المیادین: گروه‌های سیاسی عراق با نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» مخالفند

اقدام رئیس‌جمهور عراق به معرفی «عدنان الزرفی» برای تشکیل کابینه دولت انتقالی، انتقاد گروه‌های سیاسی مختلف این کشور را در پی داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، در ادامه مخالفت گروه‌های مختلف عراقی با اقدام برهم صالح، رئیس جمهور این کشور در معرفی «عدنان الزرفی» برای تشکیل کابینه دولت انتقالی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق اقدام برهم صالح را برخلاف قانون دانست.

قیس الخزعلی در این باره گفت اقدام رئیس جمهور در مامور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه، مخالفت با اساسی‌ترین شرط، یعنی دور بودن نامزد نخست‌وزیری از اتهام فساد است.

الخزعلی در توئیتی افزود ماموریتی که به الزرفی واگذار شد مخالفت با رهنمود‌های مرجعیت دینی است و صلح داخلی را به مخاطره می‌اندازد.

وی الزرفی را نامزد غیرتوافقی و بحث برانگیز دانست و افزود، مکلف کردن فردی مثل او، موجب از بین رفتن فرصت‌ها خواهد شد.

جریان حکمت در عراق نیز با اعتراض به سازوکاری که رئیس‌جمهور در معرفی نخست‌وزیر بدان تکیه کرده است، در بیانیه‌ای تصریح کرد، این اقدام بی‌توجهی به بخش مهمی از گروه‌های حاضر در عرصه سیاست عراق است و انتظار می‌رود همگان به قانون اساسی و روند ملی که ساختار سیاسی کشور بر آن بنا نهاده شده است، پایبند باشند.

بیشتر بخوانید: موضع‌ گروه‌های سیاسی عراق درباره نخست‌وزیر جدید

«احمد جمعه البهادلی» عضو جریان اصلاح ملی عراق، نیز در گفتگو با المیادین گفت، الزرفی شخصیت توافقی نیست و شرایطی که مرجعیت دینی برای نخست وزیر تعیین کرده است در او دیده نمی‌شود.

وی افزود: ما هرگونه سستی در اجرای مفاد قانونی را رد می‌کنیم، ما به حاکمیت قانون باور داریم و معتقدیم، هر نامزدی که از این مسیر برگزیده نشود قابل قبول نیست. ما نمی‌توانیم با لحاظ کردن برخی ملاحظات فردی، از مواضع خود کوتاه بیاییم.

البهادلی ادامه داد، همچنان به اهمیت توافق، هماهنگی و مقبولیت نامزد نخست وزیری اعتقاد داریم و روند سهم خواهی در کابینه را رد می‌کنیم. عراق برای همه عراقی هاست و شخص محوری در تصمیم گیری‌ها از سوی هر کسی که باشد، اعم از رئیس جمهور یا گروه‌های سیاسی، قابل پذیرش نیست.

این عضو جریان اصلاح ملی گفت، الزرفی شخصیتی است که درباره او اختلاف نظر وجود دارد و ویژگی‌های مورد نظر مرجعیت در او دیده نمی‌شود.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، روز سه‌شنبه و پس از پایان یافتن مهلت قانونی تعیین نخست‌وزیر جدید این کشور، «عدنان الزرفی» نماینده پارلمان و عضو ائتلاف نصر را برای تشکیل دولت جدید معرفی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
مردم عراق اجازه نخواهند داد که یک تبعه آمریکا رئیس قوه مجریه در این کشور شود.
آخرین اخبار