قطع کمک‌های آمریکا به سازمان جهانی بهداشت به رنج مردم یمن اضافه کرد

پس از آنکه آمریکا اعلام کرد کمک‌های خود به سازمان جهانی بهداشت را متوقف می‌کند، این سازمان اعلام کرد انتظار می‌رود ۸۰ درصد کمک‌های بشردوستانه آن به کشور جنگ‌زده یمن قطع شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت «سَلون»، سازمان ملل روز دوشنبه هشدار داد که سازمان جهانی بهداشت احتمالا این هفته کمک‌های بشر‌دوستانه خود را به یمن به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد. این تصمیم پس از اقدام دولت ترامپ مبنی بر قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت اتخاذ شده است.

«لیز گراند» هماهنگ کننده امور بشردوستانه یمن در سازمان ملل، در این خصوص گفت سازمان جهانی بهداشت حدود ۸۰ درصد از بودجه خود برای بیمارستان‌ها، برنامه مراقبت‌های بهداشتی اولیه و دیگر نیاز‌های بهداشتی یمن را قطع خواهد کرد.

این بیانیه در هیئتی در اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» دو هفته پس از آنکه نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در یمن شناسایی شد، منتشر گردید. هرچند آمار رسمی ابتلا به ویروس کرونا در این کشور پایین است، المانیتور هفته گذشته گزارش داده موارد بسیاری از ابتلا ممکن است از مردم و سازمان‌های بهداشت جهانی پنهان نگه داشته شده باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: شیوع ویروس کرونا در این کشور جنگ‌زده، که بیش از پنج سال درگیر جنگی نابرابر شده است و بیش از ۲۲ میلیون نفر از جمعیت آن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد، موجب ایجاد ترس در میان گروه‌های حقوق بشر شده است که مبادا شیوع این بیماری به سرعت در تمامی سیستم مراقبت‌های بهداشتی آن گسترش یابد.

گراند در این هیئت گفت سازمان جهانی بهداشت «با بحران بودجه رو‌به‌رو شده است» و احتمالاً مجبور خواهد شد کمک‌های خود را متوقف کند. او در ادامه اضافه کرد «اهدا‌کنندگان سازمان جهانی بهداشت اعتمادشان را نسبت به اقدامات این سازمان در یمن از دست داده‌اند و همان دلیل دولت ترامپ را برای قطع کمک مالی خود بیان می‌کنند. مقامات آمریکا ادعا کردند این کشور کمک مالی خود را قطع کرد، زیرا انصارالله که کنترل شمال یمن را برعهده دارد نهاد‌هایی را که کمک‌های بشر‌دوستانه ارائه می‌کنند تحت فشار قرار داده‌ است.

انتظار می‌رود قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت برای یمن عملکرد ۱۸۹ بیمارستان و همچنین ۲۰۰ مراکز مراقبت بهداشتی اولیه را در این کشور کاهش دهد و یا آنکه احتمالاً سبب توقف فعالیت آن‌ها شود. صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز مجبور خواهد شد خدمات خود را در ۱۸ مرکز مراقبت‌های بهداشتی و در بیش از ۲ هزار مطب پزشکان در سراسر یمن قطع کند.

بر اساس گزارش المانیتور، اگر توزیع لوازم بهداشتی در یمن کاهش یابد و یا کاملا متوقف شود، تلاش‌ها برای مقابله با بیماری کرونا در این کشور نیز می‌تواند بلافاصله متاثر شود و بیش از ۱۴۰ کمپ برای بی‌خانمان‌های یمن نیز خدمات خود را از دست می‌دهند. به این ترتیب بیش از ۲۵۰ هزار کودک یمنی که دچار سوءتغذیه هستند از دریافت کمک محروم می‌شوند.

مرتضی حسین، روزنامه‌نگار پایگاه «اینترسپ» در توئیتر خود نوشت تصمیم ترامپ برای مقصر دانستن سازمان جهانی بهداشت در موضوع شیوع سریع ویروس کرونا در آمریکا سبب خواهد شد مشکلات مردم یمن همچنان ادامه پیدا کند.

در پایان این گزارش آمده است: ترامپ تصمیم قطع کمک مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن برای یمن را پس از آن اتخاذ کرد که پیشتر دولت او اعلام کرده بود تحریم‌ها علیه ایران، ونزوئلا و دیگر کشور‌ها را ادامه خواهد داد؛ و این درحالی است که بیماری همه‌گیر کرونا جان میلیون‌ها نفر را در این کشور‌ها تهدید می‌کند.

آمریکا به بهانه آنکه سازمان جهانی بهداشت گزارش‌های درستی درباره نحوه گسترش ویروس کرونا منتشر نکرده و درباره اطلاعاتی که چین در اختیار آن قرار داده تحقیق نکرده است اعلام کرد در سال جاری میلادی کمک‌های خود را به این سازمان متوقف می‌کند. در سال ۲۰۱۹، واشنگتن ۴۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار