در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آخرین روزهای مهمانی خدا را بیشتر قدر بدانیم/ رسول خدا (ص) در شب‌های پایانی ماه رمضان چه می‌کردند؟

شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان، یکی از بهترین فرصت‌ها برای بازگشت به سوی خدا هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌های پایانی ماه رمضان در حال سپری شدن است و  این بندگان خوب خدا را که از چنین مهمانی‌ غافل نمی‌شوند، اندوهگین می‌کند. بسیاری تصور می‌کنند فرصت‌های ناب بندگی در ماه مبارک رمضان، با اتمام شب‌های قدر به پایان می‌رسد؛ این در حالی است که رسول خدا (ص) بسیاری از فعالیت‌های عبادی خود را در ایام پایان ماه مبارک رمضان انجام می‌دادند.

عظمت ماه مهمانی خدا


بیشتر بخوانید: گلچین شنیدنی‌ترین مداحی‌های ماه رمضان ۹۹ + دانلود


اصل اعتکاف برای روزهای پایانی ماه رمضان است

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی پژوهشگر دینی و کارشناس مذهبی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: حضرت رسول (ع) اعتکافشان در دهه سوم ماه رمضان بوده است. اصل اعتکاف برای ماه رمضان و روز‌های پایانی آن است؛ اعتکاف در ماه رمضان نسبت به اعتکاف در ماه رجب اولویت دارد. اگر کسی موفق نشد اعتکاف را در ماه رمضان به جا بیاورد، می‌تواند در ایامُ البیضِ ماه رجب معتکف شود.

فضیلت دعا

اعمالی که رسول خدا (ص) در شب‌های پایانی ماه رمضان انجام می‌دادند

این کارشناس مذهبی درباره اعمال پیامبر اکرم (ص) در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، بیان کرد: رسول خدا (ص) در ماه رمضان بیش از هر کاری، دنبال رسیدگی به خود بودند. در روز‌های پایانی مهمانی خدا، خاتم الانبیاء (ص) خلوت‌های طولانی برای خود در نظر می‌گرفتند؛ البته بدون اینکه از مردم جدا و منزوی شوند، تنها گوشه عزلت می‌گزیدند. پیامبر (ص) نمی‌تواستند از مردم خیلی دور شوند؛ چراکه بسیاری از آنها برای رفع شبهه خدمت ایشان می‌رسیدند؛ برخی هم تازه مسلمان شده بودند و نیاز به راهنمایی رسول خدا (ص) داشتند.

حجت الاسلام ادیب

پیامبر (ص) چگونه در ماه مبارک رمضان اعتکاف به جا می‌آوردند؟

وی ادامه داد: حال حضرت محمد (ص) در روز‌های پایانی ماه رمضان حال عجیبی بود. ایشان برترین مخلوق خدا بودند و آگاهی کامل نسبت به آنچه در بُعد زمان و مکان اتفاق می‌افتاد، داشتند. آن حضرت بسیار اهل استغفار بودند. اعتکاف رمضانی ایشان، در مسجد النبی انجام می‌شد. حضرت چند روزی از محیط بیرون فاصله می‌گرفتند و فقط خانواده ایشان برای آوردن آب و غذا کنار رسول خدا (ص) می‌آمدند.


بیشتر بخوانید: حدیث امام صادق (ع) درباره آمرزش الهى در ماه رمضان


هرچه به عید فطر نزدیک می‌شویم، فضای مناجات عمیق‌تر می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی در ادامه گفت: هر چه به عید فطر نزدیک می‌شویم، بدیهی است کمی مناجات‌ها اوج می‌گیرد. در مفاتیح الجنان، مختصر به اعمال مستحبی شب‌های پایانی ماه رمضان اشاره شده است. در کتاب «أعمال السنة» تألیف مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکى هم اعمال فراوانی برای ماه مبارک رمضان ذکر شده است. ایشان اعمال شب‌های ماه رمضان را آورده است که اگر بخواهیم این اعمال را انجام دهیم، حتی فرصت استراحت پیدا نمی‌کنیم.

ارزش شب های آخر ماه خدا

اگر واجبات را با کسالت انجام دهیم، مستحبات اثرگذاری چندانی ندارند

این کارشناس مذهبی در پایان نکته‌ای مهم را اینگونه بیان کرد: در فعالیت‌های عبادیمان به روحیه انجام کارها توجه کنیم. امام علی (ع) می‌فرمایند با کسالت اعمال مستحبی را انجام ندهید. بهتر است واجبات را با حالِ معنوی بالا انجام دهید تا اینکه مستحبات را با کسالت به جا بیاورید. اگر فعالیت‌های عبادی انسان، با معنویت همراه باشد، انسان مست و دلداده پروردگار می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار