چرا بعضی از کودکان بی نظم و شلخته هستند؟

کارشناس ارشد روانشناسی گفت: برخی والدین از بی نظمی و شلختگی فرزندان شکایت دارند که بروز این مشکل می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

چرا بعضی از کودکان بی نظم و شلخته هستند؟منا میثمی کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: نظم آموزی مانند دیگر مهارت‌های زندگی یک مهارت اصولی است که والدین باید در سنین پایین و حداقل از ۴ سالگی آموزش نظم را آغاز نمایند.

او بی نظمی و شلختگی کودک را از شکایات رایج بسیاری از والدین عنوان کرد و اظهار داشت: برخی والدین بار‌ها با دیدن گم کردن مکرر وسایل، نامرتب بودن اتاق و لباس‌های کودک آشفته می‌شوند و به دنبال راهی برای درمان این مشکل هستند، اما باید این نکته را مدنظر گرفت که بی نظمی کودکان علل مختلفی دارد.

میثمی بیان کرد: تاثیر متقابل والدین بر فرزند و فرزند بر والدین بر کسی پوشیده نیست، بنابراین والدین به عنوان مراقب اصلی کودک و خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی برای فرزند، تاثیر غیرقابل انکار در تربیت و رشد نمو کودک دارند، بر همین اساس بی نظمی فرد مانند بسیاری از رفتار‌های دیگر می‌تواند الگو گرفته از والدین و اطرافیان باشد به گونه‌ای که کودک با با دیدن بی نظمی والدین یا بزرگترها، آن را آموزش می‌بیند و خود نیز آن اجرا می‌کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: اگر کودک ما در مرتب کردن اتاق خود ناتوان است در واقع علاقه‌ای به این کار ندارد، در در اقع ممکن است خواسته‌های ما خارج از توان کودک باشد یا موارد هیجان انگیز دیگری مانند؛ بازی و تماشای تلویزیون برای آن هیجان بیشتری به دنبال دارد.

میثمی تاکید کرد: اگر نامنظمی کودک همراه با تغییرات دیگری مانند؛ افت تحصیلی یا ناراحتی جسمی و روحی باشد، می‌تواند ریشه در مشکل دیگری داشته باشد که در این حالت بهتر است با مراجعه به یک متخصص روانشناسی یا درمانگر کودک نسبت به رفع و درمان این مشکل  اقدام نمود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.