درخواست سفیر ایران برای ورود کامیون‌های ایرانی به گرجستان

سفیر ایران از وزارت خارجه گرجستان درخواست کرد تا کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز گرجستان - آذربایجان، وارد این کشور شده و کالای خود را تخلیه کنند.

درخواست سفیر ایران برای ورود کامیون‌های ایرانی به گرجستانبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران با اکاترینه تیکرادزه وزیر بهداشت و درمان گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

او در این دیدار با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بر ضرورت و اهمیت همکاری دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به حجم بالای مبادلات و تردد اتباع دو کشور، به مشکلات بوجود آمده از جمله لغو پرواز‌ها، مبادلات تجاری و رفت و آمد شهروندان دو طرف اشاره کرد و بر لزوم یافتن راهکار‌های دقیق و سریع به منظور حل مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان و شهروندان مقیم ایرانی در گرجستان و تداوم همکاری‌ها و مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید نمود.

قوام شهیدی همچنین با اشاره به خطرات فراگیری چالش به وجود آمده و تاکید بر اینکه در کره خاکی ویروس مرزی نمی‌شناسد از رویکرد و بهره برداری ابزاری، تبلیغاتی برخی رسانه‌ها در خصوص انتقال و یا انتشار ویروس کرونا، گلایه مندی کرد و اظهار داشت؛ این امر در تضاد با ارزش‌های انسانی است و نمی‌تواند کمکی به مصونیت و ریشه کنی تهدید جهانی به وجود آمده بنماید. امروز دنیا نیازمند همدلی، همفکری و همکاری هرچه بیشتر در مواجه با این تهدید است.

سفیرکشورمان، با اعلام آمادگی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت ارتباط بین وزارتخانه‌های دو کشور تاکید کرد و افزود، ایران آمادگی دارد با تنظیم و امضای پروتکل سلامت با دیگر کشور‌ها که بر مبنای پروتکل‌های بین المللی و به طور مشخص مقررات سازمان بهداشت جهانی تنظیم می‌گردد در شرایط فوق العاده بهداشتی جهت دستیابی به راه کار‌های عادی سازی مبادلات کالا و تردد اتباع و همکاری میان کشور‌ها اقدام نماید.

همچنین اعلام آمادگی شد تا با پذیرش هیات‌های تخصصی و نظرات و ملاحظات وزارت بهداشت گرجستان نسبت به امضای پروتکل دوجانبه در خصوص رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه صادرات و واردات کالا‌ها و صدور گواهی‌های بهداشتی جهت افراد و کالا‌ها اقدام گردد.

موقع در دانشگاه به یادداشت ارسالی از سوی سفارت کشورمان در این خصوص اشاره نمود و خواستار آن شد تا ترتیباتی اتخاذ شود که ایشان بتوانند با رعایت سازو کار‌های بهداشتی به محل تحصیل خود مراجعت نمایند.

اکاترینه تیکارادزه وزیر بهداشت گرجستان در این دیدار ضمن اعلام آمادگی خود برای همکاری با طرف ایرانی، شیوع کرونا ویروس را چالش جدی جهانی دانست و اظهار داشت دولت گرجستان، تبلیغات اشاره شده در خصوص انتقال و انتشار ویروس از سوی یک کشور را محکوم نموده و نمی‌پذیرد.

موضوع باید به شکلی مدیریت شود که تبعات منفی آن بر شهروندان و اقتصاد دو کشور به حداقل برسد.

وزیر بهداشت گرجستان ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با تمامی کشور‌ها از جمله ایران اظهار داشت، مقررات ما به هیچ وجه سیاسی نیست، دولت گرجستان در این خصوص شفاف عمل می‌نماید. ما از یک سو در خصوص حفظ سلامت کلیه اتباع خود و اتباع سایر کشور‌ها که به کشورمان سفر می‌نماید مسئولیت داریم و بر این اساس برخی سخت گیری‌ها اعمال شده است و از سوی دیگر با توجه به جایگاه و نقش مهمی که در سال‌های اخیر در ترانزیت کالا و همچنین رشد گردشگری داشته است تلاش می‌شود تا آسیب‌هایی که به واسطه مراقبت‌های ناشی از مواجه با این چالش ایجاد نموده است به حداقل رسانده شود.

در ابتدای انتشار ویروس آمادگی کمتری در مقابله با آن وجود داشت، لکن در حال حاضر آمادگی تبادل تجربیات اخیر خود در مواجه با این ویروس را داشته و حتی آمادگی داریم موارد احتمالی را تحت درمان قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار