتر از مرز‌ها ایمان و تمام شاخصه‌های رهبری را داشت. رمضان عبدالله همچنین بر وحدت فلسطینی‌ها و همدوشی و تکامل آن‌ها بایکدیگر تاکید بسیاری داشت.»

سید حسن نصرالله با بیان اینکه توجهات و احساس مسئولیت دکتر عبدالله شلح فقط به داخل مرز‌های فلسطین محدود نبود، بلکه تمام امت اسلامی را شامل می‌شد و می‌کوشید تا میان همه نزدیکی ایجاد شود، ادامه داد: «او توانست جنبش جهاد اسلامی را متحول کند و به پیشرفت برساند. با درگذشت دکتر رمضان عبدالله شلح رهبری بزرگ و عزیز را از دست دادیم؛ امیدواریم برادرانش شیوه و منهج او را ادامه دهند.»

دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد: «در روز‌های گذشته حاج حسن فرحات یکی از فرماندهان بزرگ و عزیز مقاومت را نیز از دست دادیم؛ حاج حسن از نسل موسسان مقاومت اسلامی بود، نسلی که تمام زندگی خود را برای مقاومت فدا کرد. او فرماندهی ستاد عملیات مرکزی مقاومت را در ابتدا برعهده داشت و در سوریه یکی از فرماندهان میدانی مقاومت بود و حضور ممتازی را در نبرد حلب داشت.»

صحبت از استعفای دولت شایعه است

سید حسن نصرالله با اعلام اینکه صحبت از استعفای دولت لبنان کاملا بی‌اساس است و شایعه‌ای بیش نیست، گفت: «به هیچ وجه چنین چیزی مطرح نشده است. مصلحت در این است که دولت به کار خود ادامه داده و تمام تلاش خود را به کار بندد؛ شرایط کنونی هیچ‌گونه تغییر در این سطح را برنمی‌تابد. باید تلاش‌ها برای نزدیکی و برقراری آرامش میان قدرت‌های سیاسی مختلف افزایش یابد.»

وی افزود: «اینکه اعتراضات را به تظاهرات علیه سلاح مقاومت تبدیل کنند، ظلم به انقلابیون ۱۷ اکتبر است. تحرکی که ششم ماه حزیران علیه سلاح مقاومت به راه افتاد شکست خورد و ناکام ماند.»

اختلاط میان شعار خلع سلاح مقاومت و خواسته‌های به حق مردم، محکوم است

دبیرکل حزب الله لبنان با محکوم کردن اختلاط میان شعار خلع سلاح مقاومت و شعار‌هایی که خواسته‌های به حق را مطرح می‌کند، اعلام کرد: «احزاب و شخصیت‌هایی که در پس تظاهرات علیه سلاح مقاومت قرار دارند برای همه شناخته شده هستند.»

وی افزود: «راهی که برخی گروه‌های سیاسی با هدف خلع سلاح مقاومت در پیش گرفته‌اند نتیجه‌ای نخواهد داشت. سلاح مقاومت نسبت به ماهیت مقاومت، جزئی از فرهنگ و عقیده استراتژیک آن است و مسئله‌ای بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که برخی مطرح می‌کنند.»

سید حسن نصرالله ادامه داد: «در روز‌های تظاهرات از درگیری با ارتش، کتک‌کاری و مسدود کردن راه‌ها برحذر داشتیم. همه ما مسئولیت داریم که اجازه ندهیم کشورمان به سمت آشوب و فتنه کشیده شود، بویژه اگر این فتنه رنگ مذهبی و سیاسی داشته باشد. باید با مسئولیت‌پذیری رفتار کنیم و نباید وارد نزاع‌های مذهبی به خاطر یک نادان یا مزدور شویم.»

دبیرکل حزب الله گفت: «این یک خیانت اخلاقی است که رهبران سیاسی و دینی در تحریکات مذهبی دست داشته باشند. تحریک بسیار خطرناک‌تر از مسئله تعرض به اموال عمومی است چراکه عامل فتنه است.»

متهم کردن حزب الله و جنبش امل به دست داشتن در تظاهرات، پستی است

دبیرکل حزب الله لبنان هجمه‌های مغرضانه برای تحمیل مسئولیت آتش‌سوزی‌ها و تخریب اموال عمومی در تظاهرات روز شنبه به گروه‌های شیعه را محکوم کرده و اعلام کرد: «برای جلوگیری از فتنه و درگیری هر کاری ممکن باشد انجام خواهیم داد؛ از جمله اینکه جوان‌ها را به خیابان‌ها خواهیم فرستاد.»

سید حسن نصرالله گفت: «متهم کردن حزب الله و جنبش امل به دست داشتن در این تظاهرات به سطحی از بیهوده‌کاری، انحطاط و پستی رسیده است.»

مسئله دلار یک توطئه آمریکایی علیه لبنان، مردم، پولی ملی و اقتصاد آن است

نصرالله با بیان اینکه مسئله اصلی در مورد افزایش بهای دلار به قانون عرضه و تقاضا مربوط است، تاکید کرد: «آمریکایی‌ها با دخالت خود بر بانک‌های لبنان فشار وارد می‌کنند تا دلار مورد نیاز وارد بازار نشود.»

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: «دولت آمریکا از ورود دلار به لبنان جلوگیری می‌کند و به بهانه آنکه بانک مرکزی دلار‌ها را برای سوریه جمع و منتقل می‌کند، بر بانک فشار می‌آورد. ما دلار را به لبنان می‌آوریم و کسی نیستیم که آن را جمع می‌کنیم. یک بانک مورد حمایت برخی طرف‌های سیاسی از ماه اوت ۲۰۱۹ ده‌ها میلیون دلار را جمع آوری و از لبنان خارج کرده است.»

سید حسن نصرالله با این پرسش که ۲۰ میلیارد دلار از بانک‌ها خارج شده است؛ چه کسی این دلار‌ها را خارج کرده است؟ تاکید کرد: «مسئله دلار یک توطئه آمریکایی علیه لبنان، مردم، پولی ملی و اقتصاد آن است و افرادی هستند که این عملیات را مدیریت می‌کنند.»

آمریکا از لبنان و اقتصاد آن برای تحقق منافع خود استفاده می‌کند

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه آمریکایی‌ها از لبنان و اقتصاد آن برای تحقق منافع خود یعنی امنیت اسرائیل و مرز‌های زمینی و دریایی با آن استفاده می‌کنند، تاکید کرد: «آمریکایی می‌خواهند که دیگران گرسنه و خوار و تسلیم آن باشند؛ نحوه تعامل آن‌ها با متحدانشان در منطقه عبرتی برای ماست.»

وی افزود: «هر کس منتظر از بین رفتن فضای مقاومت است شکست خواهد خورد و ناامید خواهد شد. اگر کسانی به این دل خوش کرده‌اند که ما گرسنه باشیم یا کشور را واگذاریم تا گرسنه باشد، قطعا چنین نخواهد شد. قوانین بین المللی و سازمان ملل از لبنان حمایت نمی‌کند؛ نشانه آن کاری است که گوترش خوار و خفیف مقابل عربستان انجام داد.»

تحریم آخرین سلاح آمریکا در برابر سوریه است

سید حسن نصرالله گفت: «توسل آمریکا به قانون قیصر نشانه دیگری از پیروزی سوریه در جنگ نظامی و میدانی است؛ این تحریم‌ها آخرین سلاح آمریکاست.»

دبیرکل حزب الله در پایان با اعلام اینکه هدف قانون قیصر فشار به مردم سوریه و بازگشت آشوب و جنگ داخلی است، تاکید کرد: «متحدان سوریه که تاکنون در کنار آن بوده‌اند پشت این کشور را خالی نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند در جنگ اقتصادی سقوط کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار