مرادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پروژه اخراج نظامیان آمریکا از عراق، وارد فاز جدی شد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:اخراج نظامیان آمریکا از عراق، اگر مطالبه عمومی شود امکان پذیر خواهد شد.

آمریکا با هدف مقابله با ایران، پایگاه‌های خود را در اطراف کشور ما چیده است/پروژه اخراج نظامیان آمریکا از عراق، وارد فاز جدی شدمحمدرضا مرادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات عراق، گفت: حشدالشعبی یا بسیج مردمی عراق در سال ۲۰۱۴ با فتوای آیت الله سیستانی برای مقابله با داعش تشکیل شده است. داعش هم یک گروه تروریستی بود که آمریکا  با کمک‌های  زیاد خود از آن  در راستای منافع خود بهره برد. حتی برخی اسناد نشان می‌دهد که طرح تشکیل داعش هم از ابتدا کار دستگاه اطلاعاتی واشنگتن باشد، اما نمی‌توان با قاطعیت از این موضوع سخن گفت.

او افزود: آن طور که مشخص است، داعش در خدمت سیاست‌ها و منافع آمریکا در منطقه عمل می‌کرد. به علاوه حشدالشعبی همان گروهی است که توانسته داعش را در عراق شکست دهد و این یعنی بزرگترین ضربه به برنامه و چشم اندازی که واشنگتن برای خود در بغداد ترسیم کرده بود. افزون بر این گروه حشدالشعبی وارد خاک سوریه شد و به این کشور برای مبارزه با داعش کمک کرد. در حقیقت گروه بسیج مردمی عراق یک خطر بزرگ برای آمریکا به شمار می‌آید.

مرادی ادامه داد: در شرایط کنونی در محور مقاومت شاهدیم که علاوه بر بازیگران ملی مانند ایران، عراق و لبنان شاهد تقویت گروه‌های قدرتمند هستیم. حزب الله لبنان که به عنوان یک گروه قدرتمند شناخته می‌شود، توانست اسرائیل را در دو مرحله شکست دهد. این تجربه‌ی حزب الله باعث شد که آمریکا و اسرائیل به هراس بیوفتند که نمونه و نسخه‌هایی از حزب الله در منطقه تشکیل نشود. به عنوان مثال انصارالله یمن را عربستان و غرب به عنوان نسخه دیگری از حزب الله لبنان می‌دانند و به خاطر همین بر روی آن تمرکز کردند تا آن را به با محدودیت و محکومیت به عقب برانند.

دلیل کینه آمریکا از گروه حشدالشعبی چیست؟

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد:گروه حشد الشعبی در عراق به عنوان گروه قدرتمند دیگری در این کشور ظهور کرد؛ گروهی که از تمام مناطق عراق در آن تجمع یافتند و باعث شدند که واشنگتن نتواند در عراق موفق شود به همین خاطر کینه‌ای از گروه حشدالشعبی نزد آمریکایی‌ها به وجود آمد. در نتیجه واشنگتن به دنبال این بود که به نوعی از حشدالشعبی انتقام بگیرد به علاوه  مدل حکومتی خاص خود را در عراق حاکم کند، اما با آمدن بسیج مردمی عراق همه معادلات آمریکا به هم ریخت.همچنین  واشنگتن از مهر ماه امسال یک فتنه در عراق به راه انداخت که البته موفق نبوده و اکنون وارد فاز دوم برنامه خود شدند و به کتائب حزب الله عراق حمله کرده  تا این گروه را به نوعی وادار به عقب نشینی کنند.

او افزود: کتائب حزب الله بیشترین عملیات‌ها را علیه آمریکا انجام داده است. واشنگتن بیش از ۱۰۰ عملیات در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ علیه کتائب حزب الله انجام داده‌اند. در واقع حشدالشعبی ماهیت ضد آمریکایی دارد، اما کتائب حزب الله به طور خاص بر خروج و مبارزه واشنگتن از عراق تاکید می‌کند، به همین دلیل این گروه مورد حمله آمریکا قرار گرفت. به علاوه  کتائب در منطقه‌ای مورد هدف قرار گرفت که گذرگاه القائم بود. این منطقه در مرز سوریه به عنوان یک منطقه استراتژیک است.

مرادی در پاسخ به این سوال که واکنش مردم عراق نسبت به حمله به سفارتخانه واشنگتن چه بود ؟  آیا در نهایت منجر به اخراج نظامیان آمریکایی می‌شود، توضیح داد: طبق گزارشی که روزنامه الاخبار چند وقت پیش اعلام کرده بود، سفارتخانه آمریکا در بغداد به عنوان مرکز یک فتنه بزرگ علیه بغداد در حال فعالیت است. اسنادی که روزنامه الاخبار منتشر کرد، مبنی بر این بود که یک طرح و پروژه ضد امنیتی در عراق در  جریان است که  طراح آن سفارتخانه آمریکا در بغداد و حامیان مالی آن عربستان و امارات هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: مردم عراق قلب سیاست‌های آمریکا در عراق را هدف قرار داد‌ه‌اند یعنی همان سفارتخانه آمریکا. در حقیقت این امر به بسته شدن سفارت واشنگتن در عراق منتهی نخواهد شد چراکه ریشه‌های حضور آمریکا در بغداد بسیار قوی بوده است و در ۱۶ سال گذشته توانسته با پایگاه‌های نظامی زیادی که در این کشور دایر کرده به نوعی حافظ منافع خودش باشد بنابراین به سادگی‌نمی‌شود آنها را از این کشور خارج کرد.

پروژه اخراج نظامیان آمریکا از عراق، وارد فاز جدی شد

او افزود: اما حمله روز سه شنبه معترضان عراق به سفارت آمریکا نشان داد که پروژه اخراج نظامیان آمریکا از بغداد وارد فاز جدی تری شده است چراکه در سال گذشته برخی نمایندگان پارلمان عراق طرحی را مبنی بر خروج نظامیان واشنگتن از بغداد مطرح کردند لذا حاکمیت عراق تحت الشعاع حضور پایگاه‌های آمریکایی در عراق قرار گرفته است، به همین دلیل نظامیان آمریکایی باید از این کشور اخراج شوند چراکه در شرایط کنونی مردم عراق خواستار تحقق این امر هستند.

مرادی تصریح کرد: تا زمانی که نظامیان آمریکایی در عراق حضور دارند، امنیت عراق یکپارچه و کامل نخواهد بود حتی برخی خبر‌ها حکایت از آن دارد که دولت مرکزی بغداد قدرت و کنترل امنیت هوایی خود را هم در اختیار ندارد و به همین دلیل شاهد این امر هستیم که که در خواست‌ها برای خروج آمریکا از عراق بسیار زیاد شده است. مقامات مختلف حشدالشعبی نیز  اعلام کردند که بعد از ۱۶ سال نظامیان آمریکایی باید خاک عراق را ترک کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: آمریکا در یک مرحله سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شد، اما سال ۲۰۱۴ به بهانه‌ای بار دیگر به این کشور برگشت، در شرایط کنونی بهترین فرصت برای مردم عراق این است که حمله آمریکا به کتائب حزب الله به عنوان گروهی از حشدالشعبی را به یک عامل و نقطه عطفی در جهت اصرار بر اخراج نظامیان آمریکایی قلمداد کنند و همین حرکتی را که شروع کردند ادامه دهند. در حقیقت یک مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ وقت در واشنگتن کودتا نمی‌شود؟ گفت؛ چراکه در آن سفارت آمریکا وجود ندارد. این یعنی که سفارت واشنگتن در هر کشوری حضور داشته باشد به عنوان عامل کودتا و دسیسه چینی علیه دولت مرکزی عراق خواهد بود.

هدف آمریکا  با حضور در عراق، مقابله با ایران است

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا خروج آمریکا از عراق امکان پذیر است، گفت: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما در شرایط کنونی امنیت و بحث حوزه‌های سیاسی و اقتصادی عراق تا حدود زیادی به آمریکا وابسته شده و آن هم به علت حضور ۱۶ ساله واشنگتن در خاک بغداد است. اساسا عراق به عنوان صحنه بازی قدرت‌ها معروف است بنابراین  نمی‌توان انتظار داشت که طرح اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق فردا مطرح ،  پس فردا در پارلمان تصویب و روز بعد هم اجرا شود، این امر قطعا دور از ذهن است چراکه آمریکا به این راحتی‌ها عراق را ترک نخواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: هدف آمریکا در عراق، سوریه و سایر کشور ها مقابله با ایران است به همین خاطر پایگاه‌های خود را در اطراف ایران چیده  اما  اگر طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تبدیل به یک مطالبه عمومی شود این امر به صورت تدریجی امکان پذیر خواهد بود و واشنگتن را به این نتیجه می‌رساند که برای اینکه نیرو‌های خود را از بغداد خارج نکند، در خصوص حوزه‌های نفوذ و دخالت هایش در بحث سیاسی، اقتصادی و امنیتی تجدید نظر کند، چراکه در غیر این صورت دیگر امنیت سربازان آمریکایی تامین نخواهد شد و تبعات زیادی برایشان در پی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:راه‌اندازی کمپین «من عراقی‌ام» برای اخراج نیرو‌های آمریکایی 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۲ دی ۱۳۹۸
عراق قادر نیست نمی تواند آمریکا را اخراج کند.
آخرین اخبار