معاون بهبود تولیدات گیاهی؛

افزایش ۲۰ درصدی تولید گندم با کشت کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت کلزا در اراضی باعث می‌شود آفات و بیماری‌ها کنترل‌شده و در تناوب با گندم، تولید گندم حداقل ۲۰ درصد افزایش عملکرد خواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان شمالی با اشاره به جمع‌بندی برنامه کشت پاییزه در آستانه سال زراعی جدید در خصوص اهمیت کشت کلزا گفت: درزمینهٔ تأمین دانه‌های روغنی حدود ۹۰ درصد وابستگی داریم و هرساله جهت تأمین این نیاز ارز زیادی از کشور خارج می‌شود که بااراده کشاورزان می‌توان نسبت به تأمین روغن جامعه اقدام کرد.

تشکری افزود: ازنظر فنی، کشت این گیاه در اراضی باعث می‌شود آفات و بیماری‌ها کنترل‌شده و در تناوب با گندم، تولید گندم حداقل ۲۰ درصد افزایش عملکرد خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص تسهیلات و مکانیزاسیون گفت: تاکنون ۷ خط اعتباری مکانیزاسیون وجود داشته و هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات وجود ندارد به‌ویژه در بحث مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی؛ تسهیلات بانک کشاورزی با نرخ کمتر در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

او اظهار کرد: در ۶ ماه اول امسال ۱۱۶ دستگاه تراکتور جهت توزیع بین متقاضیان پارسال در نظر گرفته‌شده که با وجود مشکلات به وجود آمده در کارخانه تراکتورسازی، تعداد زیادی از کشاورزان برای صدور پیش فاکتور خرید تراکتور معرفی شدند و این روند برای شش ماه دوم سال هم ادامه خواهد داشت.

تشکری در خصوص ترغیب کشاورزان به کشت کلزا گفت: پارسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا سه هزار و ۴۳۹ تومان بود که امسال رقم ۵۴۰۰ تومان به شورای اقتصادی پیشنهادشده و برنامه‌ای جهت خرید تضمینی کلزا طرح‌ریزی‌شده تا تمام کلزای تولیدی از کشاورزان خریداری شود.

او افزود: به‌طور متوسط با ۵ کیلوگرم بذر کلزا می‌توان یک هکتار زمین را کشت نمود و قیمت بذر کیلویی از ۱۷ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان است و برای کشت کلزا سهمیه کود نیز در نظر گرفته‌شده که متناسب با مرحله رشد در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای هر هکتار کشت کلزا ۵ میلیون تومان وام در نظر گرفته‌شده است.

تشکری افزود: پارسال ۱۱۶ دستگاه ریزکارنده دارای یارانه ۵۰ درصد در بین کشاورزان توزیع‌شده که امسال نیز این دستگاه‌ها آماده‌به‌کار هستند.

تشکری تأکید کرد: پس از کشت کلزا نیز همکاران جهاد کشاورزی ضمن بازدید‌های مداوم از مزارع توصیه‌های لازم را خواهند داشت تا کشاورزان هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشند.

انتهای پیام/ ر

افزایش ۲۰ درصدی تولید گندم با کشت کلزا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.