ماجرای زباله‌های تلنبار شده در بیمارستان شهدای ایذه چیست؟

چند روز است که زباله‌های عفونی در محوطه‌ای در بیمارستان شهدای شهرستان ایذه تلنبار شده و سبب بروز مشکلاتی شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، زباله، ضایعات و پسماند‌هایی هستند که در طول شبانه روز در مکان‌های مختلف از جمله؛ منازل و بیمارستان‌ها و کارخانه‌های و شرکت‌ها تولید می‌شود، اما تفاوت فاحشی بین زباله‌های صنعتی، بیمارستانی با زباله‌های خانگی وجود دارد، چراکه زباله‌های خانگی حاصل پسماند مواد غذایی بوده و بی خطر هستند.

زباله‌هایی که در شرکت‌ها و کارخانه‌ها تولید می‌شوند، زباله‌های صنعتی محسوب شده و به نوبه خود برای محیط زیست و منابع طبیعی خطرناک هستند، البته شاید نام زباله‌های بیمارستانی ترسناک‌تر از سایر زباله‌ها و پسماند‌ها باشد، چرا که بدلیل عفونی بودن می‌توانند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشند.

طی روز‌های گذشته، مقدار زیادی زباله بیمارستانی در بیمارستان شهدای ایذه شهرستان ایذه تلنبار شده و نگرانی مردم و مراجعه کنندگان را به دنبال داشته است. علت جمع آوری این زباله‌های خطرناک را پیگیری کردیم.

احسان کیانی مدیر بیمارستان شهدای ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طی سال‌های گذشته، انواع زباله‌های بیمارستانی و خانگی به حاشیه شهر و در نزدیکی روستای راسوند منتقل و سپس امحا می‌شدند و مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشت.

او افزود: حدود ۱۰ روز است که مقدار بسیاری از زباله‌های تولید شده در بیمارستان شهدا در جلوی درب این بیمارستان تلنبار شده اند و شورای تامین، فرمانداری، شهرداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ایذه را از این ماجرا مطلع کرده و مکاتبات لازم را برای رفع مشکل موجود انجام داده ایم.

کیانی اظهار داشت: اهالی بومی روستای مذکور، اجازه انتقال زباله‌ها به محل دفن را نمی‌دهند و حتی خودرو حمل زباله را مورد حمله قرار دادند، اگرچه در حال حاضر زباله‌ها در مکانی محصور جمع آوری شده اند، ولی بدلیل حجم بالای آن‌ها به بیرون از محل ریخته شده اند و ظرفیت محل نگهداری تکمیل شده است.

مدیر بیمارستان شهدای ایذه با بیان اینکه وجود طولانی مدت زباله‌ها و تاخیر در دفن آن‌ها باعث عفونی شدن سایر زباله‌ها و در نتیجه آلودگی محیط می‌شوند، تصریح کرد: هم اکنون کار امحا زباله‌های عفونی و بی خطرسازی آن‌ها در حال انجام است و فقط باید در محل مخصوص دفن شوند.

این مقام مسئول بیان داشت: قرارداد‌های و مجوز‌های لازم از شهرداری اخذ شده و هیچگونه محدودیتی برای دفن زباله‌ها در محل مذکور وجود ندارد، ضمن اینکه شهردار، شورای تامین و فرماندار شهرستان ایذه هم پیگیر رفع مشکل هستند.

کیانی گفت: به منظور  جلوگیری از پخش شدن آن‌ها در سطح شهر، زباله‌های مطب‌های شخصی و مراکز درمانی را هم در بیمارستان شهدا بصورت متمرکز جمع آوری کرده و سپس نسبت به امحا آن‌ها اقدام می‌کنیم.

او تاکید کرد: اگر چه امحاسازی این پسماند‌ها در حال انجام است، اما از مسئولان خواستار چاره اندیشی جدی و رفع این مشکل هستیم تا برای مردم و شهروندانی که در نزدیکی بیمارستان زندگی می‌کنند، مشکلی رخ ندهد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.