وجود ۷ هزار روستا مهد در سراسر کشور

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره جزئیات روستا مهدها که در سراسر کشور راه اندازی شده اند، توضیحاتی داد.

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روستا مهدها، اظهار کرد: در سراسر کشور ۷ هزار مهد روستایی داریم.

وی بیان کرد: یکی از دلایلی که به سمت راه اندازی مهد کودک در روستا رفتیم آن بود که دسترسی کودکان در سراسر کشور را به خدمات ابتدایی دوران کودکی از جهت سلامت اجتماعی را افزایش دهیم، در استان های برخوردار خود خانواده ها اقدامات لازم برای این موضوع انجام می‌دهند اما در استان های کم برخوردار و مناطق حاشیه ای ممکن است خانواده توان افزایش سلامت اجتماعی کودکان را نداشته باشد.

فرید با بیان اینکه نوع کار روستا مهدها با مهدهای شهری متفاوت است، گفت: شهریه هایی که سالانه اعلام می‌شود برای مهدهای شهری است و مهدهای روستایی در نرخ گذاری ما دخالت داده نمی‌شوند و دریافت ماهانه شهریه از خانواده هایی که فرزندانشان در روستا مهد هستند ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: نگاه سازمان بهزیستی به روستا مهدها یک نگاه حمایتی است و یک وعده غذای گرم به کودکان در مهدهای روستایی داده می‌شود. عمده روستا مهدها در استان های کم برخوردار هستند به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد روستا مهدها در استان سیستان و بلوچستان است.

وی اضافه کرد: در استان تهران تعداد روستا مهدها کمتر است اما در استان های کرمان، ایلام، بوشهر، هرمزگان تعداد روستا مهدها بیشتر است.

فرید بیان کرد: مهدهای شهری از دریافت شهریه مهد اداره می‌شوند، اما روستا مهدها با حمایت سازمان بهزیستی اداره شده چرا که شهریه زیادی از خانواده ها دریافت نمی‌شود عملا با ماهی ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان نمی‌توان مهدی را حتی در روستا اداره کرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: وقتی در مهدهای روستاهایی و مناطق کم برخوردار یک وعده غذای گرم برای کودکان فراهم شود خانواده ها برای فرستادن فرزندانشان به این مهدها تشویق می‌شوند که این موضوع علاوه بر تقویت تغذیه کودکان آموزش های ابتدایی به کودکان داده می‌شود. همچنین وزارت بهداشت در گزارشی اعلام کرده که در استان هایی که ۳ سال پی در پی طرح اهدای یک وعده غذای گرم به کودکان داده شده ۵۰ درصد میزان سوء تغذیه کودکان در آن منطقه کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: روستا مهدها علاوه بر ارتقای سطح سلامت روانی، اجتماعی از لحاظ کاهش سوء تغذیه اثر بخش بود و با راه اندازی روستا مهدها تلاش می کنیم شکاف بین دهکی را کاهش دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار