عضو کمیسیون امنیت ملی در جمع خبرنگاران:

مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط باید به اختلاف شورای نگهبان و مجلس رسیدگی کند

کواکبیان گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا باید به اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس ورود کند و نباید قانونگذار جدید تلقی شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام فقط باید به اختلاف شورای نگهبان و مجلس رسیدگی کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی کواکبیان در حاشیه صحن علنی امروز (یکشنبه ۳۰ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: مصوبه‌ای که امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص CFT داشت بسیار مهم بود و این مصوبه در حقیقت کاری که مجلس از حدود یکسال قبل شروع کرده بود را امروز تمام کرد.

وی افزود: دولت، مجلس و شورای نگهبان در خصوص چهار لایحه مرتبط با FATF نظرات خود را بیان کرده‌اند و دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در هر سه نهاد و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شده‌اند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: دو موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز باقی مانده است، یکی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در مورد مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و دیگری موضوع CFT است که دولت، شورای نگهبان و مجلس نظر خود را در این زمینه بیان کرده‌اند و صرفا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در این زمینه نظر دهد.امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام حتی اگر با برگزاری جلسه فوق العاده هم شده، سریعتر نظر خود را در این زمینه بیان کند.

وی اضافه کرد: ما به‌عنوان مجلس معتقد هستیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا در مورد اختلافات شورای نگهبان و مجلس باید به موضوع ورود کند و مجمع نمی‌تواند قانونگذار جدیدی تلقی شود و همان اختلافاتی که مطرح شده بود را باید بررسی کند.

کواکبیان گفت: چندین جلسه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار شده و بسیاری از اشکالاتی که شورای نگهبان مطرح کرده بود، مورد بحث قرار گرفت و برخی را کمیسیون امنیت پذیرفت و اصلاح کرد و آن‌هایی که نپذیرفت را اصرار کرد و در صحن علنی مجلس امروز رای لازم را کسب کرد.

وی تاکید کرد: فعلا دولت، مجلس و شورای نگهبان در مورد لوایح چهارگانه کاری ندارند و صرفا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید نظر نهایی خود را ارائه کند و با مصالحی که تشخیص می‌دهد باید حتما جدیت به خرج دهند و منافع ملی را رعایت کنند و آن‌ها نیز در جریان این موضوع هستند.

وی ادامه داد: تاکید ما این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا باید به اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس ورود کند و نمی‌تواند به عنوان قانونگذار جدید تلقی شود.

نماینده مردم تهران در پاسخ به اینکه نتیجه دو لایحه اخیر چه خواهد شد؟ گفت: با توجه به جو کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اینکه دو لایحه مرتبط با FATF قبلا تصویب شده، این دو لایحه نیز تصویب می‌شود. اگر CFT و پالرمو تصویب نشود، نهایتا بزرگان تصمیم می‌گیرند که در مورد FATF چه کاری را انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار