دوترته: هرگز به آمریکا اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای در فیلیپین را نمی‌دهم

رئیس‌جمهور فیلیپین گفت هیچگاه اجازه استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک کشورش را نخواهد داد.

دوترته: هرگز به آمریکا اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای در فیلیپین را نمی‌دهمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین گفت هرگز به آمریکا اجازه استقرار تسلیحات هسته‌ای خود در خاک این کشور را برای مقابله با چین نخواهد داد.

رئیس جمهور فیلیپین در یک سخنرانی در پایتخت این کشور گفت: نمی‌توانید تسلیحات هسته‌ای خود را در فیلیپین مستقر کنید. این اتفاق هیچگاه نمی‌افتد، زیرا من اجازه آن را نخواهم داد. من هیچگاه به هیچ نیروی نظامی خارجی اجازه (استقرار در فیلیپین) را نخواهم داد. نمی‌خواهم با چین بجنگم.

دوترته همچنین درباره پیامد‌های مرگبار درگیری احتمالی میان قدرت‌های هسته‌ای دنیا هشدار داد. او یادآور شد: اگر وارد جنگ شوید و چین و آمریکا و روسیه و انگلیس و ایتالیا و فرانسه موشک‌های هسته‌ای خود را بکار گیرند، این به معنای نابودی همه ما خواهد بود.

فو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین پیشتر هشدار داده بود پکن اقدامات مقابله‌ای را در برابر استقرار احتمالی موشک‌های میان‌برد آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه در پیش خواهد گرفت. کره جنوبی و استرالیا نیز اعلام کردند در حال حاضر قصد ندارند اجازه استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در خاک خود را بدهند.

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا برنامه‌ای را برای استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در منطقه آسیا-اقیانوسیه در نظر دارد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد پس از خروج هفته پیش واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، این کشور اکنون آزاد است تا موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خود را در هر کجای دنیا از جمله آسیا و اقیانوسیه مستقر کند تا به مقابله با چین بپردازد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، و رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، امضا شد، یک عامل بازدارنده در برابر جنگ هسته‌ای است. این پیمان تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای و غیرهسته‌ای با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع کرد. اوایل سال میلادی آمریکا و ناتو، روسیه را به نقض پیمان متهم کردند و مدعی شدند این کشور موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر تولید کرده است. این در حالی است روسیه این ادعا را رد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار