در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

شرایط مرخصی استحقاقی و استعلاجی برای کارگران اعلام شد

یک کارشناس حوزه کار و کارگر درباره قوانین مربوط به مرخصی استعلاجی و استحقاقی برای کارگران توضیحاتی داد.

حمید حاج اسماعیلی کارشناس حوزه کار و کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مرخصی استحقاقی و استعلاجی کارگران اظهار کرد: مرخصی، قانون و حق کارگر است.

او با بیان اینکه کارگر واجد برخورداری از حق مرخصی استحقاقی و استعلاجی است، افزود: در صورت توافق با کارفرما، کارگر مشمول برخورداری از مرخصی بدون حقوق نیز خواهد بود.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه مرخصی استعلاجی را پزشک تعیین می‌کند، گفت: اگر پزشکی تأیید و تأکید کند که فردی مریض است، به او مرخصی استعلاجی تعلق می‌گیرد و می‌تواند با عذر موجه بعد از پایان بیماری به کارگاه بازگردد.

این کارشناس حوزه کار و کارگر با بیان اینکه حقوق روز‌هایی که به عنوان مرخصی استعلاجی برای کارگر رد شده است را سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند و پرداخت آن بر عهده کارفرما نیست، گفت: کارفرما باید عذر کارگر را در این شرایط موجه بداند.

حاج اسماعیلی ادامه داد: کارگر در تمام سال ۲۶ روز می‌تواند از مرخصی استحقاقی استفاده کند که اگر از آن تا پایان سال استفاده نکند، امکان ذخیره آن وجود ندارد.

او با بیان اینکه بر اساس ماده ۶۶ قانون کار، کارگر نمی‌تواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند، افزود: طبق ماده ۶۹ قانون کار تاریخ استفاده از مرخصی استعلاجی باید طبق برنامه ریزی و توافق کارگر و کارفرما باشد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: اگر کارگر و کارفرما در این زمینه دچار اختلال شوند، باید برای حل مشکل خود به اداره کار مراجعه کنند و در این شرایط نظر اداره کار شرط است.


بیشتربخوانید:

ازدواج؛ عامل دریافت یک ماه پاداش دستمزد برای کارگران بیمه شده

ساعت کار کارگران در ماه مبارک رمضان کاهش می‌یابد؟

چگونگی شرایط مرخصی کارگران در زمان کرونا

میزان پرداخت حق عائله مندی بر عهده کارفرماست


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۴ دی ۱۳۹۹
شرکت سپهرگستر در شهرک صنعتی خیرآباد اراک می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
شرکت سپهرگستر اراک به کارگران و مهندسان خود مرخصی نمیدهد . لطفا بازرسان اداره کار را به این شرکت اعزام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
سامانه اینترنتی و پیامکی ایجاد شود برای ارسال شکایت کارگران ( بی نام ) تا شرکتهایی که به کارگران خود مرخصی نمیدهند شناسایی شده و محکوم شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
ما مریض میشیم دکتر یه هفته مرخصی استعلاجی مینویسه کار فرما میگه تایید نمیکنم!! چون قبلش خبر ندادی که میخوای مریض بشی!! خدا خیر نبینه کارفرمایی که حق کارگره پایه مال ایکنه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد دهنایی
۰۵:۰۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام. واقعا ازاسلام وانصاف به دور است که اینطوربامستمری بگیرهای تامین اجتماعی برخوردمیکنند و مرتب دارن حقوق مسلم رو به تاخیر می اندازند. مرتب میگن جلسه با فلان نهاد و. و.. و.. برای تعیین حقوق تااینک کاربه قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری و آقای رئیسی رسید و با هم بی نتیجه. باتوجه به اظهارات خودشون که حداقل سطح تامین معیشت 5میلیون است بنابراین از آن مقامان محترم خواهشمنداست حکم شرع و آقاامام خامنه ای و قانون رااجراکنند. انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
چرا حقوق ومزایای کارگران دولتی دو یا حتی سه برابر کارگران کارخانه های خصوصی است چرا دولت محترم هرچه دارد را ـبیشتر به بخشها دولتی میدهد پس عدل وعدالت کجا رفته دین و ایمانی در کار نیست فقط برای شعار است افسوس که فریاد رسی نیست بیایید در حق همدیگر دعا کنیم شاید خدا رحممان بکند این ها فقط فقط به فکر خودشان هستند که هیچ گربه ای راه رضایت خدا موش نمیگیرد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۲۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
خخ، قانونی هم هست که کارگر بخواد کاری کنه و کارفرما انجام بده؟؟
این قوانینی که گفتین، عین بی قانونی است. تا جایی که در پاراگراف آخر نوشته شده که کارگر برای استعلاجی هم باید اجازه بگیره. مگه کسی خبر داره که قراره کی مریض بشه و مشکلی براش پیش بیاد؟
جالبه که چند خط بالاتر گفته شده که مرخصی استعلاجی رو پزشک معین میکنه، بعد در قانون دیگه بازم اختیار رو داده دست کارفرما.
از این قوانین دوپهلو در مملکت کم نداریم که البته همگی به عمد اینگونه تصویب شده اند و این قوانین هدفی جز تحت سلطه قرار دادن قشر ضعیف ندارند.
Italy
طاهر
۲۱:۲۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام خیلی قشنگه بعضی از قانونهای بد وزارت کار....کارگران استخدامی ۹ روز از مرخصی شان در طول سال نگه می‌دارند اما کارگران پیمانکار باید تسویه کنند...واقعا کارگران پیمانکار کجای این کشور دیده میشوند....واقعا جای تعجبه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
ما کارگرها شده آیم برده سرمایه دارها هیچ حقوقی نداریم قانون رایانه معلوم میکنند دولت وسیاسیون هم حمایتشان میکنند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۸ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
با سلام این حرفا یعنی چه؟کارگر یعنی کارگر چی از خودش داره که دفاع کنه اینجا دقیقا مثل فیلم های امریکایی دو قرن عقب که ظلم درحق کار گرمیکردن ولی الان حقوق کار گر دارن ولی اینجا کارگر یعنی خفه هرچه که کارفرما بگه ولا تسویه
آخرین اخبار