باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

عراقی ها در التحریر زنگ خطر برای ترامپ را به صدا درآوردند

روز گذشته عراقی ها با تجمع در میدان التحریر،خواستار خروج هرچه سریع تر نیروهای بیگانه بویژه آمریکایی ها، از کشورمان شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از تصویب قانونی در پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از این کشور، رهبران  احزاب و جریانات سیاسی در فراخوانی از مردم عراق جهت شرکت در اجتماعی برای حمایت از این قانون  دعوت کردند. مقتدی صدر روز سه‌شنبه بیست و چهارم دی (۱۴ ژانویه) طی فراخوانی از مردم عراق برای شرکت در تظاهرات میلیونی یکپارچه در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی و تجاوزات مستمر آنها دعوت کرد. این درخواست با واکنش مثبت و حمایت سریع گروه‌های مقاومت و جریان‌های سیاسی نماینده اکثریت ملت عراق روبه‌رو شد. عراقی ها هم به این دعوت لبیک گفتند و جمعه  جهان شاهد  عراقی بود که  دغدغه آزادی داشت. مردم  این کشور با حضور میلیونی در خیابان های بغداد یکصدا  خواهان خروج اشغالگران آمریکایی از عراق شدند. 

آمریکا کوله بارش را از عراق می بندد؟

عراق به دنبال تکرار انقلاب ۱۹۲۰

پایگاه خبری العهد نیز در مقاله‌ای تظاهرات میلیونی دیروز در عراق را دومین «انقلاب بیست» [ ثورة العشرین]در این کشور ارزیابی کرد و  اینطور نوشت که صد سال پیش تعدادی از روحانیون و شیوخ عشایر انقلاب فراگیری را در عراق ضد استعمار بریتانیا آغاز کردند که بخش‌های مختلف مردم و نخبگان سیاسی و اجتماعی در آن حضور داشتند. علاوه براین انقلاب مورد اشاره نقطه تحول بزرگی در روند حاکمیت معاصر عراق محسوب می شود. این پایگاه خبری «انقلاب بیست» را  یکی از عواملی دانست که زمینه های شکست امپراطوری انگلیس را فراهم کرده و شرایط از بین رفتن قدرت و نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را محیا کرده است.

 

آمریکا کوله بارش را از عراق می بندد؟

استقبال گسترده از تظاهرات مردمی در بغداد، ضمانتی برای عدم مداخلات خارجی 

بدیهی است تظاهرات مردم عراق در حمایت از قانون اخراج آمریکا علاوه بر اینکه جنبه ضداستعماری و ضداستبدادی دارد از منظرهای دیگری هم قابل بررسی است. چرا که پاسخ مثبت مردم به فراخوان روز جمعه، حرکتی وحدت بخش به شمار رفته و می تواند مصونینی برای مردم این کشور باشد چراکه امنیت ملی آنها بارها تهدید شده است، در ادامه می توان نتیجه گرفت که استقبال گسترده مردمی که روز گذشته در میدان التحریر عراق شاهد آن بودیم،ضمانتی برای ادامه مخالفتها  در قبال مداخله بیگانگان در عراق خواهد بود. آمریکایی‌ها بدون مصوبه سازمان ملل به عراق وارد شدند و طی چندین سال گذشته غیرقانونی و غیرمشروع در این کشور حضور داشتند ،همچنین سعی کردند در عراق بزرگترین سفارتخانه آمریکا در جهان را ایجاد کنند که این امر نشان دهنده چشم طمع داشتن آنها به خاک و نفت این کشور است. علاوه براین آنها درصدد هستند تا عراق را به عربستان دوم تبدیل کنند. آمریکایی‌ها پانزده پایگاه را در نقاط استراتژیک عراق دردست دارند و احداث هیچکدام از مکان ها مجوزی از سمت مردم عراق نداشته و بدون اجازه ایجاد شده‌اند. کاخ سفید هزاران نفر از سربازان خود را در عراق جای داده‌اند که چنین اقدامی می‌تواند خطر جدی برای مردم عراق باشد.

آمریکا کوله بارش را از عراق می بندد؟

 تصویب قانونی مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق حرکت مهمی از سوی مجلس عراق محسوب می شود، اتخاذ این تصمیم  را برخی از تحلیل گران مهمترین اقدام پارلمان و نمایندگان عراق در چندسال اخیر می دانند که   می‌تواند امتیاز خوبی در کارنامه اعضا فعلی مجلس عراق به شمار آید. این تظاهرات از چند جهت موثر واقع می شود، اول اینکه نشانگر وحدت بین احزاب و جریانات سیاسی عراق است که به قانون اساسی و مردم وفادارند، دوم اینکه مردم با این اجتماع میلیونی به نقش کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و ارتجاع عرب به سرکردگی عربستان و امارات پشت پا زدند، قدرت های فرا منطقه ای با دخالت‌های گسترده خود در عراق مانع از ایجاد آرامش و امنیت در بین النهرین شدند.

مردم عراق روز گذشته با برگزاری اجتماع میلیونی  بار دیگر قانونی که  مانع از حضور غیر ضروری نیروهای بیگانه در این کشور می شد را تاییدکردند، استقبال از این فراخوان مهر تایید دیگری بر همه پرسی مجلس عراق و تاکید بر لزوم خروج هرچه سریعتر نیروهای آمریکایی از عراق بود.

تحلیلگران سیاسی با بررسی افزایش اعتراضات به حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بر این باور هستند که استمرار این روند در منطقه غرب آسیا نمی تواند ادامه داشته باشد و حالا که زمینه برای خروج این نیروها از عراق فراهم شده، بدیهی است که در سایر کشور‌های منطقه نیزشاهد برپایی تجمعات علیه حضور آمریکا در خلیج فارس و کشورهای همسایه  خواهیم بود.

با استناد به آخرین تحولات عراق و سایر کشورهای همسایه می توان نتیجه گرفت که دوران حضور جنگجویان آمریکایی در غرب آسیا، رو به پایان است. قطعا مردم سوریه، لبنان، یمن و حتی کشور‌هایی که روسای جمهور یا سردمداران آنها پادشاهان و امیران هستند، به تدریج به خواست مردم تن خواهند داد تا زمینه خروج نیرو‌های آمریکایی و فرامنطقه‌ای از خلیج فارس را فراهم کنند. دولت آمریکا بر این مسئله اذعان دارد که  برای کاهش تعداد نیرو‌های خود در منطقه ابتدا باید زمینه های لازم را فراهم کند، این درحالی است که دونالد ترامپ سال گذشته از هزینه هفت تریلیون دلاری که به واسطه اعزام نیرو به منطقه به مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل شده، انتقاد کرده و تاکید کرد  که با این وجود واشنگتن از حضور نیروهای خود در منطقه سودی نبرده است.

پایان حضور آمریکا در غرب آسیا در حال رقم خوردن است

به جرات می‌توان گفت ماه‌های پایانی حضور نیرو‌های نظامی آمریکایی در غرب آسیا در حال رقم خوردن است و اگر مقاومتی هم از سوی نیروهای بیگانه در این زمینه وجود داشته باشد، موثر  واقع نخواهد شد، چرا که مردم منطقه آگاه‌تر شده و سرچشمه‌ ناامنی، افراط گرایی و خشونت طلبی که همان حضور نیرو‌های آمریکایی در منطقه است را شناسایی کرده اند.

افزایش آگاهی های اجتماعی در بین عامه مردم منطقه را می توان در صفحات مجازی هم رویت کرد. برای مثال عباس سرور خبرنگار بی بی سی در حساب کاربری خود در توئیتر عکسی از راهپیمایی جمعه مردم عراق منتشر کرد که در آن یکی از تظاهرکنندگان پلاکاردی در دست دارد که روی آن نوشته شده است: «سفارت آمریکا را ببندید وگرنه مردم آن را خواهند بست».

آمریکا کوله بارش را از عراق می بندد؟

تظاهرات مردم عراق و زنگ هشداری که برای  آمریکا به صدا درآمد

حمایت مردم عراق از قانون اخراج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور  بیان کننده  اختلافات عمیق عراقی ها  با حضور نیروهای بیگانه بوده و  پیام روشنی مبنی بر عواقب سخت ادامه حضور آمریکایی ها در عراق دارد. این تظاهرات و اتحاد میان مردم و جریانات سیاسی عراق، آمریکایی‌ها را بر سر دوراهی قرار می‌دهد که یا بمانند و هزینه سنگین حضور خود را بپردازند یا با توجه به نفرت عمومی مردم از آنها این کشور را ترک کنند.

تصویب قانون اخراج آمریکا در پارلمان عراق و حمایت های مدنی مردم از آن با برگزاری تظاهرات گسترده در حمایت از این قانون نشان دهنده احساسات مشابه مردم منطقه نسب به پایگاهها و نیروهای نظامی واشنگتن در منطقه است. در حقیقت تجمع روز گذشته در میدان التحریر زنگ هشدار برای آمریکایی ها را به صدا درآورد تا شاید آنها متوجه جایگاه متزلزل خود در منطقه شوند.

گزارش از نرگس رمضانی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار