ترکیه: از روسیه انتظار داریم خلیفه حفتر را به پذیرش آتش‌بس متقاعد کند

وزیر امور خارجه ترکیه گفت آنکارا انتظار دارد روسیه ژنرال خلیفه حفتر را برای اعمال آتش‌بس در لیبی متقاعد سازد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز گفت آنکارا انتظار دارد روسیه خلیفه حفتر را برای پذیرش آتش‌بس متقاعد سازد، چرا که دستیابی به یک راه حل سیاسی با پذیرش آتش‌بس امکان پذیر است.

چاووش اوغلو در یک کنفرانس خبری در استانبول در این خصوص گفت: «بر اساس توافقی که رؤسای جمهور ترکیه و روسیه به دست آوردند آنکارا از دوستان روس خود انتظار دارد ژنرال خلیفه حفتر را برای اعمال آتش‌بس در لیبی متقاعد سازد». او در ادامه افزود: «وقتی راه حل سیاسی به میان می‌آید، ترکیه هیچ مشکلی با گفت‌وگو با کسی از جمله حفتر ندارد، اما ابتدا باید او آتش‌بس را رعایت کند».

به دنبال دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و ولادیمیر پوتین، همتای روس او، در روز چهارشنبه در استانبول، آن‌ها خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی تا ۱۲ ژانویه شدند.

دولت وفاق ملی لیبی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده از درخواست آتش‌بس استقبال کرده، اما خلیفه حفتر این درخواست‌ها را نپذیرفته است.

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ با بحران مواجه شده و به دو دولت تقسیم شده است. دولت وفاق ملی لیبی مستقر در طرابلس مورد حمایت جامعه جهانی است و ارتش ملی این کشور تحت فرماندهی خلیفه حفتر در شرق لیبی استقرار دارد.

هر دو دولت لیبی از حمایت‌های سیاسی و نظامی قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی برخوردارند، به ویژه ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی پشتیبانی و روسیه از نیرو‌های خلیفه حفتر حمایت می‌کند. نیرو‌های خلیفه حفتر که حملاتی را در پایتخت لیبی در بهار گذشته آغاز کردند، روز دوشنبه از در اختیار گرفتن کنترل شهر سرت‏، واقع در ۳۷۰ کیلومتری جنوب شرق طرابلس خبر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار