چین خشونت‌طلبان در هنگ‌کنگ را ویروس سیاسی خواند

دفتر امور نظارت بر امور چین در هنگ‌کنگ معترضان خشونت‌طلب در این منطقه را ویروس‌های سیاسی دانست و اعلام کرد پکن در مقابل آن‌ها ساکت نخواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از جروزالم پست، دفتر امور نظارت بر امور چین در هنگ‌کنگ روز چهارشنبه معترضان خشونت‌طلبی را که خواستار جدایی‌ این منطقه خودمختار از چین هستند، «ویروس سیاسی» خواند.

این دفتر با هشدار به معترضان گفت هنگ‌کنگ هرگز روی آرامش را نمی‌بیند مگر آنکه معترضانِ خشونت‌طلب حذف شوند.

دفتر امور نظارت بر امور چین در هنگ‌کنگ همچنین اعلام کرد دولت پکن در مقابل رفتار این «نیروی بی‌پروا» در هنگ کنگ ساکت نخواهد ماند و بزرگترین مسئولیت چین حفظ نظم و امنیت ملی است.

در سال ۱۹۹۷ هنگ کنگ که تحت سلطه انگلیس بود، دوباره به حاکمیت چین درآمد. با آنکه این منطقه در امور داخلی مستقل است، سیاست چین درباره آن سیاست یک کشور دو سیستمی است.


بیشتر بخوانید: چین دیده‌بان حقوق‌بشر را تحریم کرد

چین: مقابل هر تهدید خارجی تسلیم نخواهیم شد

چین به آمریکا درباره عواقب دخالت در امور داخلی هنگ‌کنگ هشدار داد


از حدود یک سال پیش (تیرماه ۱۳۹۸) تاکنون و پس از اعلام قانون استرداد مجرمان به چین، در هنگ کنگ موجی از تظاهرات و اعتراضات گسترده شکل گرفت. کشور‌های غربی، به خصوص انگلیس، با حمایت گسترده و مدیریت این اعتراضات چین را با چالش‌های امنیتی مواجه کردند.

در صورت اجرایی شدن لایحه استرداد مظنونان، مقامات هنگ کنگ می‌توانند مظنونان را به حوزه‌های قضایی مختلفی، از جمله چین، و بدون نیاز به موافقت دو جانبه، تحویل دهند. دولت هنگ کنگ از این تصمیم عقب‌نشینی کرد ولی برخی معترضان خشونت‌طلب به اعتراضات خود که تحت حمایت غربی‌هاست، ادامه دادند.

با تمام این اعتراض‌ها، پکن بار‌ها اعلام کرده هنگ‌کنگ بخشی از خاک چین باقی خواهد ماند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در این میان سیاستی ضدچینی اتخاذ کرده و در امور مربوط به این اعتراضات نیز مداخله می‌کند. به طور مثال بار‌ها اخباری مبنی بر حمایت ترامپ از معترضانِ هنگ‌کنگ منتشر شده است.

چین نیز در پاسخ به این رفتار ترامپ به طور مکرر خواسته تا آمریکا از توهم تلاش به منظور ایجاد اختلال در هنگ کنگ دست بردارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار