ترامپ: موافق تکرار مذاکرات تجاری «فاز یک» نیستم

رئیس‌جمهور آمریکا از مخالفتش با تکرار مجدد مذاکرات میان واشنگتن و پکن که دستاورد آن توافق تجاری «فاز یک» میان دو کشور بود، خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست خبری خود در کاخ سفید گفت مخالف تجدید مذاکرات توافق تجاری «فاز یک» آمریکا-چین است. او این اظهارات را پس از آن بیان کرد که یک روزنامه دولتی چین گزارش داد برخی از مشاوران دولتی در پکن به دنبال تکرار مذاکرات و احتمالا لغو توافق تجاری به دست آمده هستند.

ترامپ که خود به فکر کنار گذاشتن این توافق تجاری است که در ماه ژانویه به دست آمد، در نشست مطبوعاتی کاخ سفید گفت می‌خواهد ببیند که آیا چین با خرید گسترده کالا‌های تولیدی آمریکا به این توافق عمل می‌کند یا خیر.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا ایده انجام مجدد مذاکرات فاز یک را می‌پذیرد گفت: «نه. اصلا. حتی یک ذره هم نه. ما امضا کرده‌ایم. هرچند این را هم شنیده‌ام که آن‌ها تمایل دارند دوباره این مذاکرات را تکرار کنند تا به توافق بهتری دست بیابند.»

روزنامه گلوبال تایمز چین روز گذشته به نقل از یک منبع نزدیک به مشاوران دولت این کشور نوشت پیشنهادی از سوی مشاوران مطرح شده است که مقامات این کشور احتمال لغو توافق تجاری با آمریکا را بررسی کنند و سعی کنند در توافق دیگری منافع بیشتری را برای پکن کسب نمایند.

با این حال مذاکره‌کنندگان اصلی چین و آمریکا در موضوعات تجاری، روز جمعه پس از یک گفت‌وگوی تلفنی اعلام کردند که همچنان به مفاد «فاز اول توافقنامه تجاری پکن‌-واشنگتن» امضا شده در ١۵ ژانویه (بیست و پنجم دی) سال جاری میلادی پایبند هستند.

این توافق که دو اقتصاد برتر جهان، سرانجام پس از دو سال جنگ تجاری در ماه ژانویه بر سر آن سازش کردند، تنها چند روز قبل از آن امضا شد که اخبار مربوط به شیوع ویروسی مرگبار در ووهان چین در سراسر جهان منتشر گردد. در چهارچوب این توافق، دونالد ترامپ پذیرفت که در ازای افزایش خرید محصولات آمریکایی از سوی چینی‌ها، هیچ تعرفه جدیدی به کالا‌های وارداتی چین به آمریکا اعمال نکند.

طبق این توافق، صادرات آمریکا به چین افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. بطوری که پکن در یک دوره دو ساله، در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰۰ میلیارد دلار کالا بیشتر از آمریکا خریداری خواهد کرد.

آمریکا با این اقدام سعی داشت کسری تجاری خود در مقابل چین را که در سال ۲۰۱۸ میلادی به رقم ۴۲۰ میلیارد دلار رسیده بود، جبران کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار