فرجی راد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

قضاوت در مورد اینستکس زود است/ باید دستاوردهای این کانال مالی را ارزیابی کنیم

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی گفت: باید دستاوردهای این کانال مالی را ارزیابی کنیم.

//عبد الرضا فرجی راد  مدیر کل شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به رایزنی‌های کارشناسی برای راه اندازی شعبه ایرانی اینستکس و اظهارات مقامات آمریکایی در این زمینه، اظهار کرد: گفت‌وگو های کارشناسی در ایران برای راه اندازی اینستکس و  سفر رئیس این سازوکار مالی به تهران نشان می دهد  اروپا  تا حدودی گام های مهمی  برای عملیاتی کردن وعده‌هایی برداشته که پس خروج آمریکا از برجام داده بود .

وی بیان کرد: این طور توافق شده است که ابتدا کالاهای اساسی و دارو در این چارچوب مالی تبادل شود و پس از آن همکاری‌ها در اینستکس به سایر موارد گسترش پیدا کند  تا شرکت های کوچک و متوسط اروپایی بتوانند فعالیت های اقتصادی خودبا ایران را ادامه بدهند.

فرجی راد گفت: باید عملیاتی شدن اینستکس را به فال نیک گرفت. هرچند که این سازوکار تاکنون انتظارات ایران را  به خوبی برآورده نکرده است چراکه انتظار می رفت اروپایی ها طی یکسال گذشته گام های بزرگتری را برای تحقق این امر بردارند در حالی که آنها فشارهای آمریکا را دستاویز برای تاخیر در تحقق این امر قرار می دهند.

وی افزود:اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر تهدید اروپا و تلاش برای مانع تراشی با هدف عدم موفقیت اینستکس مورد تازه ای نیست  چنانچه  آمریکایی ها کنفرانس  ورشو را برگزار کردند در حالیکه اروپایی‌ها  ضعیف ترین حضور را داشتند و اروپای غربی در آنجا  پایبندی خود را به  برجام نشان داد.

سفیر اسبق ایران در نروژ با بیان اینکه آمریکایی ها به دنبال ایجاد شکاف در بین کشورهای اروپا هستند، ادامه داد: در مقابل هر قدم ناقص و کندی که ما با اروپایی ها برمی داریم آمریکای ها مواضعی را اتخاذ می کنند که نشان دهنده مخالفت و نگرانی آنها ست.

وی تصریح کرد:تلاش آمریکا برای متوقف کردن ایران تا کنون به شکست انجامیده است و بعید می دانم زیاده خواهی آمریکا بر تصمیمات اروپا تاثیر بگذارد.

فرجی راد خاطرنشان کرد: برای قضاوت در مورد نقش اینستکس در ادامه حیات برجام  زود است و باید مدتی زمان بدهیم تا دستاوردهای این کانال مالی را ارزیابی کنیم بنابراین حداقل شش ماه اول سال 98 با آزمون و خطای این کانال مالی سپری خواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم این کانال مالی به اقتصاد ما کمک کرده و با استفاده از آن همکاری مناسبی بین ما و اروپا شکل بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، اخبار سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
به نام خدا
موضوع: اعتراض به اینستکس
سلام علیکم
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. مگر یادمان رفته که امام راحل (ره) فرمود: «آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر.»
خلف صالح او امام خامنه ای فرمود: «آن ها اگر (برجام را) پاره کردند ما (آن را) آتش می زنیم.» پس چرا دولت با وجود خروج آمریکا از برجام پس از گذشت نزدیک به ده ماه هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها است؟ آن هم وعده ای که از SPV به اینستکس تنزل یافت. اروپایی ها همان طور که خود اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، فقط به ایران وعده کمک های انسان دوستانه یعنی غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان ما را تحت فشار می گذارند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های 2، 3، 4 و 5 ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم.
باز به این جملات امام خامنه ای توجه فرمایید: «حالا گفته می‌شود که برجام را می‌خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] می‌خواهید قرارداد بگذارید، ... تضمین به دست بیاورید، تضمین واقعی، تضمین عملی، والا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [اما] به یک شیوه‌ی دیگر.»
بار دیگر در جلسه با حضور هیأت دولت فرمودند: «در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من می خواستم به ترزا مِی سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [اما] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن‌وقت تلفن می زند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان می کند. اینها را بایستی این‌جوری و با این چشم نگاه کرد؛ بدند اینها، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها - نه به‌خاطر سیاستهای امروزشان ‌- به‌خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم.»
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۴۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
مگر آقا نمی فرمایند به غرب اعتماد نکنید !!!!!!؟ پس هر چه زودتر به غرب اعتماد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
اروپا به ما سودی نخواهد رساند بلکه تا جایی هم که بتواند خسارت خواهد زد
آخرین اخبار