وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت:

دانشجویان معلول از تحصیل رایگان برخوردار می‌شوند

شریعتمداری گفت: تمام معلولانی که در دانشگاه‌های سراسری و غیر دولتی مشغول به تحصیل می‌شوند، امکان بهره‌برداری از آموزش رایگان را خواهند داشت.

دانشجویان معلول، از تحصیل رایگان برخوردار می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری، وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: همان‌طور که قبلا وعده داده بودیم آیین‌نامه اجرایی مفاد ۹، ۱۲. ۱۳ قانون حمایت از حقوق معلولان در جلسه امروز هیئت وزیران از تصویب دولت گذشت و برای اجرا ابلاغ شد.

شریعتمداری ادامه داد: بر اساس مفاد آیین‌نامه برنامه‌ اجرایی ماده ۹ ، تمام معلولانی که در دانشگاه‌های سراسری کشور و غیر دولتی مشغول به تحصیل می‌شوند، امکان بهره‌برداری از آموزش رایگان را خواهند داشت و می‌توانند در مراکز و دانشگاه‌های آموزش عالی ثبت نام و تحصیل کنند.


بیشتر بخوانید: بانک مرکزی به زودی لیست ارز بگیران را شفاف سازی می‌کند


شریعتمداری درباره ماده ۱۲ این قانون بیان کرد: امروز ماده دیگری به تصویب رسید، که بر اساس مفاد این آیین‌نامه تمام کارفرمایانی که نسبت به کارگیری افراد معلول اقدام می‌کنند؛ از این پس از هزینه‌ای تحت عنوان کارایی خدمت مطلوب به معلولان بهرمند خواهد شد.

شریعتمداری ادامه داد: کارمندان معلول به وسیله این منابع می‌توانند به مدت ۵ سال به متناسب‌سازی وضعیت محیط کار و به کارگیری فن‌آوری‌های کمکی برای استفاده مطلوب‌تر از معلولان در محیط‌های کار اقدام کنند؛ همچنین بر اساس ماده ۱۳ آیین‌نامه اجرایی قانون جامعه حمایت از معلولان، حق بیمه تمامی معلولانی که در کارگاه‌های مختلف خدماتی و تولیدی مشغول به کار هستند، توسط دولت پرداخت شود؛ در صورتی که کارفرمایان نسبت به ثبت اسم معلولان دارای شناسه در شناسه اطلاعات کارفرمایان در مجموعه وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی اقدام کنند، می‌توانند از پرداخت سهم بیمه کارفرمای تامین اجتماعی معاف شوند و دولت آن را پرداخت کند.

او درباره جمعیت معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی در کشور تصریح کرد: مجموعه معلولان ثبت نام شده در سازمان بهزیستی یک میلیون و ۵۰ هزار نفر است که در سال قبل، از مجموعه نابینایان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در کنکور سراسری شرکت کردند و ۱۴ نفر رتبه زیر هزار به دست آوردند، که ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون جامع حمایت از معلولان شامل آن‌ها می‌شوند؛ افزون بر این معلولان شاغل از میان این یک میلیون و ۵۰ هزار نفر می‌توانند از قانون مصوب ماده ۱۲ و ۱۳ بهره‌مند شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پیش بینی لایحه بودجه برای اشتغال‌زایی اظهار کرد: هنوز لایحه را تقدیم مجلس نکرده‌ایم، اما تلاش ما بر این است که بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال قبل به نحو کامل و جامع‌تری با منابع تحقق یافته‌تری نسبت به سال قبل از محل منابع درآمدی مطمئن دولت تامین اعتبار کنیم و در بودجه ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار بگیرد؛ همچنین می‌خواهیم در لایحه بودجه سال ۹۹ با کمک مجلس منابع درآمد مطمئنی را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کار بگیریم و در زمینه پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی یک روند مطلوبی را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار