افزایش تسهیلات خوداشتغالی بهزیستی

معاون امور مشارکت‌های مردمی، سازمان بهزیستی در قزوین از افزایش دو و نیم برابری تسهیلات خوداشتغالی این سازمان در سالجاری خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،  یزدان مهر، معاون امور مشارکت‌های مردمی، سازمان بهزیستی کشور در جمع خبرنگاران قزوین گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال مددجویان بهزیستی پیش بینی شده که نسبت به سال گذشته دو و نیم برابر بیشتر شده است.

یزدان مهر افزود: این منابع پارسال ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

وی اضافه کرد: همچنین ۵۰۰ میلیارد تومان برای عشایر و روستاها، ۱۰۶ میلیارد تومان بیمه حق کارفرمایی و ۴۴ میلیارد تومان یارانه بکارگیری معلولان داریم که در این بخش هزینه خواهد شد.

وی اذعان کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال معلولان پیش بینی شده بود، اما به دلیل سخت گیری در گرفتن وثیقه نتوانستیم آن را جذب کنیم.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور با تاکید بر اشتغال معلولان گفت: برای یک واحد در قزوین که بیش از ۸۰۰ شغل ایجاد کرده است امسال هم ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌کنیم تا این کارآفرینان حمایت شوند.

یزدان مهر گفت: تا سقف ۶ میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد کارگاه و اشتغال معلولان تسهیلات پرداخت می‌کنیم و قرار است هر سال ۵۳ هزار شغل برای معلولان و مددجویان بهزیستی ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱۳ هزار مددجوی بهزیستی پشت نوبت دریافت تسهیلات مسکن هستند و اعتبارات ۵۰ میلیارد تومانی ما برای این بخش کافی نیست و باید مشارکت مردم را هم داشته باشیم و اگر حتی یک متر کمک شود برای ما مهم است.

به گفته معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور؛ برای تأمین مسکن خانواده‌های دارای دو معلول ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود، اما همچنان نیازمند مشارکت و کمک مردم هستیم.

یزدان مهر قزوین را در ردیف ۱۰ استان برتر کشور در جلب مشارکت‌های مردمی دانست.

وی گفت: مأموریت بهزیستی فراگیر است و با ۱۵۹ نوع فعالیت بیشترین خدمات را به جامعه هدف ارائه می‌کند.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور از رسانه‌ها خواست صدای بهزیستی را به گوش مسئولان برسانند و با اطلاع رسانی از خدمات این سازمان موجب جلب مشارکت خیرین شوند.

یزدادن مهر ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار معلول، ۲۵۰ هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست، ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار، ۷۵۰ هزار آسیب دیده و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰هزار مددجو با احتساب خانواده‌هایشان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

به گفته وی؛ خدمات بهزیستی از تولد تا مرگ در خدمت جامعه هدف و مردم جامعه ادامه دارد و این حجم گسترده خدمات بدون مشارکت مردم ممکن نیست.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور گفت: شرایط خاص تاریخی و پیچیده‌ترین دوره اقتصادی را سپری می‌کنیم به طوری که به جای ۳۰ میلیارد دلار فقط ۱۴ میلیارد نفت فروختیم و مالیات ۱۵۰ هزار میلیاردی محقق نخواهد شد و باید برای این شرایط تدبیر کنیم.

یزدان مهر تاکید کرد: ظرفیت خیرین برای ما بسیار ارزشمند است و البته دنبال صدقه پروری نیستیم بلکه هدف ما توانمند سازی توأم با کرامت انسانی است تا مسیر زندگی افراد نیازمند و ناتوان عوض شود.

وی بیان کرد: باید خیرین برای ایجاد اشتغال پایدار معلولان و مددجویان بهزیستی مشارکت کنند و ما نیز وظیفه داریم با فرهنگ سازی بتوانیم این کار خیر را نهادینه کنیم.

به گفته معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور؛ نهاد‌های دولتی باید کار‌ها را به بخش خصوصی و خود مردم واگذار کنند و فقط ناظر باشند که در این راستا یک بسته تعریف شده و تصمیم داریم باشگاه خیرین را راه اندازی کنیم.

یزدان مهر گفت: پس از تعریف این باشگاه نسبت به شناسایی نیاز‌ها اقدام می‌کنیم.

وی افزود: برای نمونه ۳ هزار خانوار آسیب دیده از سیل را مشخص کردیم و تعیین شده چه نهادی چند خانه را بسازد تا اعتماد سازی شود و پس از احداث معابر و کوچه‌ها به نام سازنده نامگذاری خواهد شد.

معاون امور مشارکت‌های مردمی بهزیستی کشور گفت: در مؤسسات تحت پوشش بهزیستی ظرفیت بسیار خوبی داریم که باید طوری رفتار کنیم تا نام مؤسسات زیر سوال نرود به همین دلیل همه مؤسسات رتبه بندی و مأموریت هر یک بر اساس تخصص و مهارت افراد تعیین می‌شود.

یزدان مهر گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار مؤسسه غیر دولتی و ۱۳۰۰ مرکز تحت پوشش بهزیستی است و در سال گذشته ۷۳۲ میلیارد تومان کمک نقدی از سوی خیرین و مشارکت مردمی جمع آوری و برای ارائه خدمات به مددجویان هزینه شد.

وی افزود: همچنین ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل هدف مندی یارانه‌ها برای اجرای قانون جامع حقوق معلولان پیش بینی است که امیدواریم این طرح نیز عملیاتی شود.

مدیرکل بهزیستی استان هم گفت: از منابع پارسال، بیش از هفت میلیارد تومان تخصیص یافت که از محل آن ۶۶۳ شغل ایجاد شد.

علیرضا وارثی افزود: منابع امسال هنوز اختصاص نیافته است.

به گفته او تامین مسکن برای خانواده‌های بیش از دو فرزند معلول از اولویت‌های امسال است.

انتهای پیام/ک

نشست خبری معاون امور مشارکت‌های مردمی، سازمان بهزیستی در قزوین

برچسب ها: بهزیستی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.