آیا ناسا زمین دوم را کشف کرده است؟

ناسا از کشف یک سیاره فراخورشیدی مشابه به زمین در دیتای قدیمی مخابره شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که پیشتر در خبر‌ها خواندید سوخت تلسکوپ کپلر در سال ۲۰۱۸ تمام شد و از کار افتاد، اما دانشمندان حالا مشغول بررسی دیتای مربوط به مشاهدات این تلسکوپ از سیارات فراخورشیدی هستند و در بررسی‌هایشان به یک سیاره فراخورشیدی جدید برخورده‌اند.

این اگزوپلنت که کپلر ۱۶۴۹c نام دارد در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است و به گفته مقامات ناسا در میان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر بیشترین شباهت را از نظر ابعاد و متوسط دما به زمین دارد. از طرف دیگر این سیاره در محدوده قابل سکونت ستاره خود قرار گرفته؛ ناحیه‌ای که امکان وجود آب به شکل مایع در سطح سیاره وجود دارد.

اگزوپلنت جدید اندکی از زمین بزرگ‌تر است و ۷۵ درصد مقدار نور دریافتی زمین از خورشید را دارد؛ این یعنی کپلر ۱۶۴۹c از نظر دمایی در سطحی تقریبا برابر با زمین قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: راهکاری عجیب برای فرار از کرونا؛ سفر به سیاره سرخ قوت می‌گیرد

این سیاره فراخورشیدی گرچه به خاطر مشخصاتش بسیار امیدبخش به نظر می‌آید، اما کشف آن لزوما به معنای پیدا شدن زمین دوم نیست.

کپلر ۱۶۴۹c در مدار پیرامونی یک کوتوله سرخ قرار دارد؛ ستاره‌ای که به گفته ناسا به خاطر زبانه‌های آتشی که در سطحش وجود دارد محیط اگزوپلنت کشف شده را به فضایی چالش برانگیز برای زندگی بدل می‌کند. سازمان فضایی آمریکا همچنین خاطرنشان کرده که جو این اگزوپلنت همچنان ناشناخته است و این احتمال وجود دارد که محاسبات صورت گرفته در مورد ابعاد آن اشتباه از آب درآیند.

تیم تحقیقات بین المللی که این سیاره فراخورشیدی را کشف کرده پیش‌تر مقاله‌ای را در نشریه اخترشناسی آمریکا در این رابطه منتشر کرد.

اندرو وندربرگ مولف ارشد این مقاله از دانشگاه تگزاس آستن در این باره گفت: از آنجا که کوتوله‌های سرخ در هر نقطه‌ای پیرامون کهکشان راه شیری پیدا می‌شوند و به خاطر وجود سیارات کوچک و احتمالا قابل سکونت صخره‌ای پیرامون آنها، شانس آنکه یکی از این سیارات تفاوت چندانی با زمین نداشته باشد بسیار بالاست.

هنوز مشخص نیست که آیا در میان سیارات فراخورشیدی کشف شده توسط کپلر سیاره دیگری شبیه به زمین وجود دارد یا خیر، اما کشف کپلر ۱۶۴۹c امید‌ها برای پیدا کردن حیات خارج از منظومه خورشیدی را تقویت می‌کند.

۰۱:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عمر زمین داره رفته رفته کوتاه تر میشه پس یع همچضین چیزایی وجود داره
علی
۰۰:۰۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
صد در صد وجود داره وشاید هزاران سال دیگه انسان اونجا سکونت کنه
۲۳:۴۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
فضا نامحدوده بسیارعظیم تر از اون چه که تصور میکنیم محاله اگه حیاتی جای دیگه عالم هستی وجود نداشته باشه ... میلیارد ها میلیارد ستاره و کهکشان سیاره وجود داره و تو هرکدومشون جریانی از حیات و زندگی .. واقعا بینظیره جایی که زمان دیگه گذشته حال اینده نداره حتی بعد سرعت نور متوقف میشه یا کند ....همه چی تعریفشو از دست میده ..خدا بزرگو بینظیره ...محشره
۲۱:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
۰۰:۰۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
برو تو ناسا استخدام شو
زاده سیستان
۱۹:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
همه ماده و ضد ماده مخلوق خداست وجزء بسیار کوچکی از قلمرو غیر قابل تصور و بی انتهای خداوند متعال و یگانه است و همه رفتارها و حرکات آنها در ذیل اراده اوست.
۱۸:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
اووووه حالا کی حال داره بره اونجا
۱۸:۰۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
فک کردن می تونن سر از کار خدا دربیارن شماها که خدا نیستین
۱۷:۳۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
نیاز به گفتن کپلر نیست قطعا هزار هزار عالم دیگه که موجودات دیگه درش حیات دارن وجود داره ... زمین فقط یکیشه زمین تو یه منظومه اون منظومه یکی از هزاران منظومه کهکشان !تازه یکی از بازوهای کهکشان راه شیری! و میلیاردها منظومه و سیاره دیگه تو میلیونها کهکشان دیگه ! خیلی هیجان انگیزه
۱۷:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
خدا نکنه زمین دیگه ای باشه همین پر از ظلم و بی عدالتی
۱۷:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
بازم جوک گفتین، واقعا حرفای ناسا رو باور داری یا فقط دوس داری خبر پخش کنی؟ دوست عزیز، عکسای ناسا از ماه همه فیکن چه رسد به دورتر... برو یه کم تحقیق کن.
۱۶:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
دلاراتون رو خرج کنید ازترس کرونا برید سیاره جدید،بازمرگ به سراغتان میاد
۱۶:۰۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
اخبار از زمین آسمون میرسه ولی به جایی نمی‌رسه .
۱۱:۳۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
میلیاردها میلیارد ستاره و سیاره وجود دارد، حالا یه سیاره فقط یه دونه مشابه زمین پیداکردیم چقدر ذوق می کنیم. خدایا بنازم به عظمت ناشناخته ات. انسان بسیار ضعیف است.