گزارش/

دردسرهای افتتاح حساب در روزهای کرونایی؛ سند منزل بیاورید حساب باز کنید!

چندیست بعضی از بانک‌ها برای افتتاح حساب مشتریان جدید شرایطی خاص را اعلام و تأکید کرده اند که این شرایط در راستای قوانین مبارزه با پولشویی است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, چندیست بعضی از بانک‌ها برای افتتاح حساب مشتریان جدید شرایطی عجیبی را پیش پای متقاضیان قرار می دهند. شرایطی که اصلا جزو قوانین افتتاح حساب اعلامی بانک مرکزی نیست. جالب است که این بانک ها تاکید دارند که این شرایط و  قوانین در راستای مبارزه با پولشویی است.

از جمله شرایط عجیب بانک ها برای افتتاح حساب این است که مشتری حتماً باید از اداره پست نامه بگیرد و تحویل بانک دهد! یکی از متقاضیان افتتاح حساب جدید در این باره می گوید: ما برای  افتتاح حساب به یک بانک دولتی مراجعه کردیم اما  از ما خواستند به اداره پست بریم و نامه بیاوریم.

برای افتتاح حساب, قبض آب و برق خواستند!

وی گفت: به اداره  پست که مراجعه کردیم از ما قبض آب و برق خواستند, فردای آن روز قبض آب و برق بردیم که گفتند سایت مشکل دارد و از ما خواستند روز دیگری به اداره پست مراجعه کنیم.

این درحالیست که بانک ها خود قادر به تائیدیه کد پستی هستند. سرپیچی بانک ها از  قوانین بانک مرکزی جای تامل دارد و این فکر را در ذهن ایجاد می کند که بانک ها چه  پشتوانه ای دارند که بدون ترس،  شرط های عجیب و غریب برای مردم می گذارند؟

از کی قوانین بانک ها برای افراد بی سواد متفاوت شده است؟

در ادامه با فردی که تحصیلات ابتدایی (خواندن و نوشتن) را هم نداشت در این خصوص صحبت کردیم.

وی گفت: به بانک برای افتتاح حساب مراجعه کردم اما به من گفتند افراد بی سواد نمی توانند حساب جدید داشته باشند!

اما در  سایت یکی از بانک ها شرایط افتتاح  حساب برای افراد بدون سواد ابتدایی را اینگونه نوشته: افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز برای اشخاص بی‌سواد با مهر و اثر انگشت آنها امکانپذیر است مشروط بر اینکه روی دفترچه و کارت نمونه امضاء عکس متقاضی الصاق شود.دور زدن قوانین توسط بانک ها/ بانک مرکزی رسیدگی کند!

نگرش بانک ها درباره شروط عجیب برای افتتاح حساب!/ بانکداری الترونیک حلال احراز هویت ها

فرزین سمائی مدیرعامل یکی از شعب بانکی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, در این خصوص اظهار کرد: برای افتتاح حساب احراز هویت, امری ضروری است  و  این عمل  اصلا سخت نیست که موجب ناراحتی افراد شود. همچنین ما تاکنون ندیدیم کسی به بانک مراجعه کند و از این روند شکایتی داشته باشد.

 وی ادامه داد: اگر به بانکداری الکترونیک کمی اهمیت داده شود, تمام فرم های افتتاح حساب در سایت بانک ها موجود است و می‌توانند به راحتی وارد سیستم بانک شده  و اقدام به افتتاح حساب کنند. برخی بانک ها از متقاضیان سند خرید و اجاره نامه منزل  می خواهند, زیرا باید روشی باشد که  اطلاعات یک فرد را داشته باشیم.

یکی از افراد متقاضی افتتاح حساب بانکی در این باره می گوید: به بانک مراجعه کردم اما به من گفتند سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی از محل زندگی خود بیاورید!

بانک ها قوانین را دور می زنند؟

مدتی است که به غیر از کارت شناسایی برای  افتتاح حساب، کپی سند یا اجاره‌نامه محل سکونت و همچنین، کپی سند مالکیت خط تلفن همراه یا تأییدیه از دفاتر خدمات همراه اول نیز به فهرست مدارک لازم برای افتتاح حساب، اضافه شده اند و به مشتریان گفته شده این مدارک، مطابق با بخشنامه جدید بانک مرکزی از آنها خواسته شده است.

اما بررسی‌ها  نشان می‌دهد مدارک درخواستی جدید، مربوط به بخشنامه اخیر بانک مرکزی درباره سامانه سیاح است که به نظر می رسد بانک ها قصد دارند با آن قوانین را دور بزنند.

البته بانک مرکزی مدعی است که  رویه احراز هویت که در برخی شعب این بانک با ارائه مدارکی از جمله سند یا اجاره‌نامه محل سکونت و مدارکی مانند این انجام می‌شد، تغییر کرده و از مشتریان خواسته شده اگر شعبه‌ای با روال قبلی فعالیت می‌کند، مطرح کنند تا سریع رسیدگی شود. هر چند  بانک ها درخواست سند محل سکونت برای افتتاح حساب را تایید نمی کند.

اما در چند روز گذشته افراد زیادی با باشگاه خبرنگاران جوان تماس گرفته و در این خصوص شکایت کردند!دور زدن قوانین توسط بانک ها/ بانک مرکزی رسیدگی کند!

استعلام آنلاین برخی بانک ها برای احراز هویت 

یکی از مدیرعامل های بانکی که از فاش شدن نام خود امتناع می کند در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, در این باره اظهار کرد: اداره مبارزه با پولشویی بخشنامه‌ای را به شعب بانک ابلاغ کرده که براساس آن باید استعلام دقیق از کد پستی محل سکونت افراد در پرونده وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با هشدار بانک مرکزی متوجه شدیم که افتتاح حساب برای مشتریان عادی این بانک‌ها مطابق روال گذشته و با مدارک شناسایی انجام می‌شود. همچنین برخی از بانک ها برای احراز هویت از استعلام آنلاین اطلاعات  استفاده می کنند که کار بسیاری از افراد را راحت تر می کند و دیگر نیازی نیست متقاضیان برای احراز هویت از  قبض آب و برق  و سند مالکیت منزل استفاده کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: همچنین بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ثبت کد پستی الزامی است.

سامانه سیاح چیست؟

گفتنی است سامانه یکپارچه الکترونیکی حساب‌های بانکی یا سیاح، سامانه‌ای است که بانک مرکزی طراحی کرده تا تمامی بانک‌های کشور، اطلاعات حساب‌های خود را به‌ صورت یکپارچه و در قالبی مشخص برای بانک مرکزی ارسال کنند.

از ۳ خرداد ۱۳۹۹ سرویس آنلاین سامانه سیاح راه‌اندازی شد و افتتاح هرگونه حساب در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، منوط به دریافت شماره پیگیری از این سامانه خواهد بود.

حال این بین برخی از بانک ها از بسیاری دستورهای بانک مرکزی سرپیچی کرده و سیستم بانکی را از حالت یکپارچه خارج می کنند، دریافت سند مالکیت و اجاره نامه از فرد متقاضی حساب بانکی، جزو قوانین افتتاح حساب نیست و این موضوع توسط بانک مرکزی هم تایید شده است، حال بهتر است بانک ها به جای درخواست مدارک بیشتر به سمت الکترونیکی شدن و کسب تنها کارت ملی هوشمند حرکت کنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
این مسایل همه پس لرزه های امضای FATF و سند 2030 می باشد. اونقدر رو داره که دوست داره تمام اطلاعات بانکی و معاملات دنیا رو رصد کنه و همه رو در جهت منافع خودش مدیریت کنه. با تصویب و اجرای FATF عملا دور زدن تحریم کشکه!
دوستان رفتن سند رو بدون هیچ تصویب قانونی امضا کردن چون که از مجلس مطمئن بودن. اصرار داشتن تصویبش کنن فشار مستقیم مردم نذاشت. حالا بدون تصویب دارن اجرا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
این شرایط رو بانک ملی گذاشته اگر مردم نرن توی اون بانکها که همچین شرایطی گذاشتن حساب باز نکنن اون موقع میان التماس میکنن از ماست که بر ماست خودمون مقصر هستیم
Portugal
ناشناس
۰۵:۵۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
اینجا هم برای افتتاح حساب فقط کارت ملی کفایت میکنه چون داخل کارت همه مشخصات لازم شامل نام ادرس شماره ملی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۹:۳۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
آخه دوست عزیز هیچ کس دوست نداره تو این بانک قراضه بدرد نخور حساب باز کنه ولی بعضی جاها زور میکنن حتما تو این بانک منحوس حساب باز کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
آخر بدبختیه به خدا....تو جیبوتی مردم این مشکلات و ندارن....یادمه یه اسکلت انسانی مربوط به اثر حجر پیدا کرده بودن که همراهش یه سری مدارک بود که نشون میداد اون دوران با کارت ملی که از سنگ بوده همه کار میکردن مثل افتتاح حساب خیلی چیزای دیگه......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
من پول دستی میگیرم میبرم بانک پول ازم نمی گیرن ،میگن ما نمی گیریم برو بانک مرکزی اون سر شهر هستش خوب آدم چکار کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
دقیقا اینو به من گفتن دیگه رسید به سند خونه من ول کردم اومدم نرفتم بانک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
بانک کشاورزی سراسیاب به من گفت باید بری اداره پست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
اتفاقا کار خوبی میکنند مخصوصا کسیکه بیسواده نباید حساب بانکی داشته باشه چونکه باعث دردسر برای دیگرانه بطور مثال من هرموقع میرم عابر بانک افرادی بخصوص سن بالا هستن که هی میان میگن ما بلد نیستیم و بیا برای ما فلان کار رو انجام بده یا تو باجه میان وقت مردم رو میگیرن و هیچ کاری بلد نیستن و هی سوال میکنند و بطور مثال هی میان التماس دیگران رو میکنند تا براشون فرم پر کنند
Iran (Islamic Republic of)
47
۰۹:۴۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
تقصیر این بدبختها چیه حالا یکی سواد نداره نباید این حق رو داشته باشه حساب باز کنه خوبه یک مقدار حس نوعدوستی لازمه و این افکار خودخواهانه اصلا جالب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
تبریک تبریک به همه تبریک به ما تبریک به خودم
Germany
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
توی ایران پنج هزار شعبه بانک می خوایم
سود زیادبانکی باعث تورم میشه
سود بیست درصد یعنی تورم سی درصد !
Iran (Islamic Republic of)
یدالله کاکازاده
۲۳:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
سلام من وام نگرفتم چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
خوب حساب باز نکنین ، مگه مجبورین ؟ پولتونو بیارین بدین من براتون نگه میدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
فقط بانک ملی این کار رو میکنه و نمیدونم چرا بانک مرکزی هیچ اقدامی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
من یک ماه است رمز دوم می خوهم برای عابر کارت بانک کشاورزی بگیرم از این شعبه به آن شعبه از این عابر بانک به آن عابر بانک آخر سر هم قیدش را زدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
بانک کشاورزی میگه برید از اداره پست نامه بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
حالا خوبه این بانکها پول مردم رو میگیرن ..چیزی نمیدن این شرایط رو میزارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
والله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
به زور میگیرن؟
از یه طرف میگید چرا افتتاح حساب نمیکنن سخت میگیرن از یه طرف ناراحتید چرا میخواید پول بدید بانک؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۹:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
اینجا همه چیز رو هواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
اگه کارت ملی هست والزامه شناسنامه و غیره اصلا ربطی به افتتاح حساب نداره چون با شماره ملی همه چیز قابل استعلام و رویت هست حتی مسلسل شناسنامه که بانکها به سیستم ثبت احوال وصل هستند.
خودشون میدونن دارن چیکار میکنند؟مشتری خودشون را میپرونن
Sweden
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
مگر کارت ملی سند شناسائی نیست؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
با پول مردم هم کارمزد میگیرن هم سود میکنن هم وام بزور به خود مردم میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
بانکها عامل توقف تولید داخله .هم دسته چک دادنشون وهم وام دادنشون وهموووووووو براساس سفارشو پارتیست .تابع هیچ قانونی نیستند
آخرین اخبار