در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دیداری سرنوشت‌ساز برای تشکیل یک بلوک اقتصادی قدرتمند در منطقه

هانی‌زاده گفت: گفت‌وگو‌ی روسای جمهوری ایران و روسیه یک دیدار سرنوشت ساز است و تأثیرگذاری آن می‌تواند به تشکیل یک بلوک اقتصادی قدرتمند در منطقه منتهی شود.


دیداری سرنوشت‌ساز برای تشکیل یک بلوک اقتصادی قدرتمند در منطقهحسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره به دیدار پوتین و روحانی گفت: دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه نشست سران اتحادیه اورآسیا نشان دهنده تشکیل یک بلوک و مجموعه جدید برای تقابل با هژمونی آمریکا است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این دیدار صمیمی نشان می‌دهد که آمریکا و شخص دونالد ترامپ به شدت در انزوای سیاسی جهانی قرار دارد؛ زیرا علی‌رغم فشار‌هایی که از سوی برخی سران کشور‌های اروپایی بر  رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آورد، با این حال رئیس جمهور حاضر نشد با ترامپ ملاقات کند.


بیشتر بخوانید: رایزنی روحانی و پوتین درباره مهم‌ترین مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی/ گفت‌وگوی روسای جمهوری ایران و روسیه در خصوص ابتکار صلح هرمز


هانی‌زاده تأکید کرد: این نشانه قدرت جمهوری اسلامی ایران و عظمت ایران در برابر کشور‌ها و مقاومت ملت ایران در برابر فشار‌ها و تحریم‌های ظالمانه است.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: این دیدار صمیمی پوتین و روحانی در ارمنستان نشان می‌دهد که اکنون شرایط ایران برای تقابل با تحریم‌های آمریکا جدی‌تر شده است و ایران تلاش می‌کند که با تکمیل این مجموعه اقدامات و رویکری که در قبال تحریم‌ها گرفته است، مانند جایگزین کردن ارز منطقه‌ای به جای دلار می‌تواند، تأثیر این فشار‌ها بر اقتصاد ایران را کاهش دهد.

او با اشاره به اهمیت این دیدار بر کاهش تأثیر تحریم‌ها افزود: ایران با استفاده از ظرفیت اتحادیه اورآسیا می‌تواند یک مجموعه روبه‌رشد اقتصادی تشکیل دهد تا در مقابل تحریم‌های آمریکا مقابله کند و آقای پوتین ثابت کرده است در یک جبهه همراه ایران است و فشار‌های رئیس جمهور آمریکا برای انزوای ایران بی نتیجه مانده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اهمیت دیپلماتیک این دیدار برای ایران گفت: ایران اکنون در بهترین وضعیت دیپلماتیک در منطقه قرار دارد که می‌تواند در مقابل رئیس جمهور آمریکا و فشار‌های غرب ایستادگی و از این مرحله سخت عبور کند.

هانی‌زاده تصریح کرد: دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در تقابل میان تهران و واشنگتن  در حوزه سیاسی،  اقتصادی و امنیتی بسیار حائز اهمیت است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه هرگاه ایران و روسیه به هم نزدیک شدند اثرات بسیار خوبی در کاهش بحران‌های منطقه‌ای مشاهده شده است، گفت: به نظر می‌رسد که روابط تهران و مسکو بیش از گذشته مستحکم خواهد شد.

او اذعان کرد: پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا می‌تواند یک دروازه جدیدی برای عبور ایران به سمت یک اقتصاد پویا باشد. آقای پوتین ثابت کرده که می‌تواند به عنوان رهبر یک کشور قدرتمند ظاهر شود و با ایستادن در کنار ایران توانسته اثر تحریم‌های ظالمانه را کاهش دهد و ادامه این روند به ایران کمک می‌کند که از شرایط اقتصادی تحریم‌ها خارج شود.

هانی‌زاده با موثر دانستن حضور روسیه در پیمان «صلح هرمز» گفت: پیمان «صلح هرمز» میان ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس است و روسیه می‌تواند یک نقش تأثیرگذاری در عملیاتی شدن این طرح داشته باشد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: اگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس از زیر چتر حمایتی آمریکا خارج شده و یک سیاست مستقل را اتخاذ کنند، امنیت خلیج فارس بومی می‌شود. حضور آمریکا و غرب در خلیج فارس و تنگه هرمز کاهش پیدا می‌کند و ایران به دنبال عملیاتی کردن این طرح است.

هانی‌زاده تصریح کرد: آمریکا و منافع آن اجازه نمی‌دهند این طرح توسط کشور‌های حاشیه خلیج فارس پذیرفته شود و اینجاست که ظرفیت روسیه برای اجرایی کردن این طرح می‌تواند کمک کند و تنش‌ها را در خلیج فارس کاهش دهد.

او با اشاره به مانور نظامی مشترک میان ایران و روسیه که به زودی اجرا می‌شود، افزود: مانور مشترک ایران و روسیه در خلیج فارس نشان دهنده روابط تنگاتنگ دیپلماتیک در سطوح عالی حتی در سطوح نظامی است و این خود یک هشدار برای آمریکا و هم پیمانانش در منطقه است که ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز تنها نیست و قدرت‌های دیگرِ بزرگ جهان در کنار ایران خواهند بود و این یک عامل بازدارنده برای ماجراجویی‌های آمریکا در قبال ایران است و در ارتقای توان نظامی ایران مهم خواهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: معتقدم محور‌های اصلی گفت‌وگو‌های روسای جمهوری ایران و روسیه در مسئله استفاده از دریای خزر و ارتقای سطح تعاملات این دو کشور است، همچنین اتحادیه اورآسیا و افزایش کارایی سازمان شانگ‌های، افزایش همکاری نظامی، اقتصادی و امنیتی مسکو و تهران برای پایان دادن به بحران سوریه و استفاده از ظرفیت‌های روسیه برای کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکاست.

هانی‌زاده تصریح کرد: گفت‌وگو‌ی روسای جمهوری ایران و روسیه یک دیدار سرنوشت ساز است و تأثیرگذاری آن می‌تواند به تشکیل یک بلوک اقتصادی قدرتمند در منطقه منتهی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار