اتمام پروژه‌های حوزه پایانه‌ها در بازارچه مرزی تا دهه فجر

استاندار خراسان جنوبی گفت: برق رسانی بازارچه نیز تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و همچنین تمام پروژه‌های حوزه پایانه‌ها در بازارچه مرزی تا دهه فجر تکمیل و افتتاح شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در منطقه مرزی ماهیرود گفت: مصوبات جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی و تکالیف دستگاه‌های اجرایی باید در موعد مقرر و زمان بندی شده اجرایی و عملیاتی شود .

او افزود: بخش درح یکی از بخش‌های محروم استان و حتی در سطح کشور است، اما این بخش در منطقه مرزی قرار دارند که قاعدتاً نباید محروم باشند، شاید به دلیل عدم استفاده مطلوب مردم این منطقه از مواهب مرز و بازارچه باشد به همین دلیل ما نگاه ویژه‌ای در اشتغال مردم بخش درح در بازارچه مرزی و منطقه ویژه ماهیرود داریم و این وظیفه انسانی ماست.

معتمدیان با اشاره به اینکه  پروژه آبرسانی بازارچه مرزی ماهیرود توسط امور آب منطقه‌ای تا دهه فجر تکمیل و افتتاح شود، اظهار کرد:  برق رسانی بازارچه مرزی ماهیرود به طول ۵۰ کیلومتر با اعتبار نقدی ۱۱ میلیارد تومان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و گازرسانی به بازارچه و منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود تا سال ۹۹ به اتمام برسد.

 استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مقرر شد جاده سربیشه- درح- ماهیرود با اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد ادامه داد: عملیات اجرایی دو بانده شدن جاده ارتباطی درح به سربیشه با مسافت ۲۳ کیلومتر طی ماه جاری آغاز شود و پل ماهیرود تکمیل و تا دهه فجر افتتاح شود. همچنین تمام پروژه‌های حوزه پایانه‌ها در بازارچه مرزی تا دهه فجر تکمیل و افتتاح شود.

او بیان کرد: بحث ساماندهی کارگران برای ما بسیار مهم است و سیاست ما در ساماندهی کارگران در این منطقه مرزی به این صورت است که ۵۰ درصد نیروی کار از افغانستان و ۵۰ درصد از نیروی کار ایرانی با اولویت نیروی بومی منطقه درح باشد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در راستای ترغیب و جلب توجه کشور افغانستان به ظرفیت‌های مرز ماهیرود و افزایش میزان صادرات کالا به کشور مذکور لازم است به خواسته‌ها و مطالبات اصلی طرف مقابل که همانا واردات کالا از این کشور است توجه کنیم.

معتمدیان عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها و هدف گذاری ما این است که ظرفیت صادرات مرز ماهیرود را باید به سرعت افزایش دهیم  و همه دستگاه‌های اجرایی باید در این راستا روان سازی کنند، ظرفیت سازی به عنوان یک تکلیف قانونی همه اعضای شورای ساماندهی مبادلات مرزی است و در این راستا باید همه همراهی و کمک کنند که به زودی این امر محقق شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: طبق آمار استخراجی در سال ۲۰۱۸، از کشور ایران در مجموع یک میلیارد دلار صادرات به ۲۷ کشور اروپایی داشتیم در حالی که در همین سال قریب یک میلیارد دلار صادرات تنها از استان خراسان جنوبی و از مرز ماهیرود به کشور افغانستان داشتیم.

او ادامه داد: بنابراین صادرات استان خراسان جنوبی طی سال ۲۰۱۸ به افغانستان معادل کل صادرات کشورمان به ۲۷ کشور اروپایی در همان سال است این در حالی است که تنها ۳۰ درصد از ظرفیت صادرات به کشور افغانستان در اختیار ماست.

معتمدیان تصریح کرد: اگر بتوانیم از این فرصت مرز و صادرات به افغانستان استفاده کنیم و موانع را برداریم و هماهنگی‌ها را افزایش دهیم و هم افزایی انجام گیرد و در زمینه صادرات و تعاملات مرزی ظرفیت سازی کنیم قطعا بازار بکر افغانستان می‌تواند یک تحول در حوزه اقتصادی برای کشور ایجاد کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هدف گذاری  این است که فعالیت  مرز ماهیرود ۲۴ ساعته شود و این امر باید انجام گیرد، گفت: حوزه اقتصادی استانداری باید با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مرتبط، با برگزاری منظم جلسات تخصصی و کارشناسی، موانع و محدودیت‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی در این زمینه را شناسایی و مرتفع کند.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.