بورل: اتحادیه اروپا به دنبال جنگ سرد با چین نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد بروکسل به چین اطمینان خاطر داده‌ است که به دنبال جنگ سرد با این کشور نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه اعلام کرد بروکسل به دنبال راه اندازی جنگ سرد با پکن نیست.

جوزپ بورل با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا به دنبال آغاز جنگ سرد با پکن نیست، گفت موضع بروکسل به اطلاع مقامات چین رسیده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: من (به وانگ یی، وزیر خارجه چین) گفتم نگران نباشید، اروپا قصد آغاز هیچ نوع جنگ سردی با چین را ندارد.

بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی منتشر شد که پکن و بروکسل در آستانه برگزاری اجلاسی در بحبوحه تنش‌های میان دو طرف بر سر شیوع ویروس کرونا هستند. پیش از این نیز اتحادیه اروپا برخلاف آمریکا از موضع گیری جدی علیه چین بر سر مسئله هنگ کنگ امتناع کرد.

پارلمان چین اخیرا قانون امنیت ملی هنگ کنگ را که پیشتر در کنگره خلق چین در حال بررسی بود، به تصویب رساند. این اقدام پکن با محکومیت فوری از سوی آمریکا و انگلیس همراه شد. هر دو کشور از احتمال تسهیلِ گرفتنِ حق شهروندی خود برای مردم هنگ کنگ خبر دادند.

گفتنی است بررسی قانون امنیت ملی از سوی چین، چندی است که برخی اعتراضات را در هنگ کنگ برانگیخته است و همین مسئله سبب شده تا دستاویزی را برای مداخلات خارجی فراهم کند. دو روز پیش اتحادیه اروپا در اقدامی مداخله جویانه از چین خواست تا به خودمختاری هنگ کنگ احترام بگذارد.

از سال ۱۹۹۷ و هنگامی که بریتانیا پس از گذشت بیش از ۱۵۰ سال حکمرانی، هنگ‌کنگ را به چین واگذار کرد، این منطقه بر اساس سیاست «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود؛ سیستمی که براساس آن چین موافقت کرد تا این منطقه به صورت نیمه خودمختار اداره شود. هنگ کنگ ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مهم‌ترین بازار‌های مالی و تجاری آسیا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار