الجزیره: بازداشت‌ها در عربستان، نشانه تردید ولیعهد سعودی است

شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد بازداشت‌های اخیر در عربستان نشان از آن دارد که ولیعهد سعودی به ارکان قدرت در این کشور مطمئن نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد بازداشت‌های اخیر شاهزادگان بلندپایه در عربستان سعودی نشان می‌دهد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به ارکان قدرت در این کشور مطمئن نیست.

در گزارش شبکه الجزیره آمده است: مقامات سعودی به پنهان کاری درباره بازداشت شماری از شاهزادگان بلندپایه که در راس آن‌ها احمد بن عبدالعزیز آل سعود قرار دارد، ادامه می‌دهند. مطبوعات غربی و خبرگزاری‌های بین المللی فاش کردند بازداشت احمد بن عبدالعزیز، پس از انتقاد او از تعطیلی مسجد الحرام و مسجد نبوی به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا، صورت گرفت. احمد بن عبدالعزیز، برادر شاه سعودی است و بازداشت او، اقدام بی سابقه‌ای است که طبق گفته ناظران، بیانگر نوعی بی اعتمادی محمد بن سلمان به در دست داشتن ارکان قدرت در عربستان است. این ناظران، درباره خطر این اقدام بر انسجام خاندان آل سعود هشدار می‌دهند.

ماجد عبدالهادی گزارشگر شبکه الجزیره همچنین گفت: سرنوشت احمد بن عبدالعزیز از شاه احتمالی به زندانی قطعی تبدیل شد و هیچ طرف رسمی در عربستان به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا حق فرضی او برای به ارث بودن پادشاهی این کشور بر خلاف روند هفتاد سال گذشته، زیر پا گذاشته شد یا اینکه چرا بازداشت و زندانی شده است؟ شمار دیگری از شاهزادگان برجسته از آل سعود هم بازداشت شدند.

بر اساس توافق داخلی خاندان آل سعود، احمد بن عبدالعزیز شرایط لازم را برای ولیعهدی یا پادشاهی دارد. او یکی از هفت فرزند عبدالعزیز آل سعود از خاندان سدیری است که همواره قویترین جناح در آل سعود محسوب می‌شدند. او دارای مدرک علوم سیاسی از یک دانشگاه در آمریکاست. مسیر زندگی این شاهزاده ۷۸ ساله دست‌کم مانند دیگر برادرانش راحت نبوده است. او ۳۷ سال معاون وزیر کشور بود و در سال ۲۰۱۲ که مسئولیت این وزارتخانه حساس را برعهده گرفت، پس از پنج ماه برکنار شد و محمد بن نایف، برادرزاده اش این مسئولیت را برعهده گرفت.

الجزیره همچنین تصریح کرد: مهمترین مسئله در پیشینه «احمد بن عبدالعزیز» آن است که عبدالله بن عبدالعزیز به جای او، مقرن برادر کوچکترش را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد. این اقدام بعدا باعث باز شدن راه بر روی نوادگان عبدالعزیز آل سعود شد. مقرن در دوره ملک سلمان، ولیعهدی را کنار گذاشت و به سرعت این سمت به محمد بن سلمان رسید.

پس از آنکه ولیعهد جوان به سرعت ارکان کشور را در مشت خود گرفت، جنگ‌ها و کشمکش‌هایی که در منطقه به راه انداخت و نیز سیاست‌های هولناک و بحث برانگیز او، زمینه آن را ایجاد کرد تا احمد بن عبدالعزیز بار دیگر به عنوان جایگزین احتمالی محمد بن سلمان مورد توجه قرار گیرد و این موضوع، مشروط به آن است که آل سعود تصمیم بگیرد ماجراجویی درباره شرایط فعلی و آینده خود را متوقف کند.. احمد بن عبدالعزیز بعدا با گرفتن تضمین‌هایی از آمریکا و انگلیس، به عربستان بازگشت.

به استناد مطبوعات بزرگ و خبرگزاری‌های جهانی مانند آسوشیتد پرس، بازداشت احمد بن عبدالعزیز بر خلاف آنچه که بازداشت کنندگان تبلیغ می‌کنند، به هیچ وجه به علت تلاش برای کودتا نبوده است؛ زیرا تنها کاری که او اخیرا صورت داده بود، انتقاد از تعطیلی مسجد الحرام و مسجد نبوی بود. به نظر می‌رسد احمد بن عبدالعزیز، قربانی کودتای زودهنگام است تا او را پیش از آنکه شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین المللی به قدرت برساند، سرنگون کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار