چگونه می‌توان منظم بودن را در کودکان شکوفا کرد؟

کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک، راه‌های درمان بی نظمی و یاد دادن نظم به کودکان را تشریح کرد.

منا میثمی کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بی نظمی کودکان علل مختلفی دارد، ولی اگر کودک در کل نسبت به نظم بی تفاوت است می‌توان با به کار بردن ترفند‌هایی ساده برای درمان بی نظمی او اقدام نمایند و او را به کودکی منظم تبدیل کنند.

او افزود: از همان ابتدا باید قوانینی در خانه برای کودک تعیین کرد، البته باید به این نکته مهم توجه داشت که این قوانین باید با توانایی کودک مطابقت داشته باشد، در موقع دیدن بی نظمی کودک باید خود را کنترل کنیم، آموزش نظم نباید بر پایه خشم و اجبار باشد، زیرا اگر با اجبار ما کودک منظم شود به سرعت به فراموشی می‌سپارد یا حداقل فقط در حضور ما رعایت می‌کند.

میثمی اظهار داشت: در مقابل کودک باید مراقب افراط یا تفریط تربیتی بود، به این معنا که نه کودک را به حال خود رها کنیم و نه سخت‌گیری‌های زیاد نسبت به مرتب و منظم بودن او نشان دهیم، در واقع انتظاراتمان از همان ابتدا باید برای کودک مشخص باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: برای انجام این کار می‌توانید از جدول پاداش استفاده کنید و در مقابل منظم بودن هر چند کوچک او را تشویق کنید و او را به ادامه منظم بودن تشویق نمایید، البته محروم سازی از وسایل کودک می‌تواند مفید باشد به این صورت که وسایلی که مرتب در اتاقش به حال خود رها شدند از دسترس کودک خارج شوند.

میثمی در پایان بیان کرد: همچنین می‌توان برنامه زمان بندی برای کودک مشخص کنید، به این صورت که چه ساعتی باید تکالیف خود را انجام بدهد در چه ساعتی بازی کند یا تلویزیون تماشا کند، ضمن اینکه خودمان به عنوان والدین همیشه یک الگوی منظم و مرتب برا فرزندانمان باشیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.