باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

همه چیز در مورد قانون جدید چک برگشتی/ مجازات چک بی محل چیست؟

در قانون جدید چک دستورالعمل‌هایی برای دادوستد این برات تجاری در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که دستورالعمل‌های جدیدی درباره قانون جدید چک صادر شده است که به موجب آن مقررات نوینی برای دادوستد این برات تجاری در نظر گرفته شده است.

مطابق با دستورالعمل جدید بانک مرکزی اگر موجودی حساب صادر کننده چک کافی نباشد، بانک مکلف به پرداخت وجه از محل سایر حساب‌ها است؛ یعنی به موجب این دستورالعمل اگر حساب فرد موجودی نداشته نباشد بانک ابتدا حساب جاری و سپس حساب پس انداز و پس از آن حساب کوتاه مدت و بلند مدت فرد را بررسی می‌کند تا در صورت وجود موجودی در آن‌ها مبلغ چک از آن حساب‌ها پرداخت شود و در صورت نداشتن موجودی کارت مسدود می‌شود.

در قانون جدید چک تغییرات  مهمی آمده است که از لحاظ مبادلات تجاری می‌توانند برای تجار امنیت داشته باشند و به آن‌ها کمک کنند.

بدون داشتن دسته چک به راحتی چک صادر کنید/ چک در وجه حامل و ظهر نویسی ممنوع شد

برای صدور اجرائیه مراجعه به محاکم دادگستری نیاز نیست

در قانون جدید چک می‌توان در کنار چک کاغذی چک الکترونیکی صادر کرد، همچنین آن دسته از افرادی که دسته چک ندارند، می‌توانند به صورت موردی چک تک برگ بدون عملیات اعتبارسنجی و رتبه‌بندی صادر کنند. اما در این میان عده بسیاری هم هستند که از این راه جدید قانونی سوء استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند به دلیل آن که دسته چک ندارند، می‌توانند به راحتی چک صادر کنند.

علی رامبد وکیل  پایه یک دادگستری  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی برخورد با فردی که دسته چک ندارد و پس از صدور چک به تعهدات خود عمل نمی‌کند، گفت: شخصی که چک تک برگی را صادر کرده و به تعهدات خود عمل نکرده با فردی که دسته چک دارد، هیچ تفاوتی ندارد و همان محدودیت‌ها برای این فرد هم اعمال خواهد شد.

 وی افزود: همچنین ذینفع چک اگر با گواهی عدم پرداخت مواجه شود می‌تواند به دایره اجرایی مراجعه کند و تأمین مالی مورد نیاز خود را بگیرد.

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده در قانون جدید چک، جهت صدور مستقیم اجرائیه برای چک‌های بلامحل نیاز نیست که دعوای مطالبه وجه در محاکم دادگستری مطرح شود.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره چک‌های بلامحلی که صادر می‌شوند، گفت: در گذشته اگر فردی چک بلامحل صادر می‌کرد، دارنده چک نمی‌توانست اموالی از او را توقیف کند یا فرد صادر کننده چک را ممنوع الخروج کند، به همین دلیل باید حتماً دادخواست برای او تنظیم می‌شد تا حکم توسط دادگاه صادر می‌شد، اما حال دایره اجرای دادگستری بدون نیاز به ثبت دادخواست می‌تواند به  چک‌هایی که گواهی عدم پرداخت دارند ورود پیدا کند و از طریق راهنمایی و رانندگی و ثبت اسناد برای توقیف اموال فرد  اقدام کند.


بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید در مورد چک برگشتی بدانید


یکی دیگر از ویژگی‌های چک این است که ارتباط برخط میان بانک مرکزی قوه قضاییه برای اعتبارسنجی مشتریان وجود دارد.

یکی از مشکلات متعددی که چک به بار می‌آورد، موضوع پرونده‌های کلاهبرداری است که همه روزه درباره چک در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود و بسیاری معتقد هستند که اگر قوانینی مانند قانون چک اصلاح شود با کاهش پرونده‌ در دستگاه قضایی رو به رو خواهیم بود، موضوعی که نمایندگان مجلس هم به آن واکنش نشان دادند. 

در همین راستا ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اجرای قانون جدید چک موجب کاهش ۲۰ درصدی ورودی پرونده‌ها به قوه قضاییه می‌شود. 

همچنین حسن نوروزی عضو دیگر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم بیان کرد: معتقدیم که اجرای این قانون می‌تواند سبب آزادی بیش از ۸ هزار زندانی شود؛ همچنین معتقدیم که اگر قانون جدید چک به درستی اجرا شود، می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌هایی که مربوط به چک هستند را کاهش دهد.

از جمله ویژگی‌های جدید قانون چک می‌توان به ارتباط بین بانک‌ها و موسسات اعتباری برای مسدود سازی حساب صادر کننده چک بلامحل پس از ۲۴ ساعت، محاسبه سقف اعتبار مجاز متقاضی توسط بانک‌ها متناسب با نتایج رتبه‌بندی اعتباری و تحصیل شناسه و مدت اعتبار هر برگ چک و ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و ظهرنویسی آن‌ها و ثبت انتقال چک به دارنده جدید در سامانه صیاد اشاره کرد.

چک باید در سامانه چکاوک صادر شود

در قانون جدید چک پس از بیست و یکم آذرماه سال جاری برای صدور چک باید صرفاً در سامانه چکاوک وارد شد و از این تاریخ به بعد دیگر نمی‌توان چک را در وجه حامل نوشت.

در گذشته برای نوشتن چک می‌توانستیم از واژه حامل استفاده کنیم، اما در قانون جدید به جای آن که چک به صورت فیزیکی صادر شود، باید ابتدا در سامانه چکاوک ثبت شود تا در آن سامانه اطلاعات لازم درباره تعداد چک‌های برگشت خورده فرد صادر کننده چک و همچنین سقف مجاز برای صدور چک مشاهده شود.

بدون داشتن دسته چک به راحتی چک صادر کنید/ چک در وجه حامل و ظهر نویسی ممنوع شد

علاوه بر ممنوعیت نوشتن چک در وجه حامل می‌توان پشت چک را ظهرنویسی کرد؛ برای انتقال چک به فردی دیگر به جای ظهرنویسی و پشت نویسی باید وارد سامانه چکاوک شد و این کار را به صورت مجازی انجام داد.

البته چک‌ها را از ظهرنویسی و نوشتن چک در وجه حامل تا بیست و یکم آذرماه ۹۹ قابل استفاده است و بعد از آن این قانون اجرایی خواهد شد.

مقابله با پولشویی با ممنوعیت صدور چک در وجه حامل

رامبد با اشاره به اینکه چرا دیگر چک‌ها در وجه حامل نوشته نمی‌شود و چرا پشت آن‌ها پشت نویسی نمی‌شود؟ اظهار کرد:  یکی از جرایمی بزرگی که از طریق چک به وقوع می‌پیوندد، پولشویی است.

این وکیل پایه یک دادگستری افزود: نوشتن چک در وجه حامل و  پشت نویسی چک‌های دو امضاء می‌تواند منجر به پولشویی‌های بسیاری شود، به همین دلیل قانون برای مقابله با پولشویی نوشتن چک در وجه حامل و پشت نویسی آن‌ها را ممنوع کرده است.

چک  در تمام کشورها وسیله پرداخت معتبر است و برای صدور چک باید از فیلترهای متعدد عبور کرد، البته عده‌ای از افراد درباره ضمانت‌های اجرایی که برای چک در نظر گرفته شده است مشکلاتی دارند و شکایت‌هایی به آن وارد کرده‌اند.عده‌ای می‌گویند این محدودیت‌ها با حقوق شهروندی در تضاد است، اما بلایی که چک بلامحل بر سر اقتصاد و اعتماد عمومی آورد و  پرونده‌های متعددی که ایجاد شدند، مشکل آفرین بودند.

الیته یکی از مهم‌ترین راه‌های قانونی برای مقابله با جرایم ناشی از چک تدوین راه حل‌های قانونی است که می‌تواند به کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی کمک کند.

محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره ابزار‌های تأثیرگذار قانون جدید چک به جهت کاهش چک برگشتی معتقد است در اصلاحیه جدید دو اهرم گنجانده شد، یکی اینکه برای کسانی که اعتبار مالی ندارند، دسته چک صادر نشود. برای این کار لازم است حساب فرد در تمام بانک‌ها بررسی شود. دوم اینکه اگر چکی برگشت خورد می‌توان این  مبلغ را از تمام حساب‌های صادر کننده چک در تمام بانک‌ها توقیف کرد. این دو اهرم در کنترل مساله چک در بازار کمک بزرگی بود.

بسیاری از افراد به دلیل اعتماد به چک  سرمایه‌های خود را از دست دادند و مشکلات متعددی برای آن‌ها به ودجود آمد.

کاهش صدور چک بلامحل  هدف قانون جدید چک

این وکیل پایه یک دادگستری درباره قانون جدید چک اظهار کرد: به تازگی قوانین و مقرراتی تعیین شده  است که برخی از آن‌ها درباره حساب‌های جاری متعلق به بانک‌ها و برخی دیگر به دارندگان چک ارتباط دارد و با هدف کاهش صدور چک بلامحل این قانون پیش‌بینی شده است و در اختیار گذاشتن چک با سختی‌هایی روبرو شده است.

البته عده‌ای از افراد درباره ضمانت‌های اجرایی که برای چک در نظر گرفته شده است مشکلاتی دارند و شکایت‌هایی به آن وارد کرده‌اند. عده‌ای می‌گویند این محدودیت‌ها با حقوق شهروندی در تضاد است، اما بلایی که چک بلامحل بر سر اقتصاد و اعتماد عمومی آورد و  پرونده‌های متعددی که  ایجاد شدند مشکل آفرین بودند.

قانون جدید چک می‌تواند از صدور چک‌های بلامحل متعددی که آفتی برای اقتصاد کشور هستند جلوگیری کند و اعتماد از دست رفته را به چک بازگرداند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
تقی دیانی
۰۳:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من یک چک 140 میلیونی بجای طلبم کرفتم اون هم از کسی دیگه گرفته و قبل از این گه چک را بیاورد شماره ملی من را گرفت و چک را بنام من صادر کرده است ولی متعسفانه صاحب چک هیچ موجودی نداشت و چک را من برکشت گردم صاحب چک هیچ سند مالکیت بنامش نیست گه توقیف بگونیم و هیچ سندی ینامش نیست درضمن به طرفی گه من چک را کرفتم گفتم چک پولدنشد میگوید خودت میدونی خاهش میگونم من را راهنمای کونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
طرف ده تا چک برگشتی داشته بعد دسته چک 50برگی بهش دادن
Iran (Islamic Republic of)
جواد اشرفی
۱۹:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام. چکی را در سال 94 بر گشت زدم و مراحل دادگاه را 80در صد انجام دادم تا اینکه برای ادامه کار از من که شاکی بودم ضامن خواستند و دیگر پیگیر چک نشدم حال با توجه به گدشت سه سال حق پیگیری دارم یا نه . ونکته بعدی اینکه چرا از من ضامن خواستند. ممنونم میشوم راهنمایی نمایید .
Iran (Islamic Republic of)
در انتظار مرگ
۰۹:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام وای جی سی عزیز در حال حاضر وضعم خراب خراب اه در بساط ندارم تحصیلکرده این کشورم ولی فقیرم از یارانه و معیشتی در حال ارتزاق خانواده پنج نفرم هسنم چکی دارم یکسال پیش بابت کاری و بی محل نمیدونم چطور وصولش کنم فقط میدونم باید به اندازه خود مبلغ چک از این اداره به اون اداره وقت و هزینه بزارم اخرش هیچ لطفا به ما رحم کنید.که قوانین ساده ای در جهت تحقق و وصول چکها شود .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۱:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم چک برگشتی دارم ولی با این شرایط راضی هستم هر چقدر قانون محکم تر بشه مردم راحتر میشن چک های مشتریهام برگشت خورد کلی سرمایه من ب باد رفت چک من هم برگشت خورد اگر چک مشتری هام وصول میشد الان حال روز من این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فایده ای دارد بعضی از قاضی هاکشور ماخیلی خوب بلند حق یه فقیر راپایمال کنند مثل بابامن که یکی آمد گوسفندهاش راخرید خواهر زنش چک داد بعد ۲سال دادگاه وپولهای که دادگاه ازماگرفت اونهارشو دادن قاضی حکم کردکه ماهی ۵۰۰تومان دختر بهتون میده که دختره چک میکشد طرف مال خیلیهارامیبرن وپول خوبی به جیب میزن ولی من از اون موقعه فهمیدم شکایت کار اشتباهی هست چون بعضی از قاضیهاواقعا دزدن باید خودمان حکم صادر کنیم وبیشتر زندانیان کشور ما بخاطر بی عدالتی ورشوگیری قاضی هابه زندان رفتن واز خدامی خواهم به حق این ماه مبارک رمضان جواب همه شمارابده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
همش علکی من چک دارم از کسی که ازش پول میخوام از سال 96تا الان برام کاری نکردن درضمن منو میپیچونن یا ادرس ندار یا پلاک خونش پیدا نشد یا میگن اینور اینور
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس.اقتصادی
۱۰:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.مسولین.بانکها.باید.از.گرفتن.چک.کارمندی.برای.....ضمانت.وام.فکر.دیگری.بکنند.بانک.مرکزی.دستور.دهد.تا.برای.ضمانت.وام.از.چک.کارمندی.پرهیز.ویا.ممنوع.شود.تا.این.قشر.محترم.وخانواده.انان.از.برگشتی.چک.ضمانت.توسط.بانکها.مصون.بمانند.در.حال.حاضر.این.روش.گرفتن.چک.کارمندی.برای.ضمانت.وام.اشخاص.ضرر.بزرگی.به.خانواده.کارمندان.زده.قانون.گذار.فکری.بحال.این.قشر..ابرومند.کند.که.چک.کارمندی.برای.دریافت.حقوق.است...نه.برای.ضمانت.بانکی.اشخاص.که.باعث.گرفتاری.انان.شده.است.لطفا.چاره.ای.اندیشیده.شود..وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنام خدا
با سلام،
در خصوص قانون جدید چک،و یا هر قوانینی که مربوط به مسائل مالی میشود ریشه یابی شود!
آیا قانون گذاران تاکنون ریشه علت کلاهبرداری بواسطه چک را هم بررسی کردند یا خیر؟!
کافی علت آن را بفهمند تا چک اتوماتیک وار اعتبار خود را بدست می آورد.
و دیگر هیچ دستگاهی مشغول نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام

نمایندگی سایپا نهاوند ۴ میلیارد حوله خودرو جعلی داده و برای دادن پول هایمان چک داد که اونها ام پاس نشد الان دوساله دادگاهیم هیچ نتیجه نگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۱۳ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما حدود یکسالی هست چک برگشتی از نفر داریم حسابش بسته ماشین توقیف حکم اجرایی دستمون چک هم طلایی و چکاوک بوده ولی چه فايده به پولمون نرسيديم چکار باید کرد تمام.زندگی ما بهم ریخته قاضی حکم جلب نميده آیا میشود از دادگاه و قاضی مربوطه شکایت کرد به قوه قضائیه. واقعا سر در گم هستیم. خدا مگر به فریادمان برسد دادگاه و قانون کمک نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این قانون روی کاغذه و عملیاتی نیست و خود کارمندا هم خبر ندارن هیچ و پوچ یه ساله چک برگشتی دستمه دستم به هیچ جا نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام رسیدگی به چک برگشتی خیلی زمان بر هست
به نظر من باید دادگاه ازطریق کلانتری فورا مورد معامله را ظبط وتوقیف کند تا از بین رفتن سرمایه جلو گیری شود
Canada
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
قانون چک در اینجا
اگر برای مثال چکی بکشی به مبلع 50 دلار و به شخصی بدهی و پول کافی در حساب ات به اندازه 50 دلار نداشته باشی
بانک چک دهنده و چک گیرنده را به مبلع 50 دلار جریمه میکند
به نسبت مساوی
به اینخاطر کسی جرات چک بی محل را نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
بیژن
۲۲:۴۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این سامانه چکاوک دیگه چرت پدر من که اصلا نمیدونه سامانه چیه که ثبت نام کنه یا خیلی از بازنشسته ها و افراد سالمندیکه دسته چک دارن اینا چیکار باید بکنند راه بیفتن کافی نت به مغازه دار بگن بزار برم سامانه ثبت نام کنم بعد چک بیارم شما اخه چجوری شب میخوابین صبح بلند میشین قانون مینویسین یه فکری به حال اینا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
قانون باید تنظیم شود بر اساس مالی و موجودی شخص ثالث انجام شود وچک دسته کاغذی نباشد یک کلاه بردار ازش سو اسفاده کند وزندان یک خانواده ها را بیچاره ودار ندار را ازبين ببرد به اعقاد اکثریت جامع مجازات سنگین که طرف بداند اعدام یا قطع عضو می شود هيج وقت به فکر کلاه برداری نمی افتد ترس برابر مرگ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا من یه چک 5میلیونی از خرداد 97 دارم تا الان شورای حل اختلاف هر روز به یه بهونه حکم جلب طرف رو که یه کلاه بردار متواری هست بهم نمیده
در اصل باید جهت صدور دسته چک یه ضمانت محکم بذارن که کلاهبرداران این جور اموال مردم رو نتونن غارت کنن
Iran (Islamic Republic of)
Sasan
۲۲:۰۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینها همش حرفه
اگه قانون ،قانون باشه باید پول چک برگشتی راخود بانک پرداخت کنه که هر دزدی رسیده با پارتی بازی یه دست چک برا گوش بری گذاشته تو دستش
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۰۰:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
راست میگه
به نظرم حتی اقساط مشتریان عقب افتاده را هم باید بانک بده تا هرکی از راه رسید وام بهش ندن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۱۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام بنده دو فقره چک از کسی دارم که در سال 98 برگشت خورده و حکم جلب حقوقی صادر شده اما صادر کنند مغاذه را جمع کرده و منزلش را فروخته و فرار کرده به من مال باخته میگن خودت باید تو این مملکت بزرگ پیدایش کنی بدون هیچ امکاناتی الان یکسال از ماجرا میگذره و کسی به فکر ما نیست که چطور طرف را پیدا کنم خیلی راحت طرف با حساب بستگانش کار میکند منم بدو دنبالش این چه قانونیه
Germany
رصا
۲۱:۰۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام به ولا همش کس شر .نفر بالای ۲۰فقره چک برگشتی داره ولی چون رییس شعبه آشنا اوست و باج میدهد دسته چک جدید برای او صادر میکنند چک چکاوک یا صیاد همش شر .این دوره فقط باید داشته باشی تو بانک همه چی به راحتی حل میشود
Japan
حسینی
۱۳:۰۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این قانون خوبیه ولی بازهم سخت نیست یعنی از این باید سختتر میشد جوری که طرفی که داره چک میگشه حساب کار دستش بیاد .چک به معنای مهلت دادن به طرفه نه نابودی طرف مقابل پس بنابراین خواهشی که ازتون دارم این قانون را سخترش کنید تا کسی جرعت گشیدن چک بی محل را نداشته باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۲:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من چک فردی را داشتم که موجودی حسابش از چک صادر شده کمتر بود و از صندوق دار خواستم موجودی حساب را به من بدهد و مابقی چک را برگشت بزند اما امتناع کرد و گفت چک را به حساب بگذار تا اخر وقت تا تکلیف چک مشخص شود بعد در اخر وقت کل مبلغ چک را برگشت داده و الان نمی توانم موجودی حساب را دریافت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سهل انگاری از طرف کارمند بانک بوده
چون که اینکار کاغذبازی داره و کارمندها در ایران دنبال جیم زدن هستن و پی وظیفه خودشون نیستن شمارو پیچونده
Iran (Islamic Republic of)
امید.س
۰۲:۲۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصلا یه فرم داره بانک که شما میتونی هرچقدر موجودی داره دریافت کنی وبابت الباقی مانده ی چک رسید بگیری..یعنی اگه چک ۱۰۰تومنی داری وموجودی طرف ۸۰تومن باشه شما میتونی ۸۰تومن رو بگیری وچک رو تحویل بدی وبابت ۲۰تومن باقیمانده از بانک رسیدبگیری و بعدا وصول کنی یا همون بیست تومن رو توقیف اموال بگیری
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۲:۲۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسئولین محترم اول رونق و بستر اقتصادی مناسب برای کشور فراهم کنید بعدش مجازات سختی برای چک های برگشتی در نظر بگیرید. وقتی اوضاع اقتصادی اینقدر داغونه انتظار برگشت نخوردن چک هم دارید.طبق معمول ایراد اصلی فراموش میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
قانون باید بقدری کارامد و دقیق باشه که هیچکس این جرات رو به خودش نده که چک بی محل بکشه و با زندگی طرف مقابل وخانواده ها بازی کنه...چند تا خانواده باید بدبخت بشن تا قانون چک اصلاح بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه واقعا عمیلیش کنند باید گفت دستشون درد نکنه چون خیلی به این اصنافی که جنس داده اند ولی چند سالیه که دنبال چک برگشتی اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید از نظر قانونی کاری کرد تا دیگر کسی جرأت صدور چک بلا محل نکند.
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید کاری کرد تا دیگر کسی چک نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
چقدر دیر این کار رو کردید، یه مشت کلاهبردار دوسال پیش ۲۰۰ ۳۰۰ میلیون پول منو با چک بی محل خوردند ومتواری شدند من که ازشون نمیگذرم خدا هم ازشون نگذره
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای پر تمع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
وای جی سی لطفا توروخدا جون هرکی دوست داری از سنجش یه مصاحبه بگیرید و درباره نظام قدیم هم بپرسید که آیا بودجه بندی ماهم تغییری میکنه یا نه؟ایا اون ۲۰ درصد برا مام حذف میشه یا نه یا چی؟ بخدا میخوایم درس بخونیم الان سردرگمیم لطفااا اخه الان وقت حذف چیزی نیست ما برای اون فصلا کلی وقت گذاشتیم اینجوری ک نمیشه یهو بگن برا جدید حذفه چون سوالات مشترک پس برای قدیمم ممکنه طرح نشه، توروخدا از سنجش دقیق بپرسید باو اصلا سوالات و سنجش هر نظام جدا باشه بخدا ما به پای نظام جدید داریم میسوزیم...جون عزیزت پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
وای جی سی لطفا توروخدا جون هرکی دوست داری از سنجش یه مصاحبه بگیرید و درباره نظام قدیم هم بپرسید که آیا بودجه بندی ماهم تغییری میکنه یا نه؟ایا اون ۲۰ درصد برا مام حذف میشه یا نه یا چی؟ بخدا میخوایم درس بخونیم الان سردرگمیم لطفااا اخه الان وقت حذف چیزی نیست ما برای اون فصلا کلی وقت گذاشتیم اینجوری ک نمیشه یهو بگن برا جدید حذفه چون سوالات مشترک پس برای قدیمم ممکنه طرح نشه، توروخدا از سنجش دقیق بپرسید باو اصلا سوالات و سنجش هر نظام جدا باشه بخدا ما به پای نظام جدید داریم میسوزیم...جون عزیزت پیگیری کنید
آخرین اخبار