در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بازار گوشت اشباع شده است؛ کاهش نرخ دام زنده در بازار

پوریان گفت: به دنبال تعدد جمعیت دام‌ها و زایش‌های بالای آن‌ها، با اشباع گوشت و ثبات قیمت در بازار روبه‌رو هستیم.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت گوشت در ماه رمضان نوسانی نداشته است، اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت دام‌ها و زایش‌های بالا، قیمت گوشت در ماه رمضان با ماه‌های اخیر تفاوتی نداشته است.

او افزود: با توجه به فراوانی عرضه و نبود تقاضا، قیمت گوشت روند نزولی داشته است به طوری که با افت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی قیمت، هر کیلو گوشت در خرده فروشی‌ها به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

پوریان از کاهش سن کشتار دام خبر داد و گفت: در گذشته حدود ۱۵۰۰ راس دام گوساله در تهران کشتار می‌شد، در حالی که هم اکنون حدود ۲۰۰ راس کشتار می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار گوشت اشباع شده است، بیان کرد: طی روز‌های اخیر قیمت دام سبک به ۳۸ هزار تومان و دام سنگین ۲۵ هزار تومان کاهش یافته است.

در تمامی واحد‌های پرواربندی با انباشت دام روبه‌رو هستیم

او با اشاره به اینکه با انباشت دام در واحد‌های دامداری روبه‌رو هستیم، افزود: هم اکنون در تمامی واحد‌های پرواربندی سبک و سنگین با انباشت دام روبه‌رو هستیم، به همین خاطر به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید اعلام کرده‌ایم که دامداران در شرایط حاد قرار دارند.

پوریان ادامه داد: با توجه به ازدیاد عرضه دام و کاهش تقاضا از سوی پرمصرف‌ها، مشکلی در بخش دام و گوشت وجود ندارد.

او با تاکید بر صادرات دام زنده برای کاهش بحران دامداران اظهار کرد: طبق اظهارات معاون امور تولیدات دامی با ازدیاد دام سبک و سنگین روبه‌رو هستیم که برای خروج از این بحران باید تدابیری اندیشیده شود.


بیشتر بخوانید: قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان 


این مقام مسئول قیمت هر کیلو دام سبک را ۴۲ هزار تومان و دام سنگین را ۲۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری، التهاب قیمتی در ماه رمضان نخواهیم داشت.

رئیس شورای تامین کنندگان دام از کاهش مصرف گوشت در ماه رمضان خبر داد و گفت: طبق روال معمول مصرف گوشت در ماه رمضان کاهش و مرغ افزایش می‌یابد و امسال شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده است.

به گفته پوریان، با توجه به رشد فزاینده تولید بهاره و انباشت دام در واحد‌های دامداری انتظار می‌رود بخشی از مازاد تولید به بازار‌های هدف صادر شود.

پوریان انباشتگی دام روی دست دامدار را تهدید جدی برای صنعت دامپروری کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان با مازاد ۱۵ میلیون راس دام سبک و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس دام سنگین مواجه هستند که به منظور کاهش انباشت دام در واحد‌ها و ایجاد تعادل در بازار، صادرات تنها راه نجات تولیدکننده به شمار می‌رود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به اینکه رکود سنگینی بر بازار دام زنده حاکم است، بیان کرد: در حال حاضر تولید دام به قدری بالاست که به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، دامداران با رکود سنگینی در بحث خرید و فروش مواجه هستند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ایجاد جو روانی را یکی از دلایل گرانی قیمت گوشت در بازار برشمرد و افزود: با وجود ازدحام و انباشتگی دام در واحدها، دامداران به دلیل تامین نهاده با گرفتاری‌های متعددی روبه‌رو هستند، این در حالی است که بازار داخل توان جذب این میزان گوشت را ندارد.

او شیوع ویروس کرونا را یکی از عوامل اصلی ازدحام دام در واحد‌های دامداری دانست و گفت: بنابر آمار حدود ۶ تا ۷ میلیون راس گوسفند پروار شده روی دست دامدار مانده است و به سبب اوزان بالا این دام‌ها، تقاضایی در بازار داخل وجود ندارد و مسئولان امر باید فکر چاره‌ای برای این بحران کنند.

این مقام مسئول اشاره به اینکه التهابی در بازار گوشت و دام زنده نداریم، اظهار کرد: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری نوسانی در بازار گوشت متصور نیستیم و کماکان دام و گوشت با قیمت‌های سابق در بازار عرضه می‌شود.

او افزود: با وجود انباشت و فراوانی دام در واحدها، تولید برای پرواربند صرفه اقتصادی ندارد.

پوریان انباشتگی دام روی دست دامدار را تهدید جدی برای صنعت دامپروری کشور برشمرد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان با مازاد ۱۵ میلیون راس دام سبک و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس دام سنگین مواجه هستند که به منظور کاهش انباشت دام در واحد‌ها و ایجاد تعادل در بازار، صادرات تنها راه نجات تولیدکننده به شمار می‌رود.

این‌مقام مسئول با بیان اینکه ۶۵ میلیون راس دام در واحد‌های دامداری انباشت شده است، گفت: اگر یک میلیون راس دام به بازار‌های هدف صادر شود، التهابی در بازار داخل نخواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه مصرف گوشت کشور ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: در حال حاضر انباشت دام در واحد‌های دامداری مشکلات متعددی را برای دامداران ایجاد کرده است، از این رو انتظار می‌رود تدابیری برای مازاد تولید به کار گرفته شود تا داستان مرغ و جوجه یکروزه تکرار نشود.

پوریان در پایان تصریح کرد: با توجه به مازاد چشمگیر دام در دامداری‌ها، صادرات۳۰۰ هزار  راس دام سنگین و ۲ میلیون دام سبک دام سبک نوسانی در بازار ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب اقتصاددانهایی کشورما داره.تعادل اینه.دام ودامدار را نابود کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با همین قیمت هم خیلیا نمیتونن بخرن
ولی فکر کنم قیمت گوشت داره ارامش قبل از طوفان رو طی میکنه چون از این دولت تا حالا خیری به ملت نرسیده
تا اون چند نفری هم که میتونن بخرن هم دیگه نتونن بخرن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر نظر بدهیم آخر خسته شدیم از این نظر دادن ها هر چه گاودار و دامدار را به نابودی نشاندی بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
دامدارها بیچاره شدن از قیمت گندم جو ذرت و کنساتره خبر دارید و چرا صادرات انجام نمیشه نمی‌دونید دلال‌ها نمیزارن گوشت ارزان دست مردم برسه گناه ما دامدارها ی بدبخت چیه؟ در صورت مجاز نشدن صادرات دامدارها ورشکست خواهند شد
Netherlands
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم نتونستند بخرن تا بالارفتن قیمتو بیبینیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم دیگر توان خریدندارند فروش کم تولید زیاد بازار گوشت رو خراب کرده گوشت های یخی هم به خرابی بازار کمک میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقااین قیمت ها واسه تهران واسه شهرستان هم بگین دان اللن تو شهرستان گوشت 80تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقت خوبیه واسه این که قیمت پایینتر نیاد معدومشون کنیم
حیفه یه وقت مردم به قیمت کمتر بخرند.
Iran (Islamic Republic of)
d
۱۲:۳۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ولی هنوز جیب اونایی که واسطه و دلال گوشت هستند اشباع نشده و نمیزارن قیمت بیاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۲:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما که بلدید مثل جوجه ها معدوم سازی کنید
یا مثل خودرو بدید دلال تا واستون بازار داغی و گران کنه
-
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
پس چرا قیمت گوشت پایین نیومده و نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
کجا گوشت ارزان شده که ما خبر نداریم کدوم قصابی گوشت زیر ۱۰۰هزار می دهد
آخرین اخبار