چین نیروی فضایی آمریکا را تهدیدی برای امنیت و صلح در فضا دانست

مقامات پکن گفتند تشکیل نیروی فضایی آمریکا تهدیدی برای امنیت و صلح در فضاست و فضای خارج از کره زمین را بیش از اندازه آلوده به سلاح می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی هیل، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز به خبرنگاران گفت پکن بسیار نگران تشکیل نیروی فضایی آمریکاست و این نیرو برای امنیت و صلح در فضا مخاطره‌آمیز است.

شوانگ در این خصوص گفت: «اقدامات آمریکا نقض جدی اجماع بین المللی در مورد استفاده صلح آمیز از فضا، تضعیف تعادل و ثبات استراتژیک جهانی و تهدید مستقیم برای صلح و امنیت فضای بیرونی است.» او در ادامه تاکید کرد که پکن به شدت مخالف تشکیل شاخه ششم ارتش آمریکاست.

این اظهارات وزیر امور خارجه چین چند روز پس از آن بیان شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قانون دفاع ملی ۲۰۲۰ را که در آن به طور رسمی اجازه داده شده نیروی فضایی آمریکا تشکیل شود، امضا کرد.

ترامپ نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به تشکیل چنین نیرویی در ارتش آمریکا اشاره کرد. این شاخه نظامی نخستین شاخه‌ای است که به طور ویژه برای مقابله با تهدیدات مربوط به فضای بیرون از کره زمین طراحی شده است. مقامات آمریکایی به بهانه آنکه چین در سال ۲۰۰۷ یک ماهواره را با موشک هدف قرار داد سالهاست به فکر ایجاد چنین نیرویی هستند.

ترامپ چند روز پیش در یک سخنرانی گفت: «از هفتاد سال پیش که رئیس‌جمهور هری ترومن برای نخستین بار نیروی هوایی را تشکیل داد به آن فکر کرد که ما یک سرویس نظامی کاملا جدید آمریکایی را ایجاد خواهیم کرد، این یک جمله ناب بود.» او در ادامه به تشکیل نیروی فضایی آمریکا اشاره کرد و گفت: «با امضای امروز من، شاهد به وجود آمدن نیروی فضایی خواهید بود و این نیرو اکنون رسماً ششمین شاخه نیرو‌های مسلح آمریکاست. واقعاً باورکردنی نیست. لحظه بزرگی است و اتفاقات زیادی قرار است در فضا روی دهد.»

ارتش آمریکا شامل پنج شاخه نظامی از جمله نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی است و این نیروی فضایی جدید از زیرمجموعه‌های نیروی هوایی آمریکا خواهد بود.

تاسیس نیروی فضایی آمریکا گرچه از سوی ترامپ به عنوان یک موفقیت بزرگ ارزیابی شده، اما فرماندهان نظامی آمریکا آنرا تاییدی بر ضرورت سازماندهی بهتر و کارآمدتر دفاع از منافع آمریکا در فضا بویژه در حوزه ماهواره‌هایی که برای ناوبری و نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرند ارزیابی می‌کنند.

نیروی فضایی آمریکا برنامه‌ای برای فرستادن نیرو‌های رزمی به فضا نیست و برای این هدف طراحی نشده است. هزینه تاسیس نیروی فضایی آمریکا در بخشی از بودجه ۱.۴ هزار میلیارد دلاری دولت از جمله بودجه پنتاگون پیش‌بینی شده است. این بخش در ابتدا با حدود ۲۰۰ نیرو تشکیل می‌شود و بودجه سال اولش در سال ۲۰۲۰، ۴۰ میلیون دلار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار