با توجه به پیشینه روابط واشنگتن-ریاض؛

خارج کردن سامانه پاتریوت از عربستان بهانه جدید ترامپ برای باج‌ گرفتن از خاندان سعودی است

روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مطلبی به بررسی اقدام آمریکا به برچیدن سامانه موشکی پاتریوت از عربستان پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به وابستگی مطلق رژیم سعودی به آمریکا و سیطره کامل این کشور بر عربستان، اقدام واشنگتن به برچیدن سامانه موشکی پاتریوت و خارج کردن شماری از نظامیان آمریکایی از عربستان را برای باج خواهی جدید از این کشور دانست.

رأی الیوم در مطلبی نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است آمریکا کار برچیدن سامانه موشک‌های پاتریوت در عربستان و خارج کردن بخشی از سربازانش را آغاز کرده است. این گام با سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همزمان شده که گفته عربستان با قبول بخشی از هزینه‌هایی که هیچ رئیس جمهوری از ریاض نخواسته بود موافقت کرده است. بیایید درباره پیش زمینه روابط بین آمریکا و سعودی تأمل کنیم.. رابطه بین دو کشور یک رابطه راهبردی است که از زمان دیدار ملک عبد العزیز با روزولت رئیس جمهور اسبق آمریکا آغاز شده و پایه و اساسش نیز حفظ خاندان حاکم بر عربستان و حمایت از آن در ازای دستیابی آمریکا به نفت سعودی است.

آمریکا، شرکت آرامکو را ایجاد کرد و مدیریتش را برای مدت زمان طولانی در دست داشت و همچنان بر این شرکت حاکم است. سیاست ترامپ بر باج خواهی و پرهیز از حمایت‌های رایگان است بلکه باید عربستان، هزینه حمایت‌های آمریکا را بدهد و این را در اقدام محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در امضای قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری می‌توان دید و همین رقم هنگفت باعث شد ترامپ، سر کیف بیاید و به آمریکایی‌ها مژده شغل‌های بیشتری را بدهد. بلای کرونا، بحران قیمت‌های نفت، بحرانی که بن سلمان با کاستن قیمت‌ها بر نفت صخره‌ای آمریکا تحمیل کرد و اخراج بسیاری از کارگران در آمریکا باعث شد بسیاری از اعضای کنگره آمریکا، عربستان را تهدید کنند و بگویند این کشور باید بخشی از خسارات را متحمل شود.

ذخایر ارزی عربستان در آمریکا ۵۲۷ میلیارد دلار است که قابل مسدود شدن یا باج خواهی از سعودی است. عربستان جز پرداخت پول، کاری از دستش بر نمی‌آید، زیرا برای حمایت از خاندان حاکم کاملا به آمریکا متکی و وابسته است و ارتش عربستان نیز کاملا با سلاح‌های آمریکایی مسلح شده است. آمریکا از ایران برای ترساندن کشور‌های عرب خلیج فارس و به خصوص عربستان برای باج‌خواهی از آنان استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار