انفجار در سورودونیسک/ آیا روسیه سلاح جدیدی را آزمایش کرد؟

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با اشاره به انفجار اخیر در شمال غربی روسیه نوشت مقامات اطلاعاتی آمریکا این انفجار را ناشی از آزمایش یک موشک کروز هسته‌ای جدید می‌دانند.

انفجار در سورودونیسک/ آیا روسیه سلاح جدیدی را آزمایش کرد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقامات اطلاعاتی آمریکا در تلاشند تا به علت انفجار هفته گذشته در سواحل روسیه که به نظر طی آزمایش یک موشک کروز هسته‌ای به وقوع پیوست، پی ببرند. انفجاری که منجر به مرگ ۷ نفر شد.

نیویورک تایمز در این گزارش نوشت انفجار اخیر در نزدیکی سایت آزمایش موشکی ننوکسا که افزایش قابل توجه تشعشات رادیواکتیو را در پی داشت، مقامات اطلاعاتی آمریکا را بر آن داشت تا به علت آن پی ببرند. مقامات آمریکایی تاکنون به طور علنی درباره این انفجار اظهارنظر نکرده‌ند.

به ادعای این روزنامه آمریکایی این انفجار احتمالا بدترین نوع انفجار در روسیه پس از حادثه چرنوبیل، هر چند در مقیاس کوچکتر، است. اما واکنش دولت روسیه سبب ایجاد نگرانی در شهر‌های اطراف محل حادثه شده و توجه تحلیلگران در واشنگتن و اروپا را به خود جلب کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند گمان می‌کنند که این انفجار مرموز مربوط به نمونه اولیه از سلاحی است که ناتو آن را «اس اس سی-ایکس-۹ اسکای فل» می‌نامد. این همان موشک کروزی است که بنا به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قادر است به هر نقطه‌ای از جهان برسد، زیرا بخشی از سوخت آن توسط یک راکتور هسته‌ای کوچک تامین می‌شود و می‌تواند محدودیت‌های معمول بُردی را برای این نوع موشک‌ها از بین ببرد.

نیویورک تایمز یادآور شد همانطور که رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در سال ۲۰۱۸ گفت این موشک کلاس جدید برای گریز از سامانه‌های پدافندی آمریکا طراحی شده است. در چندین گزارش اخیر پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا و دیگر گزارش‌های دولتی از این موشک کروز هسته‌ای روسیه با عنوان تهدیدی تازه برای واشنگتن یاد شده است.

همچنین گفته می‌شود این موشک جدید قادر به حرکت در مسیری غیرقابل پیش بینی در ارتفاعات نسبتا پایین است. این ویژگی باعث می‌شود این موشک تقریبا برای سامانه‌های پدافندی آمریکا مستقر در آلاسکا و کالیفرنیا که به منظور رهگیری کلاهک‌های موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای در فضا طراحی شده اند، غیرقابل توقف باشد و سامانه‌های پدافندی آمریکا را پشت سر بگذارد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود مدعی شد حتی پیش از انفجار هفته گذشته، آزمایش‌های اولیه این موشک کروز با شکست مواجه شده است. سوای از تلفات انسانی این انفجار، مقامات اطلاعاتی آمریکا این سوال را مطرح می‌کنند که آیا رویای بزرگ ولادیمیر پوتین برای داشتن یک زرادخانه احیا شده در این انفجار مرموز بر باد رفته یا تنها عقب نشینی روسیه از تلاش برای ساخت موشک‌های جدیدی است که آمریکا قادر به رهگیری آن‌ها نباشد.

بسیاری از کارشناسان تسلیحات نظامی مدتهاست که این تلاش روسیه را نوعی خیال پردازی قلمداد می‌کنند، فناوری که آمریکا نیز در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تلاش کرد تا آن را بکار گیرد، اما ناکام ماند.

نیویورک تایمز در پایان یادآور شد انفجار هسته‌ای در روسیه در برهه‌ای حساس از رقابت هسته‌ای مسکو و واشنگتن به وقوع پیوست. آمریکا اخیرا به بهانه نقض طولانی مدت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از سوی مسکو، از آن خارج شد و تردید‌هایی درباره تمدید پیمان مشترک استارت نو میان دو کشور بوجود آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار