باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

لایحه جامع انتخابات طرحی از وزارت کشور برای سال ۱۳۹۸/ سکاندار دو معاونت کلیدی تغییر کردند

اگر چه وزارت کشور در سالی که گذشت انتخاباتی را برگزار نکرد؛ این وزارت‌خانه خالی از اتفاق هم نبود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت کشور جزو یکی از وزارتخانه‌های مهم به حساب می‌آید  که به اداره امور درون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد؛ استانداری و فرمانداری از زیرمجموعه‌های وزارت کشور در هر استان هستند. 

این وزارتخانه دارای ۵ معاونت می‌باشد که عبارتند از؛ معاونت سیاسی، معاونت  عمران، توسعه امور شهری و روستایی، معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای، سازمان امور اجتماعی کشور، معاونت توسعه مدیریت و منابع که این ۵ معاونت مهم مجموعه وزارت کشور را تشکیل می‌دهند.

انتخابات مهمترین ماموریت ساختاری وزارت کشور

یکی از مهمترین وظایف وزارت کشور برگزاری انتخابات می‌باشد؛ از همین رو  لایحه جامع انتخابات یکی از ابزار‌های مناسب وزارت کشور برای برگزاری انتخابات است؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی در تاریخ سوم بهمن ۹۷ در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره لایحه جامع انتخابات افزود: وزارت کشور از سال ۹۵ لایحه جامع انتخابات کشور را به دولت داد، اما یک‌بار، چون سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد این لایحه دوباره به وزارت کشور بازگشت و با آن سیاست‌ها منطبق شد.  

وزارت کشور

وزیر کشور ادامه داد: بعد از آن در کمیسیون سیاسی و دفاعی نیز بررسی‌های لازم صورت گرفت و امروز در دولت تصویب شد. وی  افزود:‌ این لایحه تجمیع شده است، به این دلیل که قوانین مختلفی داشتیم، هر انتخاباتی با یک قانون اداره می‌شد، اما در این قانون بحث احراز صلاحیت‌ها تعریف دقیق‌تری شده است تا هدف‌دار شود و افرادی که صلاحیت‌های کلی دارند، بتوانند شرکت کنند. رحمانی فضلی معتقد است: بحث دیگر تبلیغات و شفافیت مالی و نظارت در موضوع اجرا و نقش وزارت کشور است. موضوع اجرا و نقش وزارت کشور نیز جزو مسائلی است که دقیقا به آن پرداخته شد.

آشنایی با معاونت های مختلف وزارتخانه؛ تغییر مدیریت دو معاونت

معاونت عمرانی وزارت  کشور بیشتر به مسائل عمرانی، شهری و روستایی کشور می‌پردازد و  چند ماهی است که مدیریت آن  در راستای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تغییر پیدا کرده است؛ «مهدی جمالی نژاد» در تاریخ ۷ مهر ۹۷ توسط وزیر کشور جایگزین هوشنگ خندان دل در معاونت عمرانی وزارت کشور منصوب شد؛ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در اجرای مفاد ماده ۶۲ قانون شهرداری‌ها وتصویبنامه هیات وزیران به منظور ایجاد هماهنگی در امور شهرداری‌ها و آموزش کارکنان شهرداری‌ها و همچنین هدایت و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری‌ها و اجرای وظایفی که قانونا در این رابطه به عهده وزارت کشور گذاشته شده است سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشــــــــور تشکیل شده است. 

وزارت کشور

اهداف سازمان هدایت و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری‌ها در حدود وظایف محوله به وزارت کشور و پشتیبانی‌های مالی فنی اجرائی و مدیریتی از شهرداری‌های و سازمان‌های وابسته به آن‌ها در زمینه‌های مختلف باحداکثر استفاده از امکانات موجود در چارچوب سیاست‌های دولت می‌باشد.

 یکی از معاونت‌های مهم در ساختار وزارت کشور معاونت سیاسی است که دفتر‌های امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری زیر نظر آن اداره می‌شود؛ همچنین از وظایف آن برگزاری انتخابات و نظارت بر استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است و ریاست ستاد انتخابات کشور است، البته این معاونت هم در راستای اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان، دستخوش تغییر شد و در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۹۷ رحمانی فضلی وزیر کشور در حکمی «جمال عرف» را جایگزین «اسماعیل جبارزاده» در معاونت سیاسی منصوب کرد.

معاونت دیگر وزارت کشور؛ معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای است که «بابک دین پرست» مسئولیت این معاونت را بر عهده دارد؛ 'تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، توسعه همه جانبه و متوازن، شناخت و به منصه ظهور رسانیدن همه استعداد‌ها و ظرفیت‌های مناطق، جذب سرمایه ها، تسهیل و فراهم نمودن بستر و زمینه سرمایه گذاری، برنامه ریزی برای حمایت از تولید و رفع موانع آن و بهبود فضای کسب و کار، با هماهنگی مناسب در حوزه‌های اقتصادی و استانداری‌ها از جمله اموری است که  مربوط به این معاونت می‌شود.

مردم عنصر سوم و مهم‌ترین مولفه انقلاب هستند

عبدالرضا رحمانی فضلی  وزیر کشور  در گفت‌وگوی نوروزی خود  با «ایران» گفت: وضعیت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در شرایط امنیتی و سیاسی به نحوی حرکت کرد که نمی‌توان آن را در قیاس با هیچ مورد دیگری مد نظر داشت؛ چرا که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی کشور به اندازه‌ای از دانایی و توانایی رسیده که دشمن از به نتیجه رسیدن تهاجم سخت علیه ایران مایوس است. مردم مهم‌ترین مولفه انقلاب اسلامی هستند. بلندترین قله تاریخی ایران انقلاب اسلامی است از زمانی که ایرانیت با اسلامیت تلفیق شد ملیت ایران رنگ تازه‌ای گرفت و افتخارات و اقدامات تقدس یافته اند همان گونه که تا پیش از این جان باختن در راه میهن افتخار بود و اکنون در راه اسلام شکل مقدس شهادت به خود گرفته است.

وزارت کشور

 وزیر کشور معتقد است: مردم عنصر سوم و مهم‌ترین مولفه انقلاب هستند و ظهور اعتقادات دینی در اندیشه مردم سبب قدرتمندی آنان در جهت مبارزه با استکبار شد، نقش انقلاب اسلامی در تغییر اندیشه‌ها بسیار جدی و مهم بوده است به‌گونه‌ای که انسان از منظر اسلام هویتی کمال‌گرا، غایت‌اندیش و خلیفه الهی دارد. در نظام‌ها و اندیشه‌های سوسیالیستی، لیبرالیستی، اومانیستی و پوزیتیوستی انسان بر اساس مصلحت و منافع تصمیم گیری کرده، ولی از منظر اسلام تفکراتی مانند حرام و حلا و صراط مستقیم نقطه ممیزی با آن مکاتب است.

 رحمانی فضلی عدم همراهی با مردم را موجب شکست ۱۰۰ درصدی می‌داند و اضافه کرد: عبرت‌آموزی و ایجاد انگیزه ارمغان تلاش ۴۰ ساله گذشته انقلاب است و باید با نگاه به گذشته عبرت گرفت و انگیزه پیدا کرد، مدیران کشور بی نیاز از دانشگاه و اهل تجربه نیستند و باید برای ۴۰ سال پیش روی کشور با مرور گذشته برنامه ریزی داشته باشند؛ وزارت کشور نهادی حاکمیتی با مسئولیت وحدت و انسجام‌بخشی، هدایت‌گری و اعمال قوانین است. هر کدام از مدیران شهری و روستایی ستون‌های اجرای قوانین هستند که مسئولیت خاص خود را عهده دار هستند و باید همواره به دنبال تفییرات سازنده و سرعت یخشیدن به آن باشند؛ از این رو عدم همراهی با مردم موجب شکست ۱۰۰ درصدی است؛ لذا مدیران شهری و روستایی باید در عمل، اندیشه و طراحی در پیوند با مردم باشند هیچ‌کسی نمی‌تواند ادعا کند که به تنهایی قادر خواهد بود مدیریت یک شهر یا استان را برعهده بگیرد بنابراین باید با استفاده از تجارب سازنده این اتفاق را رقم زد.

وزیر کشور یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران هم به شکرانه موفقیت‌های به دست آمده و به پاس قدرشناسی از استمرار حمایت‌های ملت، همزمان با جهاد بی وقفه برای حل مشکلات و دشواری‌های معیشتی اقتصادی، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را قویا پی خواهد گرفت و به ابعاد کمتر محقق شده از آن اهداف والا و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش خواهد پرداخت و از جمله در وزارت کشور با اهتمام به امر سیاسی و تعالی آن، شکوفایی بیش از پیش ظرفیت‌های متنوع جامعه ایران و تحقق عدالت‌سیاسی را دنبال خواهد کرد.

وزارت کشور

نظارت مناسب برای برگزاری یکی از مناسبات سیاسی کشور

 اگر بخواهیم در مورد اهمیت وزارت کشور صحبت کنیم؛ باید بگوییم با توجه  به برنامه ریزی این وزارتخانه  به منظور انجام امور انتخابات انتظار می‌رود تامین و حفظ امنیت داخلی واستقرار نظم و آرامش در کشور و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و نظامی ایجاد شود؛ از ظرفی زمینه سازی برای فعالیت مطلوب احزاب و تشکل‌های سیاسی هم شکل بگیرد و وزارت کشور بتواند نظارت مناسبی بر اداره امورمناطق کشور از طریق استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهداران برای برگزاری شکوهمند انتخابات سال آینده داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار