در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پیشنهاد تغییر مطالب برخی کتاب‌ها/ محتوای دخترانه کتاب‌های درسی بررسی می‌شود

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: پژوهشی برای بررسی محتوای کتاب‌های درسی از بعد جنسیت در دستور کار قرار گرفته است.

فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پژوهشی با موضوع بررسی محتوای مردانه در کتاب‌های درسی اظهار کرد: این موضوع قبلا هم مورد توجه قرار گرفته بود و پژوهش‌هایی در این باره انجام شده بود، اما اخیرا هم به سفارش دفتر امور زنان  موضوع را مجدد بررسی می‌کنیم.

او ادامه داد: پژوهشی با موضوع تحلیل محتوای کتاب‌های درسی از بعد زنانه یا مردانه بودن این محتوا در دستور کار قرار گرفته است البته ارزشیابی‌هایی که از سال ۹۰ تا کنون درباره محتوای آموزشی کتاب‌های درسی انجام شده ، تا حدی به موضوع جنسیت در کتاب‌های درسی هم پرداخته است.

کریمی با اشاره به اینکه پروپوزال این پژوهش نوشته شده است، تصریح کرد: اکنون در مرحله تصویب پروپوزال هستیم تا بعد از آن پژوهش جدی و دقیق‌تری بر موضوع محتوای کتاب‌های درسی با محوریت توجه به جنسیت انجام دهیم.
 

پژوهشی یکساله برای تحلیل محتوای کتاب‌های درسی

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره مدت زمان انجام این پژوهش بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم بعد از تصویب پروپوزال حدود یک سال زمان برای پژوهش نیاز داشته باشیم چرا که باید مجموعه کتاب‌های درسی را از حیث تصاویر گفتمان مربوط به برنامه درسی و محتوا بررسی کنیم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعد از بررسی اگر سهم دختران در محتوای آموزشی کم برآورد شود با توجه به اینکه تصمیمی برای تغییر کتاب‌های درسی وجود ندارد چه تصمیمی اتخاذ می‌کنید، گفت: تغییرات کتاب‌های درسی باید در بستری منطقی انجام شود و بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاداتی برای تغییر در برخی کتاب‌های درسی ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار