پمپئو: خروج سامانه پاتریوت از عربستان برای اعمال فشار بر ریاض نیست

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد خروج سامانه موشکی این کشور (پاتریوت) از عربستان سعودی ارتباطی به تنش نفتی اخیر دو کشور ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد خروج سامانه پدافند موشکی پاتریوت از عربستان نباید به معنای اهرم فشار واشنگتن علیه ریاض تلقی شود.

وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای انحراف افکار عمومی از تنش نفتی اخیر میان واشنگتن و ریاض گفت: مایلم این مسئله را تشریح کنم که سامانه‌های پاتریوت از مدت‌ها قبل (در عربستان) مستقر بوده‌اند، نیرو‌های ما باید بازگردند و استقرار مجدد آن‌ها صورت گیرد. پمپئو یادآور شد وزارت دفاع آمریکا احتمالا جزئیات بیشتری در این خصوص اعلام خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه خروج سامانه‌های پاتریوت از عربستان را به معنای کاهش حمایت از این کشور ندانست و مدعی شد ما با تمام توان خود برای تضمین امنیت این کشور و تجهیز آن به سامانه‌های پدافندی تلاش می‌کنیم تا ایرانی‌ها نتوانند آن را تهدید کنند. پمپئو تاکید کرد این اقدام به هیچ وجه تلاشی برای اعمال فشار بر عربستان در خصوص نفت نبوده است.

برایان هوک، مقام وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد واشنگتن برغم خروج سامانه پاتریوت از عربستان، به حمایت از متحدان منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد.

نشریه «وال استریت ژورنال» اخیرا به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این کشور سامانه موشکی «پاتریوت» را از عربستان سعودی خارج می‌کند. ده‌ها نفر از نیرو‌های آمریکایی از عربستان خارج شده‌اند و تعداد این نیرو‌ها در آب‌های خلیج فارس نیز کاهش خواهد یافت.

این سامانه‌ها پس ازهدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی عربستان سعودی توسط ارتش یمن، به این کشور ارسال شده بودند.

بسیاری خروج سامانه پاتریوت آمریکا از عربستان را به تنش‌های اخیر نفتی دو کشور که در نهایت به سقوط بی سابقه قیمت آن و زیان مالی شرکت‌های آمریکایی منجر شد، مرتبط می‌دانند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد رئیس جمهور آمریکا اوایل آوریل در گفتگوی شدید اللحنی به ولیعهد سعودی برای خاتمه دادن به جنگ نفتی با روسیه اولتیماتوم داده و او را تهدید کرده که حمایت نظامی واشنگتن از ریاض را قطع می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار