کره شمالی: ژاپن تلاش می‌کند حرکت به سمت صلح در شبه‌جزیره کره را از بین ببرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی در واکنش به اقدام ژاپن در محدود کردن صادرات برخی کالا‌ها به کره جنوبی، توکیو را به تضعیف صلح در شبه‌جزیره کره متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی شامگاه جمعه در واکنش به محدودیت اعمال شده از سوی ژاپن بر صادرات برخی کالا‌ها به کره جنوبی در بحبوحه یک مناقشه دیپلماتیک قدیمی، از ژاپن به شدت انتقاد کرد و این کشور را به تضعیف صلح در شبه‌جزیره کره متهم کرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) شامگاه جمعه اعلام کرد: «ژاپن با اعمال فشار بر کره جنوبی از طریق این محدودیت‌ها تلاش می‌کند حرکت به سمت صلح در شبه‌جزیره کره را از بین ببرد.»

این محدودیت‌ها که از اوایل ژوئیه اعمال شده است، به صادرات فراورده‌های شیمیایی مربوط می‌شود که برای ساخت تراشه‌ها و صفحات نمایش از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری کره جنوبی همچون سامسونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقدام نگرانی‌ها را در مورد احتمال افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان برانگیخته است.

ژاپن در واکنش به تصمیم دیوان عالی کره جنوبی درخصوص مناقشه قدیمی کار اجباری در دوره جنگ جهانی دوم، اوایل ماه کنونی میلادی محدودیت‌هایی بر صادرات مواد لازم در تولید نیمه رسانا‌ها و صفحات نمایش به کره جنوبی وضع کرد و حتی ممکن است تدابیر تلافی‌جویانه بیشتری اتخاذ کند.

مناقشه در خصوص کار اجباری پس از آن آغاز شد که دیوان عالی کره جنوبی سال گذشته به شرکت‌های ژاپنی دستور داد به قربانیان کره‌ای کار اجباری در دوره استعمار ژاپن بر شبه‌جزیره کره (سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵) غرامت بپردازند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی افزود: «آسیب‌های انسانی، جسمی و احساسی وارد شده به مردم کره (در دوره استعمار) به هیچ وجه جبران نمی‌شود، حتی اگر همه مردم ژاپن خود را قربانی کنند.»

روز گذشته یک مرد ۷۰ ساله کره‌ای در مقابل سفارت ژاپن در سئول در داخل خودرویش خود را به آتش کشید. بنا بر اعلام مطبوعات محلی، ناپدری وی قربانی کار اجباری ژاپن در دوره جنگ جهانی دوم بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار