سردار اشتری خبر داد؛

پذیرش ۲۳ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ناجا/ شناسایی ۳۰ هزار انبار احتکار اقلام بهداشتی

فرمانده ناجا به تشریح اقدامات نیروی انتظامی در سال ۹۸ پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اقدامات نیروی انتظامی در سال ۹۸، گفت: سال گذشته سال پر حادثه‌ای بود، مناسبت‌های مختلفی در هر سال وجود دارد که ناجا برای تأمین امنیت و برگزاری هر چه بهتر آن‌ها برنامه‌ریزی مشخصی می‌کند.

وی افزود: چند روزی از سال ۹۸ نگذشته بود که سیل دامن گیر چند استان کشور شد، قرارگاه نوروزی از اسفندماه هر سال در نیروی انتظامی برای خدمات رسانی تشکیل می‌شود که با وقوع سیل سال گذشته این قرارگاه به کمک مردم سیل زده شتافت.

فرمانده ناجا با اشاره به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهادت ایشان غم بزرگی برای مردم ایران بود، مشاهده کردید که مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی یک مراسم بزرگ و با عظمتی بود که تأمین امنیت این گونه مراسمات بر عهده پلیس است، در همین رابطه اکثر شهر‌های ما به صورت خودجوش مراسم‌هایی را برپا کردند که امنیت این مراسم‌ها توسط ناجا برقرار شد.

وی افزود: در اربعین حسینی سال ۹۸ شاهد تردد بیش از ۷ میلیون زائر بودیم که حدود ۷۰۰ هزار کارت گذر موقت توسط پلیس برای زائران صادر شد.

سردار اشتری تصریح کرد: حادثه دیگری که در سال گذشته رخ داد، بحث اغتشاشات بنزینی بود که نیروی انتظامی در خط مقدم این حادثه قرار داشت و خط مردم را از اغتشاشگران جدا کرد.

وی افزود: پس از این حوادث سقوط هواپیما و برگزاری انتخابات را در پیش داشتیم که در بحث تأمین امنیت انتخابات بیش از ۲۵۰ هزار نیروی پلیس در کنار عزیزان بسیجی امنیت برگزاری انتخابات را برعهده گرفتند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه پس از انجام انتخابات مجلس، موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد، گفت: نیروی انتظامی در کنار کادر درمان در خط مقدم این راه بود.

وی با ذکر خاطره‌ای از سپهبد شهید سلیمانی، گفت: توفیقی داشتم که در کنار حاج قاسم سلیمانی و در خدمت ایشان باشم، یکی از خاطره‌های خوبی که از شهید حاج قاسم سلیمانی داشتم این بود که در دیدار با این شهید، از ایشان درخواست کردم که در مراسمات ما حضور پیدا کند و ما را از رهنمودهایش بهره‌مند سازد که حاج قاسم گفت هر کاری باشد ما کمک خواهیم کرد.

سردار اشتری با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی برادر بزرگی برای ما بود، تصریح کرد: هر آزاده خواهی باید به حاج قاسم سلیمانی افتخار کند، تعابیر به کار گرفته شده توسط رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان بسیار کامل بود.

فرمانده ناجا درباره اقدامات انجام شده برای هوشمندسازی پلیس، گفت: در سال گذشته در هفته ناجا شعار «پلیس هوشمند و امین مردم» را انتخاب کردیم و ابتدا کارمان را بر پایه هوش مصنوعی آغاز کردیم، در سال گذشته تمام فرماندهان در جهت هوشمندسازی پلیس تلاش کردند.

وی به دیدار فرماندهان ناجا با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در دیداری که با حضرت آقا داشتیم، ایشان تأکید کردند که پلیس باید هوشمند باشد و در پی تأکید ایشان، کارگروهی تشکیل شد و بنای ما بر آن شد که پلیس باید مقتدر، دارای رأفت، عدالت محور و هوشمند باشد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور گفت: این‌کار یک عقبه ملی دارد، در بحث هوشمندسازی چند موضوع را مد نظر قرار دادیم، اول موضوع ظرفیت نیروی انسانی و وجود کارمندان در این حوزه است و تأمین زیرساخت‌ها و ارائه خدمات ثابت، اجرای مأمویت‌ها و ارتباط با مردم جزء برنامه‌های هوشمندسازی است.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد کار را پیش بردیم، ۸ ماه از آغاز هوشمندسازی گذشته و چشم انداز ما برای یک سال و نیم آینده است.

سردار اشتری با بیان اینکه در سال‌های گذشته در مراکز شماره گذاری تجمع تعداد قابل توجهی از هموطنان را برای پلاک گذاری شاهد بودیم، تصریح کرد: نیازی نیست که هموطنان برای شماره گذاری به مراکز مراجعه کنند، مقرر شد تا برای انجام این امر هر شخصی که کاری را در این خصوص دارد به پلیس ۱۰+ مراجعه کند، در گام بعدی اقدام ما مراجعه هموطنان در منازل به اپلیکیشن‌های ما در فضای مجازی است که بر این اساس فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: ابتکاری که در این راستا در حوزه پلیس راه ما صورت گرفت این بود که اگر تصادفی صورت گیرد، دست افزاری را در اختیار مأموران خود قرار دادیم تا تصویری از سانحه رخ داده بگیرند و پس از آن به طرفین سانحه اعلام کنند که به دنبال انجام کار‌های شخصیشان بروند و همزمان در عین حال کروکی به شرکت بیمه و به پلیس راهور ارسال شود که این اقدام را به صورت آزمایشی در تهران آغاز کردیم و پیش بینی ما این است که اجرای این برنامه تا آخر سال عملیاتی شود.

فرمانده ناجا تصریح کرد: برنامه ما این است سامانه‌ای تشکیل شود تا هویت مردم در این سامانه برای ما مشخص باشد، به عنوان مثال اگر خودروی فردی سرقت شود، فرد همان شب به ما گزارش وقوع سرقت را دهد تا اگر خودرو در همان شهر باشد، گشت ما بتواند خودرو سرقتی را شناسایی کند.

وی افزود:به دنبال آن هستیم تا با لحاظ فرآیند جدید امر ترخیص خودرو‌ها از پارکینگ، در منازل و سریع‌تر انجام شود.

سردار اشتری با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰ میلیون خدمت را به هموطنان ارائه دادیم، گفت: اگر همین ۷۰ میلیون خدمات ارائه شده را هوشمندسازی کنیم کلی صرفه جویی در امور صورت خواهد گرفت که در این امر نخبگان بسیار خوبی داریم و در انجام امر هوشمندسازی از دانشگاه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی درباره فعالیت پلیس امنیت اقتصادی در سال گذشته، گفت: یکی از کار‌های خوبی که در ناجا صورت گرفت، تشکیل این یگان بود، پلیس امنیت اقتصادی از روز‌های اول سال ۹۸ رسماً راه‌اندازی شد که وظیفه آن هم پیشگیری از جرایم اقتصادی و کمک به فعالان عرصه اقتصادی است.

فرمانده ناجا با اشاره به نام سال ۹۹ بیان کرد: پلیس امنیت اقتصادی در محقق شدن این نام کمک خواهد کرد و تأمین امنیت افرادی که در اقتصاد کار می‌کنند را فراهم خواهد کرد، چرا که تأمین امنیت تولید کنندگان امری مهم برای ارتقای تولید است.

وی با بیان اینکه نیروهای ناجا با هدف جلوگیری از قاچاق کالا در سال ۹۸ در ۱۲ گمرک مستقر بودند، افزود: این ۱۲ گمرک مرحله اول حضور رسمی ما در گمرک‌ها بود که در پی آن تصویب شد پلیس گمرک راه‌اندازی شود و بنای ما این است تا پایان سال در اکثر گمرک‌ها حضور داشته باشیم.

سردار اشتری با بیان اینکه باید ورود و خروج‌ کالاها بر اساس وظایف ذاتی کنترل شود و به سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی دسترسی داشته باشیم، گفت: تا امروز حدود ۵۰ درصد اطلاعات در اختیار ما قرار گرفته است، کنترل ورود اجناس غیر مجاز خارجی به کشور به کارگران کمک می‌کند تا تولید ملی ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه خواسته‌های ناجا مشخص است، گفت: پلیس تجهیزات کنترلی ندارد و بیش از ۴۰ درصد اطلاعات را در اختیار نداریم، باید کنترل داخل گمرکات و بعد از آن را در اختیار داشته باشیم، چرا که اگر اختیارات گمرک را در دست بگیریم، نیازی نیست در تهران انبار‌های احتکار اقلام را پیدا کنیم.

سردار اشتری تصریح کرد: ۹۰ درصد بودجه ناجا صرف حقوق کارکنانش می‌شود و برای نگهداشت‌ تجهیزات و امکانات ما چیزی باقی نمی‌ماند، برخی از کار‌ها باید در کشور دسته بندی شوند، پلیس اگر می‌گوید اعتبارات من افزایش پیدا کند و تجهیزاتم به روز شود، برای خودش نیست، بلکه در پی افزایش اعتباراتف به مردم خدمت رسانی بهتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز و همزمان با شیوع ویروس کرونا میزان سفر‌ها در کشور کاهش یافت، گفت: امسال به صورت میانگین ۶۰ درصد کاهش سفرهای نوروزی و بیش از ۶۵ درصد کاهش جانباختگان داشتیم، به گونه ای که حدود ۶۰۰ نفر نسبت به سال گذشته در سفر‌های نوروزی کمتر کشته شدند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در ایام انتشار ویروس کرونا کارکنان نیروی انتظامی مانند پرستاران در معرض این بیماری قرار گرفتند، گفت: تعدادی از همکاران ما در این راه جان باختند، از روز اول انتشار ویروس کرونا نیروی انتظامی اقدام به انجام خدمت به مردم کرد و در این راستا ۹ بیمارستان و ۵۰ مرکز بهداری ناجا بیماران کرونایی را پذیرش کردند.

وی افزود: دستور دادیم تا هر بیماری که آمد باید پذیرش شود و از روز اول انتشار کرونا تا کنون ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر به بیمارستان‌های ما مراجعه کردند و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر بستری شدند که ۵۰۰ نفر از افراد پذیرش شده ایام بیشتری را در بیمارستان بستری بودند که از این تعداد ۱۶۰ نفر بستری هستند و باقی آن‌ها ترخیص شدند و تعداد کمی نیز جان باختند.

سردار اشتری با اشاره به اینکه برای ضد عفونی کردن معابر از تجهیزات یگان ویژه ناجا استفاده کردیم، تصریح کرد: یگان ویژه با تجهیزات خود به کمک مردم آمد و بیش از ۷۰۰ نقطه در شهر‌های مختلف توسط یگان ویژه ناجا ضدعفونی شدند و در ادامه نیز هر جایی که اعلام کنند ما ضدعفونی خواهیم کرد.

وی به رصد ۳۰ هزار انبار و داروخانه توسط پلیس اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳ هزار انبار و داروخانه به دلیل احتکار پلمب شدند که با هماهنگی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی استان‌های کشور مقادیر زیادی از اقلام مکشوفه در بازار تقسیم شد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور گفت: طی این مدت، پلیس فتا با ۱۳۶۵ مورد برخورد کرده که از این تعداد ۳۶۵ نفر دستگیر شدند، مابقی نیز احضار شدند و به یکسری از متخلفان نیز اخطار تلفنی داده شد؛ این اقدام پلیس فتا ۹۰ درصد تأثیر مثبت در پاکسازی فضای مجازی از شایعات کرونایی داشته است.

وی با بیان اینکه در ادامه اقدامات خود در ایام مبارزه با کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی را عملی کردیم، گفت: از روز اجرای این طرح در تمام ورودی و خروجی‌ها حضور پیدا کردیم و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را انجام دادیم که در نهایت هم مسئولان و هم مردم از اقدامات ناجا تقدیر کردند.

سردار اشتری با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های مسئولان روز ۱۳ فروردین بود،تصریح کرد: هر سال مردم را به حضور در طبیعت و نکوداشت روز طبیعت در کشور تشویق می‌کردیم و از تأمین امنیت آن‌ها در این روز سخن می‌گفتیم، اما امسال اعلام کردیم که در این روز از خانه‌هایشان خارج نشوند.

وی افزود: در روز طبیعت امسال مردم کمال همکاری را با پلیس داشتند، از صبح روز قبل ۱۳ فروردین ماه در اماکن پر تجمع حضور داشتیم و خود بنده نیز بازدید‌های زمینی و هوایی را از اماکن پرتردد داشتم.

سردار اشتری با بیان اینکه از آغاز انتشار ویروس کرونا بیش از ۱۵۰ هزار نفر از پرسنل ناجا درگیر مأموریت‌های خود در سراسر کشور بودند، تصریح کرد: از تمام این عزیزان تشکر می‌کنم.

وی افزود: بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا صنوفی که تخلف کردند، ابتدا از طریق اصناف تذکر گرفتند و سپس پلمب شدند که درصد پلمب‌ این واحد‌های تولیدی نسبت به تعداد واحد‌ها کمتر بود.

عالی‌ترین مقام‌انتظامی کشور گفت: تا روز ۱۵ فروردین ماه پیک خوبی از نظر عدم حضور تردد در شهر‌های کشور داشتیم و بعد از آن شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تردد شهروندان در سطح شهر‌ها بودیم.

وی درباره جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهر‌ها گفت: با شیوع کرونا اعلام شد طبق قانون مهلت نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز بازپروری به اتمام رسید و محل‌های نگهداری از معتادان تخلیه شدند و از طرفی طبق قانون مراکز مربوطه این افراد را سه ماه نگهداری می‌کنند و بنا به ضرورت سه ماه دیگر نیز این نگهداری تمدید می‌شود.

سردار اشتری اضافه کرد: بنا داریم تا با هماهنگی‌های صورت گرفته مدت نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز ترک اعتیاد را بین یک تا دو سال افزایش دهیم و این آمادگی را نیز داریم تا معتادان متجاهر رها شده در سطح خیابان‌ها را ظرف ۲۴ ساعت جمع آوری کنیم.

فرمانده ناجا تأکید کرد: سلامت پرسنل ناجا برای ما مهم است، در دوره شیوع ویروس کرونا اقلام اولیه از قبیل ماسک و موادضدعفونی کننده در اختیارشان قرار گرفت و به مأمورانمان تأکید کردیم تا از این اقلام استفاده کنند.

سردار اشتری گفت: از محضر فرمانده معظم کل قوا تشکر می‌کنم که همواره با رهنمودهایشان ما را در مسیر درست هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
اميدوارم انباراي تاجراي بدبخت رو غارت ميكنن حداقل موقع ورشكست شدن اون بدبختا كه كارشون به خودكشي ميكشه براشون جبران كنن
آخرین اخبار