سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیل نقش اساسی داشتند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: سازه‌های آبخیزداری شهر‌های کنگان و بنک در کنترل و مهار سیل اخیر و جلوگیری از آسیب به تاسیسات و زیرساخت‌های این شهر‌ها نقش اساسی داشتند.

سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیل نقش اساسی داشتندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: سازه‌های آبخیزداری که در دو سال اخیر در حوزه آبخیز شهری شهر‌های کنگان و بنک احداث شده است، در کنترل و مهار سیل اخیر و جلوگیری از آسیب به تاسیسات و زیرساخت‌های این شهر‌ها نقش اساسی داشتند.

او افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در دو سال گذشته، ۷ سازه سنگی ملاتی از محل اعتبارات استانی، ملی و صندوق توسعه ملی با حجم استحصال سالانه دو میلیون متر مکعب در بالا دست شهر‌های کنگان و بنک احداث کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر یادآور شد: این سازه‌ها با کنترل آب سیلاب و کاهش حجم خروجی سیلاب و تاخیر در سرعت جریان رواناب، از قدرت تخریبی سیل سوم فروردین ۱۳۹۹ کاسته اند.

منتظری تصریح کرد: با توجه به بارش کم سابقه ۱۰۲ میلیمتر باران در بازه زمانی کمتر از یک ساعت و توپوگرافی منطقه که نوار شرقی این دو شهر را ارتفاعات با شیب تند در برگرفته است، حجم عظیمی از رواناب از طریق دره‌های فصلی که از میان این دو شهر عبور می‌کنند، به سمت پایین دست سرازیر شد که بخشی از آن در این سازه‌ها ذخیره و با تاخیر زمانی مناسبی به پایین دست هدایت شد.

او گفت: با توجه به مطالعه حوزه آبخیز شهری کنگان و تهیه طرح‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری، در صورت تامین اعتبار آمادگی داریم ۱۰ سازه جدید را احداث کرده و آسیب پذیری این دو شهر مقابل سیل‌های مخرب احتمالی آینده را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/م

برچسب ها: آبخیزداری ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.