باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تشکیل فراکسیون اقتصاد دانش بنیان، گامی تازه در مسیر تحول اقتصادی

تشکیل فراکسیون اقتصاد دانش بنیان در مجلس گام جدیدی در جهت تحول اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سوم اردیبهشت ماه در فاصله حدودا یک ماه مانده به آغاز کار مجلس یازدهم بود که محسن دهنوی، منتخب مردم تهران در صفحه شخصی توییتر خود از تشکیل فراکسیون اقتصاد دانش بنیان به همراه ۱۹ نماینده دیگر خبر داد.

او در خصوص این فراکسیون نوشت: یکی از سرمایه‌های ایران اسلامی وجود جمعیت عظیم جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی است که در صورت به کارگیری صحیح آن‌ها می‌توان اتفاقات بزرگی را برای کشور رقم زد؛ از آن جمله شرایط اقتصادی دشوار کشور است که متاسفانه به دلیل مدیریت غلط اجرایی و اقتصادی دولت پدید آمده است.

دهنوی در ادامه با انتقاد از اقتصاد کشور نوشت: اقتصاد کشور به شدت وابسته به نفت بوده و امروز که به دلیل شرایط تحریم، فروش نفت دچار نوسانات شدیدی شده است، اثرات مخرب آن نمود پیدا کرده و ضرورت جدایی اقتصاد از نفت را دوچندان کرده است. همان دغدغه‌ای که بار‌ها رهبری عزیز بر آن تاکید کرده و راه حل آن را در اقتصاد دانش بنیان دانسته اند.

فراکسیون اقتصاد دانش بنیان، گامی تازه در مسیر تحول اقتصادی

منتخب مردم تهران در ادامه نوشت: اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که مبتنی بر دانش و خلاقیت بومی جوانان دانشجو و فارغ التحصیل است و رشد بسیار بالای آن طی ۱۰ سال اخیر که از تصویب قانون جامع دانش بنیان می‌گذرد، اثبات کرده است که می‌تواند نقش جدی در معادلات اقتصادی کشور داشته باشد؛ به اعتقادی بسیاری از کارشناسان شرایط سخت اقتصادی کشور که ناشی از مدیریت غلط و تحریم‌ها می‌باشد را می‌توان با ایجاد اقتصاد دانش بنیان، به فرصت تبدیل کرد و سال ۹۹ را که سال جهش تولید می‌باشد به یکی از سال‌های مهم در جهش اقتصادی کشور تبدیل نمود؛ لذا اینجانبان در راستای تحقق کام دوم انقلاب اسلامی که هدف نهایی آن تلالو قوت جوانان مومن انقلابی در اداره امور کشور است، ایجاد فراکسیون دانش بنیان را اعلام می‌نماییم.

دهنوی اهداف فراکسیون دانش بنیان را به شرح زیر عنوان کرد:

۱- کاهش واردات اقلام اساسی مورد نیاز و جلوگیری از خروج میلیارد‌ها دلار ارز که توان تولید آن در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد.

۲- تقویت توان صادراتی کشور از طریق تولید محصولات فناورانه

۳- رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان

۴- ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان در مجلس از جمله صنایع و معادن، انرژی بهداشت و درمان، اقتصاد، کشاورزی و محیط زیست، عمران و حقوقی جهت پیگیری ایجاد جهش در اقتصاد دانش بنیان

۵- افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی

۶- کاهش نرخ بیکاری در بین متخصصان و فارغ التحصیلان جوان

۷- توسعه مراکز نوآوری، فضای کاری مشترک استارتاپ ها، شتابدهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری

۸- ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول مانند معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارتخانه‌های صمت، نفت، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری ارتباطات و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در قوه قضائیه و همچنین مجلس شورای اسلامی جهت تحقق اقتصاد دانش بنیان

با وجود تحریم‌های شدید و به صرفه نبودن فروش نفت به صورت خام برای درآمدزایی کشور، اقتصاد دانش بنیان جزو بهترین راه‌ها برای این کار است؛ موضوعی که رهبر انقلاب هم بار‌ها به آن اشاره کرده اند و تاکید بسیار بر آن داشتند.

فراکسیون اقتصاد دانش بنیان، گامی تازه در مسیر تحول اقتصادی

رهبر معظم انقلاب قبلا در فرمایشات خود فرموده بودند: باید مسئله‌ اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان را واقعاً جدّی بگیریم. شاید بتوان گفت میلیون‌ها جوان در کشور هستند که آماده‌ کارند که اگر یک کمکی به این‌ها بشود، می توانند واقعاً در این قسمت‌ها پیش بروند و بخش‌های مختلف را [فعّال]کنند.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود فرموده بودند: اقتصاد دانش‌بنیان را اهمّیّت بدهیم. رشد شتابان اقتصاد به‌وسیله‌ی اقتصاد دانش‌بنیان [ممکن]خواهد شد. امروز ما امکانش را هم داریم؛ جوان‌های بسیاری هستند آماده، تحصیل‌کرده، باسواد که می توانند کار‌هایی انجام بدهند. گاهی می‌شنوید یا در تلویزیون می‌آیند یک کارآفرین جوان را نشان می دهند که آدم واقعاً لذّت می برد، حظ می کند که این آمده وارد شده در یک مقوله‌ای -کشاورزی، دامداری، صنعت، صنعت‌ها‌ی کوچک، خدمات و امثال اینها- با سرمایه‌ کم شروع کرده و با پشتکار به یک جایی رسیده. [تولید]ثروت از راه فکر، از راه کار‌های دانشی هم یک مسئله است.

سارا فلاحی منتخب مردم ایلام در مجلس یازدهم که از موسسان این فراکسیون است هم در این خصوص گفت: این فراکسیون با ابتکار برخی از منتخبان مجلس یازدهم و در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

فراکسیون اقتصاد دانش بنیان، گامی تازه در مسیر تحول اقتصادی

حالا بعد از گذشت تقریبا یک ماه، شب شنبه ۲۰ اردیبهشت، گام دوم این فراکسیون برداشته شد؛ نشستی که با حضور ۷۵ نفر از منتخبان مجلس یازدهم و سورنا ستاری، معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد؛ نشستی که نوید عزم جدی منتخبان مجلس یازدهم برای اصلاح ساختار‌های اقتصادی و رویکردی نو در رشد و پیشرفت اقتصاد کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهیم دید هی باید بگیم سال به سال دریغ از پارسال
آخرین اخبار