بیان جزئیات مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن از زبان مشاور نخست‌وزیر عراق

مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر عراق و عضو هیئت عراقی در مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن جزئیات بیشتری را از نخستین جلسه این گفتگوها بیان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «حارث حسن» مشاور امور بین‌الملل نخست‌وزیر عراق و عضو تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگو‌های راهبردی بغداد-واشنگتن جزئیات بیشتری را از نخستین جلسه این مذاکرات که پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، مطرح کرد.

وی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: آنچه انجام شد مذاکره درباره موضوع مشخصی نبود بلکه آغاز گفتگوها در عرصه‌ها و مسائل مختلف بود.

وی افزود: نخستین جلسه گفتگو‌ها در سطح هیئتی به ریاست معاونان وزارت خارجه دو کشور و نمایندگان وزارتخانه‌های مرتبط با پرونده‌های مطرح شده بود.

عضو تیم مذاکره کننده عراقی گفت: انتخاب اعضای هیئت عراقی براساس محور‌های توافقنامه راهبردی و محور‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی بود و کاملا طبیعی است که نمایندگانی از وزارتخانه‌ها حضور داشته باشند تا درباره آنچه که معتقدند در ارتباط با روابط عراق-آمریکا در زمینه‌های تخصصی آنهاست گفتگو کنند.

حارث حسن افزود: این نوع تفکر که گفتگو فقط درباره موضوع حضور نیرو‌های آمریکایی است اشتباه است و محور امنیتی یکی از محور‌های گفتگو‌هاست که خود شامل موضوعاتی از جمله حضور نیرو‌های آمریکایی، همکاری لجستیکی، آموزش و تجهیز تسلیحاتی می‌باشد.

وی با تاکید بر تداوم گفتگو‌ها در سطوح متعدد برای پیگیری آنچه بر آن توافق شده است، اعلام کرد: اگر پس از پایان یافتن ویروس کرونا امور به حالت عادی خود بازگردد این احتمال وجود دارد که هیئت عراقی در سطح نخست وزیر یا وزیر خارجه به آمریکا سفر کند.

چارچوب پرونده امنیتی در گفتگو‌های راهبردی بغداد-واشنگتن

مشاور امور بین‌الملل نخست وزیر عراق درباره پرونده امنیتی گفت: پرونده امنیتی در چارچوب سه اصل اساسی پیش می‌رود که نخست وزیر آن‌ها را تعیین کرده است. این سه اصل اول حاکمیت عراق، دوم منفعت عراق و سوم تمایل به برپایی روابط راهبردی با آمریکاست.

وی تاکید کرد: محور‌های گفتگوی هیئت عراقی بر این سیاق است و این اصول کاملا واضح بیان شده است. بغداد خواستار به رسمیت شناخته شدن حاکمیت عراق، وحدت اراضی آن و تصمیمات نهاد‌های قانونی، همچنین تداوم کاهش نیرو‌های آمریکایی در عراق و رفتن به سوی روابط امنیتی عادی که بر اساس هدف مشترک یعنی مبارزه با داعش است، می‌باشد.

حارث حسن حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق از گذشته تا حال را با هدف مبارزه با داعش عنوان و اعلام کرد که پس از مبارزه با داعش روابط امنیتی به مجرای طبیعی و عادی خود برمی‌گردد چرا که دو کشور به دنبال همکاری راهبردی از طریق آموزش، تجهیز تسلیحاتی و پشتیبانی فنی و سایر امور هستند.

وی افزود: تردید درباره برخی محور‌های گفتگوی عراق دربردارنده انگیزه‌های سیاسی است چرا که برخی طرف‌ها ماهیت این گفتگو را کاملا درک نکرده و تصور می‌کنند که این مذاکرات در اتاقی بسته به بررسی مسائل بنیادین بدون توجه به خواست نهاد‌های قانونی عراق می‌پردازد و این درست نیست. تیم مذاکره کننده، نمایندگان دولت عراق هستند که بر اساس نمایندگی وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها انتخاب شده‌اند.

مبارزه با داعش یکی از محور‌های مذاکرات راهبردی

مشاور نخست وزیر عراق تاکید کرد: طرف آمریکایی خواستار و مشتاق گفتگو بود و از ابتدا موضع آن درخصوص کاهش نیرو‌ها آشکار بود.

وی گفت: حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق مبتنی بر دو چارچوب است؛ اول همان توافقنامه راهبردی میان دو کشور، دوم درخواست دولت عراق در نامه‌هایی که برای تشکیل ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش به فرماندهی آمریکا به شورای امنیت ارسال کرد.

حارث حسن وجود این دو چارچوب را موجب نظم بخشیدن به حضور آمریکایی‌ها در عراق دانست و افزود: طرف آمریکایی به این دو چارچوب ملزم و متعهد است که وظیفه اصلی وی مبارزه با داعش است و عملیات کاهش نیرو‌های آمریکایی نتیجه طبیعی کاهش تهدید داعش و از دست رفتن سیطره آن بر اراضی عراقی است، مسئله‌ای که انتقال به مرحله دیگری از همکاری میان دو کشور را الزامی می‌کند.

عضو تیم مذاکره کننده عراقی در پایان گفت: دو طرف بر آغاز گفتگوی راهبردی ملزم بودند چرا که منفعتی در این مذاکره برای طرفین وجود دارد و موجب تقویت روابط میان دو کشور می‌شود.

حارث حسن افزود: بیانیه مشترک بیانگر پیروزی دولت عراق و سیاست مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق است که موفق شد تمامی خواسته‌های اصلی عراق را در این بیانیه گردآوری کند. درک خوبی از سوی طرفین درباره چشم انداز همکاری مشترک در مرحله آتی وجود دارد.

مشاور امور بین‌الملل نخست وزیر عراق از ادامه گفتگوی راهبردی و برگزار شدن جلسات در بغداد و بر اساس شرایط و الزامات خاص خود خبر داد و گفت که سطح هیئت عراقی به زودی تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار