سردرد‌های ورزشی؛ از علت تا درمان

فائزه ملک لو، پزشک تیم‌های ملی فوتسال و والیبال بانوان و عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی، درباره عارضه سردرد‌های ورزشی صحبت کرد.

سردرد‌های ورزشی، از علت تا درمانفائزه ملک لو، پزشک تیم‌های ملی بانوان و عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی، در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت‌های ورزشکاران است. علاوه بر ورزشکاران غیرحرفه‌ای که از سردرد حین ورزش شکایت می‌کنند، جالب است بدانید ۵۰ درصد ورزشکاران و به ویژه فوتبالیست‌ها، از سردرد‌های مکرر در حین تمرین و بازی، گله دارند.

ملک لو ادامه داد: بسیاری از افراد ممکن است به دنبال درمان نروند؛ اما این سردرد‌ها می‌توانند روی عملکرد ورزشکاران تاثیرگذار باشند؛ بنابراین، شناسایی علت زمینه‌ای و برطرف کردن آن، بخش مهمی از درمان این افراد است.

پزشک تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان تصریح کرد: علت این مشکل، می‌تواند به ماهیت آن رشته ورزشی، تمرینات، وسایل ورزشی مورد استفاده، تکنیک‌های غلط و یا فشار‌های بیش از حد برگردد. به عنوان مثال، برخی ورزشکاران در حین بلند کردن وزنه‌های سنگین، به ویژه در مسابقات مهم، خصوصا برای رکورد زدن، فشار خون بسیار بالاتر از حد نرمال را تجربه می‌کنند و این فشار خون بیش از حد، باعث افزایش فشار روی مغز می‌شود و ورزشکار درد را تجربه می‌کند.

فائزه ملک لو تصریح کرد: این افراد، باید حتما از لحاظ پاتولوژی‌های مهم مغزی که خطر مرگ دارند، مورد بررسی قرار بگیرند. نکته مهم دیگر، لزوم تحت نظر بودن تدریجی این ورزشکاران و نظارت مربیان است. این افراد باید طبق دستورالعمل‌های مناسب تمرینات را ادامه دهند و به هیچ وجه نباید به طور ناگهانی وزنه‌های سنگین بلند کنند.

عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: بسیاری از ورزشکارانی که مبتلا به میگرن هستند، ممکن است پس از شروع ورزش، سردرد‌های میگرنی را گزارش دهند. به این افراد توصیه می‌کنیم حتما زمان گرم کردن پیش از ورزش را طولانی کنند؛ این کار در کاهش سردرد‌ها کمک بسیاری می‌کند.

ملک لو افزود: در رشته‌هایی مانند شنا و غواصی، که پوششی روی صورت استفاده می‌شود؛ فشار بیش از حد عینک یا ماسک روی صورت، باعث تحریک مدام گیرنده‌های پوستی می‌شود و متعاقبا عملکرد کنترل درد در فرد مختل شده و باعث سردرد می‌شود. در این افراد هم باید این موضوع به طور دقیق، بررسی شود و عامل درد، شناسایی شده و برای اصلاح آن تا حد امکان تلاش صورت بگیرد.

او گفت: در کوه نوردان، گاهی به دلیل صعود به ارتفاعات زیاد بدون آمادگی قبلی، سردرد اتفاق می‌افتد. به این افراد، توصیه می‌شود از قبل آمادگی لازم را کسب کنند، سعی کنند به ارتفاعات پایین‌تر صعود کنند، آن‌ها را تجربه کنند و روند افزایش ارتفاع قله‌ها، تدریجی باشد.

عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان، تاکید کرد: به همه ورزشکارانی که قبل یا بعد از ورزش، سر درد را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت کنند. برخی از انواع سردرد‌ها ممکن است پاتولوژی‌های جدی زمینه‌ای را نشان دهند. در غیر این صورت، عامل سردرد‌ها شناسایی و برطرف می‌شود تا عملکرد ورزشکاران تحت تاثیر قرار نگیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار