راهکاری عجیب برای فرار از کرونا؛ سفر به سیاره سرخ قوت می‌گیرد

درسال‌های آینده گروهی از فضانوردان به سیاره ناشناخته مریخ سفر می‌کنند که می‌تواند راهکاری عجیب برای فرار از شیوع ویروس کرونا باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوریگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،این روز‌ها مردم در بسیاری از کشور‌های جهان درگیر مبارزه با ویروس کرونا و مقابل و درمان بیماری COVID-۱۹ هستند. کارشناسان ناسا اعلام کرده اند وجود این ویروس سبب بازنگری بسیاری از انسان درنحوه زندگی و اهمیت به بهداشت شده است.

به گفته محققان دانش انسان برای چگونگی مراقبت از خود و سالم ماندن به دانشمندان کمک می‌کند تا راهکار‌های تازه‌ای برای فرود ایمن و زندگی انسان‌ها در دیگر سیاره‌ها ابداع کنند.

از چندین سال پیش کاوشگر‌های رباتیک ناسا از جمله مریخ نورد کنجکاوی در سیاره مریخ درحال حرکت و کشف یافته‌های جدید درباره سیاره سرخ هستند.

تمامی تجهیزات علمی از جمله تلسکوپ‌های فضایی و کاوشگر‌های رباتیک راهی فضا به ویژه سیاره مریخ پیش از ارسال به طور کامل ضدعفونی می‌شوند تا میکروب، باکتری و ویروس‌های زمینی به فضا و سیاره سرخ منتقل نشود.

همچنین هرنمونه‌ای از سنگ و خاک فضا شامل نمونه‌های جمع آوری شده ماموریت‌های آپولو از کره ماه به زمین آورده شده است در آزمایشگاهی ویژه قرنطینه می‌شوند تا آلودگی‌های احتمالی در فضا به زمین منتقل نشود.

در طول ماموریت‌های آپولو فضانوردان پیش از رفتن به فضا و نیز پس از بازگشت از ماموریت فضایی چندین هفته قرنطینه می‌شدند و البته در تمامی این ماموریت‌ها موردی از ابتلا به بیماری در فضانوردان شناسایی نشد.

کارشناسان با بررسی نمونه‌های جمع آوری شده از کره ماه اعلام کرده اند حیاتی بر سطح این کره وجود ندارد. سطح کره ماه به طور دائم درمعرض اشعه‌های کیهانی و برخورد شهاب سنگ‌ها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: ساخت تلسکوپی فوق پیشرفته برای کشف نشانه‌هایی از حیات در فضا

این روز‌ها دانشمندان در تلاش هستند درماموریت مارس ۲۰۲۰ با استفاده از مریخ نورد رباتیک پشتکار نمونه‌هایی از سنگ و خاک سیاره مریخ را جمع آوری و برای مطالعه به زمین منتقل کنند که باید برای جلوگیری از آلودگی احتمالی زمین با عامل‌های آلوده ناشناخته تمام نمونه‌ها در آزمایشگاه‌هایی ویژه قرنطینه شوند.

کارشناسان امیدوار هستند بر سطح سیاره مریخ ارگانیسم‌های زنده‌ای مانند‌ای کولای کشف کنند که نشان دهنده وجود گونه‌ای از حیات در فضا باشد.

کارشناسان برای جلوگیری از انتقال آلودگی زمین به تجهیزات راهی سیاره مریخ، تمامی بخش‌های مریخ نورد و سفینه‌های فضایی را ضدعفونی می‌کنند و حتی آن‌ها را درمعرض حرارت ۶۶۲ درجه فارنهایت قرار می‌دهند تا تمام آلودگی‌ها برطرف شود.

دانشمندان اعلام کرده اند با احتمال فراوان سیاره سرخ میلیارد‌ها سال پیش قابل سکونت بوده است، اما به دلیل دگرگونی‌های اقلیمی این روز‌ها آب و هوایی خشک دارد.

به گفته محققان هنوز هیچ نشانه‌ای از وجود حیات فرازمینی در سیاره مریخ کشف و شناسایی نشده است. بازه زمانی بازگرداندن نمونه‌ها از سطح سیاره مریخ به زمین بنا به اعلام محققان در سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ میلادی خواهد بود.

مرحله بعدی پس از ارسال مریخ نورد پشتکار به سیاره مریخ و مطالعه دقیق جو و عنصر‌های تشکیل دهنده خاک سیاره، ارسال سفینه‌های فضایی حاوی فضانوردان به این سیاره برای ساخت پایگاه و مسکونی سازی آن است.

کارشناسان اعلام کرده اند همه گیری ویروس کرونا در کشور‌های مختلف دنیا نشان می‌دهد ویروس، میکروب و باکتری‌ها بسیارباهوش و پیچیده هستند و چنانچه دانشمندان بخواهند نمونه‌هایی از خاک و سنگ سیاره مریخ را بر روی زمین مورد آزمایش قراردهند باید تحت تدابیر شدید امنیتی باشد، زیرا احتمال آلودگی زمین و ساکنان آن وجود خواهد داشت.

کارشناسان اعلام کرده اند درصورت کشف نشانه‌هایی از حیات فرازمینی در سیاره سرخ اثرگذاری آنها بر سلامت انسان و نیز دلایل نابودی و از بین رفتن تمدن‌های باستانی احتمالی در سیاره مریخ باید مورد بررسی قرار گیرد.

کارشناسان اعلام کرده فرود فضانوردان اولیه در سیاره مریخ در سال‌های آینده در همان مناطقی که مریخ نورد‌ها فرود آمده اند انجام شود تا خطر ابتلای احتمالی به ویروس یا دیگر ارگانیسم‌های فضایی به فضانوردان کاهش پیدا کند، زیرا آن مناطق مورد بررسی قرارگرفته اند.

یافته‌های به دست آمده از فعالیت مریخ نورد‌ها در سیاره مریخ نشان می‌دهد شباهت‌های فراوانی بین خاک کره زمین و سیاره مریخ وجود دارد که با رفتن انسان‌ها به سیاره سرخ یافته‌های بیشتری در اختیار دانشمندان قرار خواهد گرفت.

برخی گمانه زنی‌ها حاکی از وجود منابع آب جاری زیر زمینی در اعماق سیاره مریخ است که به گفته دانشمندان می‌تواند حاوی ذره‌های میکروسکوپی و جانداران ذره بینی باشد.

انسان پس از فرود در سیاره مریخ در اولین مرحله اقدام به استفاده از منابع این سیاره برای ساخت پایگاه خواهد کرد. سیاره سرخ غنی از فلز مس است و حفاری معادن این سیاره و بهره مندی از آن یکی از هدف‌های ارسال فضانوردان به این سیاره است.

پس از مسکونی شدن سیاره مریخ و انتقال فضانوردان به این سیاره، رفت و آمد فضانوردان بین دو سیاره زمین و سیاره مریخ به وجود می‌آید. این رفت و آمد چند سال به طول می‌انجامد، اما کارشناسان سازمان‌های فضایی از جمله اسپیس ایکس درنظر دارند با ساخت نسل جدیدی از موشک‌های فضایی زمان مسافرت را کاهش دهند.

رفت و آمد فضانوردان در صورتی که با قرنطینه و رعایت اصول ایمنی و بهداشتی همراه نشود می‌تواند ساکنان هر دو سیاره را در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مرگبار قراردهد.

در زمان زندگی در سیاره مریخ، انسان برای ادامه حیات به منابع متنوعی از مواد خوراکی و آشامیدنی نیاز دارد. با توجه به هزینه فوق العاده بالای حمل و نقل مواد خوراکی و آب به وسیله سفینه‌های فضایی و زمان طولانی رسیدن محموله‌های خوراکی به فضانوردان، کارشناسان اعتقاد دارند فضانوردان در آینده درسطح سیاره مریخ به کشت گیاهان، تولید گوشت آزمایشگاهی و استخراج آب از یخ‌های موجود در دو قطب سیاره مریخ می‌پردازند.

یکی از خطر‌های پیش روی فضانوردان در آن زمان آلودگی این منابع به ویروس، باکتری یا دیگر میکروارگانیسم‌های ناشناخته در سیاره مریخ است که می‌تواند خطری جدی برای سلامت آن‌ها باشد.

منبع:cnn