چین نسبت به احتمال انجام آزمایش اتمی از سوی آمریکا ابراز نگرانی کرد

وزارت خارجه چین با ابراز نگرانی نسبت به احتمال انجام آزمایش اتمی از سوی آمریکا، خوستار پایبندی این کشور به تعهدات خود تحت پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه چین نسبت به گزارش‌های منتشره مبنی بر تصمیم آمریکا برای انجام اولین آزمایش اتمی از سال ۱۹۹۲ ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی واشنگتن به تعهدات خود تحت پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای شد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: از این گزارش‌ها شدیدا نگران هستیم. پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای از ارکان مهم در نظام بین‌المللی کنترل تسلیحات هسته‌ای است و اگرچه هنوز لازم الاجرا نشده، اما ممنوعیت انجام آزمایش اتمی، به یک هنجار بین‌المللی تبدیل شده است.

ژائو بر نقش برجسته پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در تقویت تلاش‌های جهانی در زمینه خلع سلاح و پشتیبانی از صلح و امنیت بین‌المللی تاکید کرد و گفت پنج قدرت هسته‌ای از جمله آمریکا این پیمان را امضا کردند و متعهد به تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای شدند. آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری آزمایش اتمی انجام داده است. از آمریکا می‌خواهیم به وظایف خود احترام بگذارد، به تعهدات خود پایبند باشد و از اهداف و مقاصد پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای پشتیبانی کند.

پیش از این میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نسبت به گزارش‌های رسانه‌ای درباره برنامه آمریکا برای آزمایش اتمی ابراز نگرانی کرد. اولیانوف هشدار داد پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای، سی‌تی‌بی‌تی، می‌تواند هدف بعدی (آمریکا) باشد. توافقنامه‌ای که واشنگتن آماده است تا پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد و پیمان آسمان‌های باز از آن خارج شود.

روزنامه واشنگتن پست به تازگی به نقل از مقامات دولتی آمریکا گزارش داد دولت دونالد ترامپ انجام آزمایش اتمی را، که از سال ۱۹۹۲ متوقف شده بود، در دست بررسی دارد.

مقامات آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند جمعه گذشته مقامات ارشد نهاد‌های امنیت ملی آمریکا مذاکراتی را در این خصوص صورت داده اند. گفتگو‌ها در خصوص انجام یک آزمایش اتمی در پی اتهام‌زنی به روسیه و چین درباره انجام چنین آزمایش‌هایی صورت گرفت، هرچند هیچ مدرکی در اثبات این ادعا‌ها ارائه نشده است.

نگرانی‌های جهانی در خصوص پیامد‌های دستکم بهداشتی و محیطی انجام آزمایش اتمی، منجر به امضای پیمان منع جامع آزمایش اتمی از سوی ۱۸۴ کشور دنیا شد. پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای در سپتامبر ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و بر مبنای آن کشور‌های عضو از هر گونه آزمایش و انفجار هسته‌ای در هر مکانی منع می‌شوند.

 آمریکا به رغم امتناع از پیوستن به این پیمان، روسیه و چین را به انجام آزمایش‌های اتمی متهم می‌کند. اتهاماتی که تماما از سوی پکن و مسکو تکذیب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار